banner


 W Sejmie jest dyskutowana i szybko głosowana propozycja likwidacji Narodowego  Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego realizowanego  z trudem  od 2008 roku  przez szerokie środowisko profesjonalistów, rodzin i pacjentów w bliskiej współpracy z lokalnym samorządem.



Prof. Jacek Wciórka, przewodniczący Komisji Reformy Opieki Psychiatrycznej i NPOZP Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego wysłał w tej sprawie list do Marszałek Sejmu, z prośbą o wstrzymanie tego procesu.


Zwrócił przy tym uwagę, iż uchwalenie ustawy w proponowanym kształcie jest  najwyższym stopniem  lekceważenia i niesprawiedliwości wobec osób chorujących psychicznie, których jest niemało – choroby te  dotykają bowiem  25% obywateli naszego kraju. Poniżej publikujemy list, który traktujemy jako zasygnalizowanie problemu.


 

Warszawa, 2 sierpnia 2015 



Pani


Małgorzata Kidawa-Błońska


Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej


 


 


Szanowna Pani Marszałek!


 

      W imieniu grupy przedstawicieli środowisk najżywiej zainteresowanych programem systemowej reformy systemu ochrony zdrowia psychicznego, w tym lecznictwa psychiatrycznego w Polsce,  uprzejmie proszę o działania, które mogą wydłużyć refleksję i nie doprowadzić do propozycji wchłonięcia Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego przez Narodowy Program Zdrowia, w związku z rozpatrywaną w Sejmie Ustawą o zdrowiu publicznym (art. 20. pkt 1 i 2 procedowanej ustawy).
 

     Naszym zdaniem zmiana statusu prawnego NPOZP:
 

-        pozbawia go rangi regulacji ustawowej
 

-        buduje iluzje prawne - żadne z zadań zdrowia publicznego (art. 2 Uzp) nie dotyczy reformy systemu opieki psychiatrycznej, a wpisanie chaotycznie formułowanych zadań modernizacyjnych do NPZ nie obliguje do tej fundamentalnej, niełatwej zmiany,
 

-        gubi zapis strategii reformatorskiej zmiany modelu opieki psychiatrycznej,
 

-        zaciera przejrzystość i wyrazistość proponowanej koncepcji i celu reformy
 

-        nie wskazuje ciała inicjującego, koordynującego i monitorującego przebieg zmiany,
 

-        nie adresuje konkretnych zadań do wykonania ani wskaźników ich realizacji,
 

-        nie zwiększa finansowania, a przewidywane w Uzp środki na realizację celu operacyjnego C (NPOZP 2016-2020) pozostają w całkowitej dysproporcji do koniecznych nakładów na niezbędne inwestycje i bieżące funkcjonowanie, nie przewidują też żadnych nowych mechanizmów finansowania.  
 

 W tej sytuacji, proponowana zmiana rangi, roli i zadań NPOZP może zniweczyć nadzieję na kontynuowanie reformy opieki psychiatrycznej w Polsce, zniechęcać do dobrych praktyk tam, gdzie zostały zainicjowane, konserwować złe praktyki i potęgować przekonanie o dyskryminującym podejściu do problemów opieki psychiatrycznej i jej użytkowników.
 


Przepraszam za formę tego apelu wymuszoną pośpiesznym trybem prac nad ustawą


 

Z wyrazami szacunku

                                                                             Prof. Jacek Wciórka
Przewodniczący Komisji Reformy Opieki Psychiatrycznej i NPOZP

Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego

Warszawa, 2.08.15