Odsłon: 2679


Edward_DwurnikW Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie otwarto wystawę malarstwa Edwarda Dwurnika. Można ją oglądać do 9 czerwca 2013.

Pretekstem do zorganizowania dużej retrospektywnej wystawy prac Edwarda Dwurnika była 70. rocznica urodzin jednego z najbardziej popularnych i cenionych w polskich artystów. Na wystawie zatytułowanej Edward Dwurnik. Obłęd. zgromadzono ok. 150 jego obrazów i grafik.


Edward Dwurnik namalował blisko 5000 obrazów, stworzył około 14 000 prac na papierze i niemal 3500 grafik. Na wystawie pokazano obrazy i rysunki artysty z kilkunastu najważniejszych cyklów tworzonych przez niego od II połowy lat 60. aż do pierwszego dziesięciolecia XX wieku (m.in. Sportowcy, Robotnicy, Warszawa, Obrazy duże, Podróże autostopem, Namiętności, Krzyż). Ważnym punktem wystawy są rzadko pokazywane rysunki i kolaże tworzone przez Dwurnika równolegle do obrazów (cykle: Mur, Jeden dzień, Moi bohaterowie, W cieniu budowli, Robotnicy).dwurnik1


Artysta bardzo wcześnie wypracował własny, rozpoznawalny i czytelny język sztuki, czym zaskarbił sobie przychylność instytucji i uznanie widzów oraz kolekcjonerów. Z humorem i ironią ukazuje polską rzeczywistość od czasów PRL-u do IV RP. Krytycy pisali i mówili, że jego obrazy przypominają „relacjonujące współczesne wydarzenia komiksy”, że „pochyla się nad swojską rzeczywistością”, jest jej „kronikarzem”, „piewcą Polski powiatowej”.


Dwurnik należy do tych twórców, którzy odnieśli komercyjny i finansowy sukces. Wywarł też wpływ na kilku młodych artystów. Wilhelm Sasnal nie ukrywa, że był pod wrażeniem kilku jego obrazów. dwurnik2


Skąd Obłęd w tytule wystawy?

- W 1981 roku namalowałem ważny dla mnie obraz Obłęd ludu, mówiący o wydarzeniach w 1970 roku w Gdańsku, kiedy to wszyscy byli w szoku, gdyż wojsko strzelało do robotników. Doszliśmy do wniosku z kuratorem wystawy, że wystawa powinna mieć nazwę Obłęd. W gruncie rzeczy moja twórczość polega na obłędzie – mówi artysta.

Przedstawione w Muzeum Narodowym w Krakowie prace zostały ułożone chronologicznie, dzięki czemu można dostrzec ciągłość określonych tematów w sztuce artysty.

Katarzyna Bik