Nauka i sztuka (el)
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1827
Sezon jesienny w Muzeum Plakatu w Wilanowie rozpoczyna wystawa prac artystów z Europy Środkowo-Wschodniej „W cieniu Wielkiego Brata”, czynna do 18.01.2015.
Od października (do 18.01.15) oglądać można także ekspozycję „Filmy Andrzeja Wajdy w światowym plakacie filmowym” – prezentującą największy zbiór plakatów do dzieł wybitnego reżysera, które powstały w kraju i na świecie.
Wystawa „W cieniu Wielkiego Brata” przedstawia powojenną twórczość plakatową artystów czeskich, słowackich, węgierskich i rumuńskich. Wybrane dzieła z własnych zasobów Muzeum pokazują, że nie tylko w Polsce plakat miał długą i interesującą historię.
Wystawa ponad 150 prac podzielona została na kilka grup tematycznych, reprezentujących plakat kulturalny (anonse teatralne, filmowe, muzyczne i innych wydarzeń ze świata kultury), polityczny i reklamowy. Niemal wszystkie dzieła pochodzą z okresu od 1945 roku do momentu po transformacji w naszej części Europy, czyli wczesnych lat 90. XX w.
„Prezentowana na wystawie część naszych zbiorów pozwoli zwiedzającym inaczej spojrzeć na dokonania plakacistów z innych krajów Europy Centralnej. Prace przedstawiane na tle polskich „wzorców”, które na długie lata zawładnęły wyobraźnią odbiorcy sztuki plakatowej na świecie, mają szansę na dłużej pozostać w naszej pamięci” – mówi Jacek Szelegejd, kurator wystawy.
„Filmy Andrzeja Wajdy w światowym plakacie filmowym”
Wystawa „Filmy Andrzeja Wajdy w światowym plakacie filmowym” prezentuje dorobek jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych, teatralnych i telewizyjnych poprzez plakaty do jego filmów, wydane na całym świecie w ciągu ostatnich 60 lat.
Ekspozycja powstała z okazji przypadającej w 2014 roku 60. rocznicy debiutu fabularnego reżysera (Pokolenie). To kolejne przedsięwzięcie realizowane przez Muzeum Kinematografii w Łodzi, związane z prezentacją najwybitniejszych twórców polskiego kina oraz ich dorobku.
Wystawa w Muzeum Plakatu to pierwsza w Warszawie tak duża prezentacja wyjątkowej kolekcji plakatów do filmów Wajdy, których autorami są wspaniali artyści graficy polscy i zagraniczni. Na wystawie można zobaczyć egzemplarze unikatowe, drukowane w bardzo niskich nakładach, pochodzące z różnych stron świata, m.in. z Japonii, Argentyny, Izraela, Iranu, Meksyku, Tajwanu, Brazylii.
Plakaty, które często same stanowią dzieła sztuki i są potwierdzeniem ogromnej popularności polskiego reżysera oraz jego filmów na świecie. Ekspozycja prezentuje prace twórców polskiej szkoły plakatu − Romana Cieślewicza, Wojciecha Zamecznika, Wojciecha Fangora, Franciszka Starowieyskiego, Wiktora Górki, Waldemara Świerzego, Jana Lenicy.
Wśród wystawianych dzieł znajdują się również plakaty Wiesława Wałkuskiego, Jakuba Erola, Cypriana Kościelniaka, Andrzeja Pągowskiego, Marka Freundenreicha, Marcina Mroszczaka, Rafała Olbińskiego, Rosława Szaybo, a także zagranicznych twórców m.in. Petera Strausfelda, Alaina Lyncha, Dominique Guillotin, Otto Kummerta, Milana Grygara, Pierre Colliera, M. Ogasawary, Erharda Gruttera.
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2190
Do 10.06.14. można w warszawskiej Zachęcie oglądać wystawę plakatów Henryka Tomaszewskiego.
Henryk Tomaszewski (1914–2005) — grafik, projektant, rysownik, profesor warszawskiej ASP — był jedną z najważniejszych postaci polskiej grafiki projektowej po II wojnie światowej. Odrzucając dorobek i doświadczenie awangardy europejskiej, racjonalnej w podejściu do konstruowania komunikatu wizualnego, Tomaszewski stworzył niezwykle wyrazistą, unikalną formułę projektowania, której źródła i efekty pokazuje wystawa zorganizowana w stulecie jego urodzin.
Ekspozycja skupia się na twórczości plakatowej artysty pokazanej w dwóch częściach. Pierwsza obejmuje prace z okresu tzw. polskiej szkoły plakatu (od 1945 do początku lat 60.). Tym mianem określano prace wybitnych indywidualistów, które znalazły uznanie w oczach zagranicznych krytyków designu na początku lat 50. Ci zaś, jak się wydaje, widzieli w nich przede wszystkim wartości artystyczne, a nie projektowe. Tak jest też w przypadku Tomaszewskiego, którego prace przynależą w tym samym stopniu do obszaru sztuki, co obszaru projektowania.
Tomaszewski, uważany za ojca założyciela polskiej szkoły, stworzył koncepcję plakatu opartego o plastyczny skrót i metaforę. Jego ówczesne projekty charakteryzuje malarskość, swoboda, żart, poetycki klimat. Znakomita większość z nich jest dziś klasykami swego gatunku.
Ta część ekspozycji uzupełniona jest pokazem rysunków Tomaszewskiego, stanowiących podstawę całej jego twórczości.
Druga część prezentuje plakaty Henryka Tomaszewskiego projektowane od lat 60., kiedy artysta zaczął redukować bujny malarski styl, zmierzając ku większej prostocie, bardziej abstrakcyjnym rozwiązaniom i nieomylnemu rysunkowi, który z czasem zaczął dominować jako główny motyw jego plakatów.
Tomaszewski w swojej pracy projektowej posługiwał się metodą eliminacji — usuwania z projektu wszystkich zbędnych elementów. Odrzucał jednak rygor formalny na rzecz rygoru myślenia. W efekcie takiej metody projektowania nie powstawały jednak prace „chłodne” i mechanicznie precyzyjne. Przeciwnie — każdy element tak skomponowanego plakatu był wehikułem treści, ale i emocji. Powstawały projekty wieloznaczne, działające w obszarze szerszym niż ten tradycyjnie zarezerwowany dla grafiki projektowej, prowokujące, czasem balansujące na granicy czytelności, wciągające widza do gry w odczytywanie skojarzeń, sensów, wizualnych rebusów. Trzecia część wystawy została zorganizowana wokół hasła „litera” — szczególnie ważnego dla Tomaszewskiego zagadnienia i wątku przewijającego się przez całą jego twórczość. Pokazywane są na niej wybrane plakaty liternicze i projekty książkowe.
Oprócz tego, na wystawie znalazły się rysunki, szkice i projekty plakatów ujawniające warsztat grafika ery przedkomputerowej. Obserwowane w ostatnich latach ożywienie polskiego designu, pojawienie się nowego pokolenia projektantów graficznych, rosnące zainteresowanie wciąż nienapisaną historią tej dziedziny jest dobrym powodem, aby ponownie przyjrzeć się twórczości Tomaszewskiego. Być może pozwoli to na nowo określić jego pozycję i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego naznaczona skrajnym indywidualizmem formuła projektowa Tomaszewskiego opiera się działaniu czasu.
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1279
Do 12 maja w Muzeum Plakatu w Wilanowie można oglądać wystawę plakatów teatralnych i operowych z lat 1945-2012, pn. Wielki Teatr Świata oraz Od Aidy do Zemsty nietoperza.
Wystawa jest pierwszą od czasów powstania Muzeum Plakatu w Wilanowie próbą szerszego spojrzenia na własną kolekcję plakatu obcego. Prace polskie zostały potraktowane w tym kontekście jako uzupełnienie – rodzaj świetlnego „blicku” podkreślającego urodę całej kompozycji.
Na wystawie znalazło się ok. 250 prac pochodzących z tych krajów świata, w których plakat odgrywał niepoślednią rolę. Zabrakło jedynie przykładów prac z Afryki i Oceanii, których jak dotąd nie ma w światowym obiegu plakatu artystycznego.
Wybrany temat ma być swego rodzaju sprawdzianem, czy używane w ostatnich latach pojęcia „kultura globalna”, „globalna wioska świata” etc. dają się egzemplifikować w konkretnych sferach naszej codziennej aktywności.
Z kolei plakat operowy do dziś projektowany przez najwybitniejszych grafików jest interpretacją, symbolem i metaforą libretta oraz muzyki, stanowi reklamę i nośnik informacji o przedstawieniach.
Majestatyczne plakaty do Aidy stworzone przez Romana Cieślewicza czy Holgera Matthiesa oraz pełne humoru projekty do Zemsty nietoperza widziane oczami Henryka Tomaszewskiego oraz Tadanori Yokoo to tylko przedsmak różnorodności artystycznych rozwiązań w ramach tego tematu.
Jest to pierwsza wystawa w historii Muzeum pokazująca wyłącznie plakaty do spektakli operowych i operetkowych, wyłączając jednak balet, musical, oratorium i inne pokrewne gatunki muzyczne.
Na wystawie zgromadzono blisko 200 dzieł graficznych kilku generacji artystów z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie.
W związku z 200 rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rok 2013 jest obchodzony na całym świecie jako rok Verdiego, dlatego też jego opery zostały zilustrowane szczególnie bogatym wyborem plakatów. Wśród 50 pozostałych mistrzów kompozycji są najwybitniejsi: Wolfgang Amadeusz Mozart, Richard Wagner, Giacomo Puccini, Jacques Offenbach czy Krzysztof Penderecki.
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2108
To prestiżowy konkurs w dziedzinie projektowania graficznego prezentujący prace z całego świata, powstałe w latach 2012-2013. W dniu 7 czerwca 2014 roku ogłoszony zostanie werdykt Międzynarodowego Jury. Wystawa będzie udostępniona publiczności do 14 września 2014 roku.
W galeriach Muzeum Plakatu w Wilanowie pokazywane będą prace profesjonalnych projektantów (kat. A), natomiast w Salonie Akademii ASP prace debiutantów (kat. B).
W założeniach konkursu, które są niezmienne od 1966 roku, MBP diagnozuje kondycję tej dziedziny twórczości. Impreza ma charakter prestiżowy i nobilitujący dla wszystkich uczestników. W jej historii przewinęło się przez nią wielu znaczących twórców, z których wielu stało się klasykami gatunku. „Międzynarodowe Biennale Plakatu było i pozostaje najważniejszym w świecie tego typu konkursem otwartym, konfrontującym tradycję «polskiej szkoły plakatu» z realizacjami obcymi” – mówi Mariusz Knorowski, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie. „To jedyny w swoim rodzaju plastyczny leksykon wiedzy o świecie współczesnym w interpretacji grafików, którym nieobojętna jest percepcja obecnych w nim zjawisk i faktów. To najpoważniejsze forum wymiany idei artystycznych i eksperymentów natury estetycznej”.
Tegoroczna edycja MBP zorganizowana została w nowej formule - po raz pierwszy plakaty rejestrowano online. Członkowie jury ocenili w sumie 3814 plakatów. Do wystawy konkursowej zakwalifikowanych zostało 349 prac w kategorii A i 64 w kategorii B. W drugim etapie, podczas obrad w Warszawie, Międzynarodowe Jury w tym samym składzie, przyzna nagrody główne, w kategorii A - jeden Złoty, dwa Srebrne i trzy Brązowe Medale, a w kategorii B - tytuł „Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego”.
Wystawom konkursowym towarzyszyć będą dwie inne, równie ważne dla Biennale: Laureatów poprzedniej edycji i Jurorów edycji obecnej. Pokazane na nich zostaną prace Tetsuro Minorikawa (Japonia) i Jianping He (Niemcy) oraz członków tegorocznego Jury: Stephana Bundi (Szwajcaria), Kenya Hara (Japonia) i Jakuba Stępnia Hakobo (Polska).
Muzeum Plakatu w Wilanowie od 1994 roku jest organizatorem konkursu. Przy obecnej edycji współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz po raz pierwszy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Podczas organizowanych przez STGU Targów Wiedzy Graficznej, 7 i 8 czerwca 2014, odbędą się panele dyskusyjne dotyczące plakatu z udziałam jurorów i zaproszonych gości z Polski i zagranicy.