Odsłon: 5204
 

historia gier.jpgPiotr Mańkowski jest autorem pionierskiej w Polsce książki dotyczącej historii gier komputerowych - Cyfrowe marzenia - wydanej w tym roku przez Wydawnictwo Trio. Biorąc pod uwagę, iż rewolucja cyfrowa mierzona nie tylko postępem technicznym, ale i zmianą paradygmatów rozwojowych jest zjawiskiem bardzo młodym (sam Internet liczy sobie zaledwie lat kilkanaście), pojawienie się w Polsce już dziś analizy rozwoju elektronicznej rozrywki jest warte zauważenia i podkreślenia. Zwłaszcza, że autor przedstawia bardzo sumiennie historię elektronicznej rozrywki - weryfikując każdą informacją u różnych źródeł. Jest więc to praca ogromna i rzetelna.

Książka składa się z czterech części, będących opisem czterech dekad rozwoju gier komputerowych. Pierwszą - żartobliwie nazwaną „Prehistoria - lata 70 i wcześniej" - rozpoczyna Projekt Manhattan, drugą - „Czas cudów - lata 80." - wielki kosmiczny klasyk (czyli Atari VCS). Część trzecia to „Filmowa Odyseja - lata 90.", a czwartą - zatytułowaną „Sequele i piksele - po roku 2000" - kończy aneks dotyczący cyfrowej pomocy oraz bibliografia i indeks (łączny - osób i rzeczowy).

Autor w przedmowie podkreśla, ze „w ciągu tych niemalże czterdziestu lat, jakie upłynęły od pojawienia się pierwszego automatu z grą wideo, czyli wydanego w 1971 r. „Computer Space", wydarzyło się kilkadziesiąt rzeczy, o których warto opowiedzieć. Pojawili się programiści, prawdziwi artyści w swym fachu, nie różniący się pod względem potencjału twórczego od ludzi działających w Hollywood. Branża przezywała finansowe wzloty i upadki. Katastrofy przeplatały się z rewolucjami, a narodziny nowych gwiazd z odchodzeniem w niepamięć dawnych pionierów.

Z biegiem lat zmieniła się istota samych gier. Obecnie powstają one jako wypadkowa pracy twórców, działu marketingu oraz promocji. Czy zabito w nich oryginalność? Kiedy się to ewentualnie dokonało /.../? Wskazywanie momentów zwrotnych przemysłu gier stanowi jeden z głównych celów niniejszej pracy /.../ Książka ta jest jest zarazem opowieścią o ludziach, którzy stworzyli warty miliardy dolarów przemysł gier komputerowych i wideo, o meandrach ich karier oraz niebanalnych pomysłach, jakie rodziły się w ich głowach".

Książka - adresowana głównie do fanów cyfrowej rozrywki - napisana jest potoczystym językiem, dobrą polszczyzną, co czyni ją zrozumiałą i dla osób mniej rozgarniętych w temacie (to rzadkość). Mankamentem jest jedynie jej redakcja techniczna - małe, kiepskiej jakości zdjęcia, nieprzemyślane użycie różnych krojów i wielkości czcionek, wątpliwej urody żywa pagina, mało czytelny tytuł na okładce.(tm)

Piotr Mańkowski, cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo., wydawnictwo Trio, Warszawa 2010, s. 374, cena 36 zł


 

 

 

 

 

 

 

 

 

oem software