Odsłon: 1388


bwa wroc.W galerii SiC! wrocławskiego BWA do 27.04.17 można oglądać wystawę Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding vol. 2 chińskiej artystki Lin Wang.

Lin Wang – chińska artystka mieszkająca w Norwegii stara się łączyć dwa światy kulturowe tatuując… porcelanę. W ramach badania historii Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja, eksport i handel chińską porcelaną, wywierał na wzajemne rozumienie się Wschodu i Zachodu.
Jej życiowe doświadczenia, relacje jakie nawiązuje z najbliższym otoczeniem oraz uczestnictwo w życiu społecznym obu krajów, skłoniło ją do refleksji nad różnicami i podobieństwami dwóch odmiennych kultur oraz podjęcia próby odnalezienia w swojej pracy twórczej pomostu między Wschodem i Zachodem.

Wystawa Exotic Dreams and Poetic Misunderstandings vol.2 jest kontynuacją dotychczasowych poszukiwań artystki. Została specjalnie wyprodukowana na potrzeby ekspozycji w galerii SiC! w mekce artystów i fabryk porcelany Jingdezhen, do której w XVII wieku importerzy z Europy przywozili szkice i formy zastaw stołowych. Wykonywane na zamówienie repliki europejskich naczyń były często obce chińskiej codzienności.
bwa wroc.2Europejczycy zwykli też zlecać tradycyjne kobaltowe malatury sławetne dla chińskiej porcelany, zamawiając jednak sceny związane z rodzimą tradycją i historią. Wykonywane w wielkim skupieniu i ze starannością często stawały się komicznymi, zniekształconymi (Chińczycy nie wykorzystywali perspektywy) przedstawieniami scen biblijnych i mitologicznych. Paradoksalnie taki przedmiot w oczach nabywcy stawał się spełnieniem egzotycznych i romantycznych marzeń o Oriencie. - opowiada Dominika Drozdowska, kuratorka wystawy.

Na wystawie znalazły się porcelanowe, przeskalowane obiekty odwołujące się do form naczyń europejskich, ozdobionych charakterystycznym niebieskim rysunkiem. Tradycyjny chiński krajobraz zostaje zmieszany ze stylistyczne mocno do niego nawiązującym przedstawieniem tatuaży norweskich marynarzy.

Lin Wang w przewrotny sposób bawi się konwencją. Mieszając obie tradycje, łączy nie tylko estetyczny wymiar rysunków: alegoryczność, linearność, niebieski kolor, ale także kanon przedstawień. Kreowane przez artystkę dwuznaczne relacje Wschodu z Zachodem, tradycji ze współczesnością, wkraczają w obszary wizualnego kiczu i naiwności.

Więcej - https://www.bwa.wroc.pl/index.php?l=pl&id=1199&b=2&w=1