banner

  kultura_okladka.jpg

O warunkach, jakie państwo polskie stwarza kulturze niezależnej, odważnie i słusznie, napisano w książce Kultura niezależna w Polsce 1989-2009  wydanej przez krakowską Korporację Ha!art.

Piotr Marecki we wstępie- podsumowując dwadzieścia lat kultury niezależnej - napisał: „zjawiska te radykalnie przeczą idei niezależności i postawom entuzjazmu".  Właśnie te kryteria - niezależność i entuzjazm - stanowią o ocenie kultury funkcjonującej poza instytucjami, zatem - poza budżetem.

Literatura, wydawnictwa, teatr, sztuki wizualne, kino, muzyka, komiks i... inicjatywy kulturalne w polskim internecie - tak po kolei przedstawiona zostaje w książce sfera życia niedoceniona, niedofinansowana, na której państwo polskie buduje swój wizerunek.

Redakcja książki to nie tylko zebranie tekstów od nielicznych liderów poszczególnych dziedzin (m.in. Piotr Marecki, Jan Bińczycki, Paweł Dunin-Wąsowicz, Aleksandra  Jach),  to także bibliografia tematów wieńcząca każdy z rozdziałów. Rzadko spotykanym, a jakże cennym narzędziem, są tytuły akapitów, podawane na marginesach. Dzięki takiej  „nawigacji"  lektura jest czystą przyjemnością. Przypisy, źródła internetowe i wyróżnione partie tekstów-źródeł, dokumentów czasu - to liczne niespodzianki, które sprawiają, że książkę czyta się z wypiekami na twarzy, zupełnie jakby w ręku miało się teczkę dokumentów, a nie dwustustronicowy, lapidarny raport. Z taką solidnością i rzetelnością  możemy spotkać się tylko w publikacji wydanej przez wydawnictwo niezależne, które, żeby zarobić, musi się napracować.

Ostatnie zdanie w książce brzmi: „ Jeśli chcemy otrzymywać codzienną dawkę kultury, musimy wspierać jej obecność w sieci". Każdy współczesny konsument kultury wie, że jej wizerunek tworzy Internet, który powinien stanowić solidne źródło informacji.  Czy jednak tak jest?(akt)

Kultura niezależna w Polsce 1989 - 2009 / red. Piotr Marecki
Kraków :
Korporacja Ha!art, 2010. - 214 s. 36 zł.