banner

 

Do 31.12.23 we wrocławskim Muzeum Współczesnym czynna jest wystawa prac meksykańskiego artysty Pabla Ramíreza Gonzáleza – „Plantifictions”.

wroc1 1Plantifictions jest spekulatywną fabulacją tworzoną na styku antycznych, mezoamerykańskich materializmów i współczesności nawiedzanej przez kolonialną przeszłość roślin z Globalnego Południa. To praktyka tworzenia światów opartych na rozszerzonym ujęciu pokrewieństwa (kinship) i uwzględnieniu w nich również podmiotów nieludzkich.

Pablo Ramírez González zestawia antyczne techniki ceramiczne ze współczesną biotechnologią i włącza je w witalny splot materii. Odwołując się do historii niewolnictwa, zawłaszczania ziemi, monokultur, klonowania i modyfikacji genetycznych roślin, artysta sięga po niezwykłe materiały, także te przewodzące prąd, i korzysta z biodanych transformujących audiowizualne środowiska swoich instalacji.
Odbiorca ma możliwość doświadczania w przestrzeni wystawy odmiennego współbycia z naturą w ramach struktury, w której mit i nauka funkcjonują w tych samych ramach poznawczych.wroc2

Wystawa proponuje miejsce do namysłu nad możliwymi scenariuszami dekolonialnych przyszłości opartych na niehierarchicznych relacjach międzygatunkowych oraz komunikacji pomiędzy człowiekiem i podmiotami więcej-niż-ludzkimi (more-than-human). To przestrzeń, w której rośliny, obiekty, artefakty ceramiczne oraz technologia budują post-naturalne uwikłania na rzecz alternatywnych sposobów narracji o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.

Pablo Ramírez González (Meksyk, 1990) – artysta interdyscyplinarny, naukowiec. Doktorant w Szkole Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta. W swojej działalności artystycznej skupia się na tworzeniu antyświatów, w których nauka i mitologia przeplatają się, aby przekazać oparte na domyśle fikcyjne obrazy przekraczające granice współczesnej kolonialności, czego efektem są interwencje, dioramy, projekty oparte na współpracy, a także środowiska immersyjne.

Transdyscyplinarna sztuka Gonzáleza odnosi się do afro- i rdzennego futuryzmu oraz spojrzenia na technologię, materialność i ponadludzką sprawczość. Jego metodologie badawcze są zakorzenione w dekolonialnej praktyce „tworzenia światów”, w której fikcja jest środkiem do budowania wielogatunkowych historii w kontrze do reżimu nekropolityki.

Więcej - https://muzeumwspolczesne.pl/mww/wystawy/pablo-ramirez-gonzalez-plantifictions/