banner


Od 1 do 13 maja trwają Europejskie Słoneczne Dni, wielki program informacyjno-edukacyjny propagujący wykorzystanie energii słonecznej.


Głównym celem kampanii, organizowanej w Polsce po raz drugi, jest rozpowszechnienie informacji na temat technologii solarnych – pozyskiwania ciepła i energii elektrycznej za pomocą kolektorów słonecznych i systemów fotowoltaicznych. – jako najbardziej przyjaznych z zielonych technologii.


W programie Dni – spotkania z politykami, samorządowcami na temat wykorzystania energii słońca, a także z indywidualnymi użytkownikami instalacji solarnych, profesjonalnymi instalatorami urządzeń, „otwarte dni” w przedsiębiorstwach produkujących kolektory i panele PV, zapoznawanie z ofertą rynkową w tej dziedzinie, ponadto konferencje, seminaria, wystawy, spotkania edukacyjne w szkołach.


Zgodnie z przyjętym w 2011 roku Krajowym Planem Działań, do 2020 roku w Polsce ma być zainstalowanych 14 mln m2 kolektorów słonecznych. Jak pokazują badania, obecnie tylko 3% Polaków stosuje technologie wykorzystujące odnawialne źródła energii. Z wykorzystaniem energii słonecznej jest jeszcze gorzej, ale stopniowo kolektory słoneczne stają się coraz bardziej popularne. Z danych Instytutu Energetyki Odnawialnej wynika, że w ub. roku 15 tys. rodzin zdecydowało się na zastosowanie ich do ogrzewania wody i pomieszczeń. Prawie 2/3 kupowanych instalacji trafia właśnie do właścicieli domów mieszkalnych.


Organizatorzy Słonecznych Dni liczą, że kampania, adresowana przede wszystkim do lokalnych społeczności, pomoże zmienić nastawienie mieszkańców do energetyki słonecznej, przekonują, że przyczyni się ona nie tylko do ochrony środowiska i klimatu, ale jest też korzystna ekonomicznie, pozwoli na obniżenie wydatków na ciepło i energię elektryczną.


Europejskie Słoneczne Dni organizowane są w tym roku w 19 krajach, ich koordynatorem jest European Solar Thermal Industry Federation (ESTIF) w Brukseli. W Polsce taką rolę pełni Instytut Energii Odnawialnej. A wszystko zaczęło się w Austrii, gdzie odbywał się Dzień Słońca, przekształcony później, w 2002 roku w doroczną europejską kampanię.(kh)