Odsłon: 2221

Tegoroczna, czwarta już międzynarodowa konferencja o prawie autorskim CopyCamp 2015* organizowana 4 listopada 2015 w Warszawie przez Fundację Nowoczesna Polska, poza niezwykle bogatym programem dotyczącym wpływu prawa autorskiego na zmiany społeczne zachodzące na świecie przyniosła też ciekawą publikację.

Jest nią Historia wynagradzania twórczości Marcina Wilkowskiego wydana przez Fundację Nowoczesna Polska.

historiaAutor – na przykładzie konkretnych osób – opisuje sposoby wynagradzania twórczości, przypominając, iż idee i pojęcia, którymi posługujemy się w dyskusji na temat wynagrodzenia twórców nie są wieczne i niezmienne.
Zauważa też (teza książki), że wynagradzanie twórczości zawsze było wyjątkiem od reguły, a przestrzeń prawa autorskiego zawsze była marginesem wobec domeny publicznej – zbioru wolnej twórczości, z której każdy mógł swobodnie korzystać.

Treść książki ujęta w siedem rozdziałów (siedem ciekawych opowieści wzbogaconych przypisami) poszerzają dodatki, w których autor przedstawił m.in. klasowe tło historii wynagradzania twórczości, niezbędność mecenatu i upadek zawodu dziennikarza w epoce Internetu.

Zagadnienia dotyczące wynagradzania twórców, praw autorskich są podstawą wszystkich konferencji CopyCamp. W tegorocznej niestety nie uczestniczył zaproszony Lev Manovich, teoretyk mediów cyfrowych, niemniej o przyszłości prawa autorskiego w epoce cyfrowej mówiło wielu równie interesujących mówców (m.in. Ian Hargreaves), wskazując iż doszliśmy w prawem autorskim do takiej sytuacji, kiedy każda nasza działalność w jego świetle staje się przestępstwem. A zatem takie prawo można tylko ignorować.

Niemniej problemu wynagradzania, a zatem i ochrony praw autorskich nie da się tak zostawić. Potrzebne jest wypracowanie mechanizmów wynagradzania twórców przy możliwości udostępniania ich dzieł za darmo.
Takiej debacie służą konferencje CopyCamp, w których nacisk położony jest bardziej na prawa autorskie artystów niż naukowców czy techników, acz i ten obszar też jest omawiany.

Na tegorocznej konferencji - poza debatami dotyczącymi prawa autorskiego w sztuce i edukacji, odbyła się także debata dotycząca technologii i innowacji, egzekucji prawa autorskiego oraz modeli wynagradzania. Wszystkie debaty były rejestrowane i jak zapowiedzieli organizatorzy - można będzie je obejrzeć (tak, jak poprzednie) na stronie konferencji pod adresem - http://copycamp.pl/ (al.)