banner


Do 24 marca w Centralnym Muzeum Włókiennictwa, w ramach 14. Międzynarodowego Triennale Tkaniny, Łódź 2013 można oglądać retrospektywną wystawę prac Dobrosławy i Bogusława Kowalewskich. CMW-kowal.


Dobrosława i Bogusław Kowalewscy są absolwentami Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi, obecnie Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego. Obydwoje studiowali na Wydziale Włókienniczym - Dobrosława u profesorów Antoniego Starczewskiego i Jerzego Nowosielskiego, Bogusław – pod kierunkiem profesor Teresy Tyszkiewicz.

W latach 1958 – 1975 Bogusław Kowalewski zajmował się grafiką użytkową i sztuką warsztatową. W latach 1972 – 1973 Kowalewscy projektowali i wykonywali kostiumy do filmu „Gniazdo”. Przez następne 25 lat współpracowali w tej dziedzinie z kostiumografem Magdaleną Tesławską, realizując kostiumy do wielu filmów. Od 1974 zajmują się tkaniną artystyczną, a Dobrosława również odzieżą unikatową.

Dobrosława Kowalewska uprawia haft. Początkowo – z ręcznie przędzionej wełny, o nierównej fakturze, w naturalnych kolorach surowca – tworzyła kompozycje o układach symetrycznych. Z czasem, przez zastosowanie nowych surowców - tworzyw sztucznych i syntetycznych - Jej prace nabrały pastelowych barw i świetlistości, uzyskując jednocześnie większą nastrojowość. Bogusław Kowalewski w swoich pracach o formie bardziej rzeźbiarskiej niż tkackiej wykorzystuje różnorodne materiały – skórę, włosie, stilon, len, bawełnę, drewno, wydobywając z nich właściwości danej materii i pokazując ich wielkie możliwości.

Jak napisał Bogusław Kowalewski w 1992 roku, we wstępie do katalogu wystawy w łódzkim Ośrodku Propagandy Sztuki: „Nasza twórczość to forma monologu – dialogu i intymnego pamiętnika zarazem, kierowanych do innych twórców, a udostępnianych wszystkim, którzy zechcą się z nimi zapoznać. Tworzywem, którego używamy do wypowiadania się jest tkanina. Wybraliśmy ją mimo, że „opór” materii jest większy niż w przypadku malarstwa czy grafiki. Lubimy kontakt z materią włóknistą. Kontakt nie tylko za pomocą wzroku lecz i dotyku…” i dalej … ”Materializowanie w tkaninie swych emocji to dla nas wspaniała życiowa przygoda. To podróż w nieznane. Podróż w czasie realnym do przestrzeni wyobraźni”.

Razem zorganizowali 18 wystaw indywidualnych i prawie zawsze razem uczestniczyli w ponad 130 wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

Na wystawie w Centralnym Muzeum Włókiennictwa prezentowany jest szeroki wybór z twórczości artystów począwszy od lat 70. XX wieku po czasy najnowsze. Zobaczymy ponad 70 wspólnych i indywidualnych prac, pośród których znajdują się zarówno tkaniny unikatowe dużego formatu, hafty, aplikacje, jak i cykle miniatur i małych form tkackich.

Jolanta Piwońska