Statek dla nauki
Obecność polskich stacji polarnych w Antarktyce i na Spitsbergenie daÅ‚a wielu naukowcom możliwość pracy w przybrzeżnych obszarach oceanicznych przez wiele lat oraz pewność prowadzenia tych badaÅ„ w przyszÅ‚oÅ›ci. Ponad 30 lat staÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci stacji zaowocowaÅ‚o tysiÄ…cami publikacji, setkami stopni i dziesiÄ…tkami tytuÅ‚ów naukowych uzyskiwanych za pracÄ™ w rejonach polarnych. WzrosÅ‚a wiedza w spoÅ‚eczeÅ„stwie i poziom edukacji. PowstaÅ‚y znakomite monografie polskich autorów poÅ›wiÄ™cone gatunkom organizmów żyjÄ…cych w morzu, czy ich pasożytom, gatunkom lÄ…dowym, prace zbiorcze opisujÄ…ce stan i procesy zachodzÄ…ce w ekosystemach morskim i lÄ…dowym bÄ™dÄ…ce odbiciem zmian globalnych. Prace te dotyczÄ… badaÅ„ prowadzonych w Antarktyce a wydawane byÅ‚y w najlepszych wydawnictwach zagranicznych przez profesorów HalinÄ™ Bednarek - OchyrÄ™, Ryszarda OchyrÄ™, MariÄ™ Olech, Krzysztofa Jażdżewskiego, StanisÅ‚awa RakusÄ™-Suszczewskiego, Krzysztofa Zdzitowieckiego.
W Polsce mamy okoÅ‚o 180 pracowników nauki zajmujÄ…cych siÄ™ badaniami organizmów morskich oceanobiologów, okoÅ‚o 120 chemików i fizyków morza.
W chwili obecnej badania w zakresie biologii organizmów wystÄ™pujÄ…cych w obszarach polarnych sÄ… prowadzone na 12 uczelniach wyższych przez okoÅ‚o 50 naukowców oraz w 7 placówkach PAN przez 37 naukowców. Z 87 pracowników naukowych 32 to profesorowie i doktorzy habilitowani. Organizmami morskimi zajmuje siÄ™ 47 naukowców, zaÅ› organizmami lÄ…dowymi okoÅ‚o 40. W Antarktyce pracuje 50 naukowców biologów, reszta w Arktyce, bÄ…dź w obu rejonach.
W latach ubiegÅ‚ych, kiedy mieliÅ›my statek badawczy MIR-u rv. „Profesor Siedlecki", uczestniczyliÅ›my przez 6 lat w miÄ™dzynarodowym programie BIOMASS, z niego wywodzi siÄ™ liczna kadra polskich oceanologów.
To jest potencjaÅ‚, którego zmarnowanie może być realne w sytuacji braku statku badawczo-transportowego, którego zadaniem byÅ‚oby - poza pracami na morzu - zaopatrzenie obu polskich stacji polarnych na Spitsbergenie i w Antarktyce na King George.
Dobry moment na inwestycjÄ™
Obecnie koÅ„czÄ… swój żywot rosyjskie statki naukowe, które Rosjanie z braku Å›rodków przeznaczali na jednostki turystyczne i oddawali w rÄ™ce biznesmenów i zachodnich kompanii turystycznych. Kto umiaÅ‚ zrobiÅ‚ na tym interes, turystyka w Antarktyce bardzo siÄ™ rozwinęła, a rosyjskie niekomfortowe jednostki zastÄ…piono ogromnymi statkami pasażerskimi zabierajÄ…cymi setki i tysiÄ…ce pasażerów, którzy sÄ… czÄ™stymi gośćmi stacji Arctowskiego PAN. Jednak stan naszej stacji jest zÅ‚y, brak pieniÄ™dzy i brak wÅ‚asnego statku zaopatrujÄ…cego stacjÄ™, może zmusić nas w tym lub przyszÅ‚ym roku do jej zamkniÄ™cia. Dorobek wielu lat diabli wezmÄ….
Polska - jak to powtarzam i postulujÄ™ - potrzebuje statku/okrÄ™tu uniwersalnego - badawczo-transportowego, bo żaden z istniejÄ…cych nie nadaje siÄ™ do pÅ‚ywania po morzach odlegÅ‚ych. Uzasadniona jest wiÄ™c budowa nowego statku na miarÄ™ XXI wieku Statek taki powinien być paÅ„stwowy (rzÄ…dowy) i moim zdaniem powinien peÅ‚nić te dwie funkcje, co pozwoli na oszczÄ™dzanie Å›rodków przeznaczonych na ten cel. Jego budowÄ… i utrzymaniem powinno zająć siÄ™ konsorcjum pod patronatem Marynarki Wojennej. Bo choć nasza sytuacja jest teraz gorsza, to wÅ‚aÅ›nie kryzys powinien nas jednoczyć i w rezultacie dać w przyszÅ‚oÅ›ci niezależność.
Do czego ten statek?
-
OkrÄ™t/statek paÅ„stwowy (rzÄ…dowy) powinien sÅ‚użyć badaniom naukowym oceanologicznym, geologicznym, geofizycznym, geograficznym na BaÅ‚tyku i po drodze w rejony docelowe. Powinien też sÅ‚użyć ksztaÅ‚ceniu kadry oficerów i marynarzy w rejonach trudnych nawigacyjnie.
-
Powinien także umożliwiać transport z Polski ludzi, sprzętu, żywności i paliwa w rejon Antarktyki Zachodniej i stacji H. Arctowskiego oraz z Polski do Arktyki w rejon Spitsbergenu na stację badawczą Siedleckiego i stacje uniwersyteckie.
-
Statek/okrÄ™t mógÅ‚by również odpÅ‚atnie wykonywać usÅ‚ugi miÄ™dzynarodowe w ramach wspóÅ‚pracy, bowiem jest zapotrzebowanie na taki statek dziaÅ‚ajÄ…cy w Antarktyce Zachodniej - w tym dla Czech, BuÅ‚garii, WÄ™gier, Ukrainy, Hiszpanii - posiadajÄ…cych stacje antarktyczne.
-
Statek/okrÄ™t poza funkcjami naukowymi, transportowymi i dydaktycznymi może też peÅ‚nić funkcjÄ™ reprezentacyjnÄ…. Tak wiÄ™c nie każdy sobie - jak dotychczas - a wspólnie należy wykorzystywać takÄ… jednostkÄ™ badawczo-transportowÄ… i na zasadzie konkurencji programów naukowych, i możliwoÅ›ci ich wykonania.
Stanisław Rakusa-Suszczewski
Od Redakcji: o potrzebie zbudowania przez Polskę statku badawczego prof. Stanisław Rakusa-Suszczewski pisał już na
http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1008&Itemid=44
oem software Odsłony: 3539