banner


Na posiedzeniu 7 lutego 2013 Sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży rozpatrzyła informację Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na temat „Projektu założeń do ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw” oraz „Projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw”.


Przedstawiająca informację minister - Barbara Kudrycka zaznaczyła, że projekty założeń poddane są aktualnie konsultacjom społecznym, i wskazała najistotniejsze propozycje zmian. W zakresie szkolnictwa wyższego są to m.in.:

- ułatwienie dostępu do studiów wyższych osobom dojrzałym poprzez wprowadzenie możliwości potwierdzania przez uczelnie wyższe efektów uczenia się uzyskanych drogą nieformalną;

- rozwój i poprawa jakości studiów o profilu praktycznym;

- wprowadzenie rozwiązań zwiększających interdyscyplinarność studiów;

- wydanie rozporządzeń regulujących: zasady oceniania pracowników uczelni przez studentów oraz zasady monitoringu karier absolwentów;

W zakresie zasad finansowania nauki najważniejsze propozycje zmian dotyczyłyby:

- uporządkowania zasad finansowania dużej infrastruktury badawczej;

- podniesienia efektywności finansowania upowszechniania nauki i promowania największych osiągnięć nauki polskiej;

- poprawy efektywności procedur finansowania nauki;

- doprecyzowania podstaw prawnych i finansowania działań restrukturyzacyjnych;

- zintegrowania systemów informatycznych zarządzania nauką z systemem szkolnictwa wyższego „POL-on” w celu rozszerzenia dostępu do informacji naukowej.

W dyskusji padło zarówno ze strony posłów, jak i licznie przybyłych przedstawicieli środowiska akademicko-naukowego wiele głosów pozytywnie odnoszących do propozycji ministerstwa, m. in. wobec: certyfikowania przez uczelnie wiedzy i kwalifikacji zdobytych w ramach samokształcenia (choć też wskazywano na niebezpieczeństwo obniżenia poziomu jakości kształcenia); stymulowania kształcenia praktycznego; zmniejszenia obciążeń biurokratycznych i sprawozdawczości uczelni.

Krytycznie odniesiono się m. in. do braku długookresowej strategii rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki. Zdaniem części posłów i wielu przedstawicieli środowiska, wszelkie zmiany prawne powinny być poprzedzone przyjęciem strategii rozwoju tego sektora.

Ponadto wskazywano na niewystarczające nakłady finansowe na szkolnictwo wyższe i naukę; brak woli ze strony ministerstwa do „zbudowania ładu płacowego w szkolnictwie wyższym” oraz zawarcia układu zbiorowego ze związkami zawodowymi; złą sytuację płacową w instytutach PAN.

Zwracano również uwagę na szczegółowe problemy, m. in.: potrzebę zmiany algorytmu naliczania środków na działalność statutową uczelni; potrzebę większego dofinansowania kierunków praktycznych jako droższych.

Proponowano wycofanie się z przepisu umożliwiającego Prezydentowi RP kontrolę decyzji Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów w zakresie nadawania tytułu profesora, postulowano również wyjęcie spod rygorów ustawy o finansach publicznych środków własnych uczelni.

Komisja przyjęła opinię dla Prezesa Rady Ministrów, w której wyraża poparcie dla apelu Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich oraz Fundacji Rektorów Polskich o nadanie projektowanym zmianom w nauce i szkolnictwie wyższym najwyższego priorytetu w rozwoju kraju.