Członkowie Komitetu Fizyki Polskiej Akademii Nauk opublikowali swoje stanowisko w sprawie nauczania w szkołach publicznych przedmiotów ścisłych.
Poniżej przedstawiamy pełną treść tego dokumentu.
Stanowisko Komitetu Fizyki Polskiej Akademii Nauk z dnia 30 marca 2012 r. w sprawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Komitet Fizyki PAN z dużym zaniepokojeniem odnosi się do wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej regulacji dotyczących ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
Wprowadzone tym rozporządzeniem zmiany spowodują znaczącą redukcję liczby godzin nauczania niektórych przedmiotów na poziomie podstawowym, a uczniowie szkół ponadgimnazjalnych zmuszeni zostaną do wyboru profilu kształcenia na zbyt wczesnym etapie edukacji. W rezultacie szkoły ponadgimnazjalne, a w szczególności licea ogólnokształcące staną się szkołami wąskich specjalizacji kreowanych poprzez nie zawsze świadomy wybór przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym.
Komitet Fizyki PAN obawia się, że w następstwie nowych regulacji rozszerzonym zakresem nauczania przedmiotów o charakterze ścisłym, w szczególności fizyki, będzie objęty nikły odsetek uczniów. Spełnienie się tej prognozy wpłynie niekorzystnie na poziom ogólnego rozwoju intelektualnego przyszłych maturzystów, jak również spowoduje, że tylko nieliczni spośród nich będą przygotowani do studiowania na kierunkach ścisłych i technicznych, co bez wątpienia wpłynie negatywnie na rozwój kraju i doprowadzi do zapaści technologicznej Polski. Komitet Fizyki PAN uznaje ww. rozporządzenie za wysoce szkodliwe i domaga się jego głębokiej rewizji.