banner


Interaktywna edukacja w muzeum to temat XIII seminarium z cyklu Nowoczesne muzea i galerie, które odbędzie się 10 lipca 2012 roku w Warszawie.


Organizatorzy kolekcji, gabinetów i muzeów już w wieku XVII i XVIII rozumieli, że wyjątkowość tworzonych przez nich miejsc i instytucji polega na umożliwieniu jednoczesnego poznawania wieloma zmysłami, doznawania emocji i delektowania się niezwykłością treści.

Od końca XIX wieku, czyli od czasu wyraźnego wzrostu liczby odwiedzających muzea, obawa o uszkodzenie cennych obiektów zaczęła dominować nad społecznym i edukacyjnym aspektem kolekcji muzealnych. Proces wyłączania zbiorów muzeum z zasięgu ręki zwiedzających nie trwał jednak długo. Już w latach 40. i 50. XX w. muzea techniki, nauki i przyrody powróciły do modelu ekspozycji „żywych", wymagających aktywności odbiorców.

Koniec XX wieku przyniósł powrót do koncepcji aktywnego uczestnictwa w muzealnych wystawach. Tym bardziej, że pojawiły się nowe możliwości technologiczno - komunikacyjne i medialne, dając muzeom nowe narzędzia, które można było wykorzystać do przygotowania ekspozycji i programów edukacyjnych.


Dzisiaj pojęcie interaktywnej edukacji w muzeum jest jednym ze standardów jego działania, trzeba jednak pamiętać, że każde muzeum jest osobnym światem i nie wszystkie metody wykorzystywane w jednej instytucji nadają się do zastosowania gdzie indziej. Funkcje interaktywne są skuteczne, gdy zawierając wiele ukrytych elementów, służą jasno sprecyzowanemu celowi i są dopasowane do charakteru zbiorów i możliwości odbiorców.

Jak zatem powinno się planować interaktywne działania edukacyjne w muzeum, jak łączyć tradycję z nowymi technologiami, jak utrzymać unikatowość wystaw? Zagadnieniom tym poświęcone będą głosy praktyków i autorów koncepcji tego typu działań dydaktycznych.


W programie seminarium zorganizowanego przez Centrum Promocji Informatyki będzie zatem mowa m. in. o:

- roli i technikach interaktywności w muzealnej edukacji oraz o zasadach edukacji w muzeum interaktywnym
- nowych technologiach w interaktywnych wystawach muzealnych
- architekturze multimedialnej zawartości ekspozycji stałej a strategii muzeum
- umiejętności korzystania z muzeów interaktywnych.

Nie zabraknie też omówienia zagadnienia na konkretnych przykładach muzeów, ekspozycji multimedialnych, jakie w Polsce już istnieją: Centrum Nauki Kopernik, Muzeum Fryderyka Chopina, czy zbiorów dostępnych w postaci cyfrowej, jak Wirtualne Muzea Małopolski.


Szczegóły programu znajdują się na stronie
http://www.cpi.com.pl/imprezy/2012/ifdm/index.php

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.