banner

 

Uchwała  dotyczyła zaciągnięcia zobowiązań powyżej 5 proc. wartości jej kapitału.

Senat zdecydował o tym, opierając się na następujących przesłankach:

- Dotychczasowe władze Spółki EIT+ nie otrzymały absolutorium. Dlatego strategiczne uchwały powinien przygotować i przedstawiać do akceptacji nowy zarząd spółki cieszący się zaufaniem wszystkich udziałowców.

- Spółka EIT + nie podała, w jaki sposób zostanie pokryty podatek VAT. W ramach projektu DolBioMat spółka ma otrzymać z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego około 500 mln zł, a uchwała dotycząca zobowiązań opiewała na kwotę około 600 mln zł.


- W porozumieniu podpisanym 8 maja 2009 r. w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego udziałowcy spółki (prezydent Wrocławia, wicemarszałek województwa, rektorzy Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademii Medycznej, Uniwersytetu Przyrodniczego i Uniwersytetu Ekonomicznego) zobowiązali się, podpisując odpowiednie oświadczenie, do wprowadzenia zapisu do umowy spółki o zamrożeniu wysokości udziałów na czas realizacji projektów: DolBioMat, NanoMat i BioMed. Natomiast 29 czerwca 2009 r. podczas zgromadzenia wspólników - część z nich nie dotrzymała swoich wcześniejszych zobowiązań - i w efekcie głosami prezydenta Wrocławia i rektorów Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Przyrodniczego i Uniwersytetu Ekonomicznego odrzucono ten zapis.

Niezależnie od powyższych zastrzeżeń, Politechnika Wrocławska deklaruje swój udział w spółce EIT+ oraz w realizacji projektów DolBioMat, NanoMat i BioMed na warunkach ustalonych i podpisanych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 8 maja 2009 r.

(informację podał prof. Eugeniusz Rusiński -
prorektor ds Badań Naukowych i Współpracy z Gospodarką PWr)

Historia zagadkowych wzajemnych relacji PWr z EIT+ ciągnie się jednak od dość dawna.

Oto co przekazał rektor PWr prof. Tadeusz Więckowski do mediów 24.02.09:

Trwają nadal negocjacje dotyczące zasad współpracy Politechniki Wrocławskiej z Wrocławskim Centrum Badań EIT + spółką prawa handlowego. Politechnika Wrocławska, podobnie jak i inne uczelnie wrocławskie, ma niewiele ponad 1- procentowy udział w spółce, a tym samym nie ma wpływu na działanie i decyzje podejmowane przez spółkę. Największym udziałowcem jest miasto Wrocław - 51 proc udziałów. W czwartek, 19 lutego spotkałem się z Prezydentem Wrocławia panem Rafałem Dutkiewiczem i przedstawiłem mu propozycje rozwiązania problemów. Pan Prezydent poinformował mnie, że za kilka dni przekaże swoje stanowisko w tej sprawie, więc cierpliwie czekamy.

Politechnika Wrocławska jest zainteresowana współpracą z Wrocławskim Centrum Badań EIT+ spółką prawa handlowego w realizacji projektów. Jednak powinno to odbywać się na zasadach wskazanych w trzech umowach dotyczących przygotowania wniosków podpisanych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w gabinecie Prezydenta Miasta w 2007 roku. Oznacza to przywrócenie Politechnice Wrocławskiej i pozostałym uczelniom statusu beneficjenta w realizacji projektów Nanomat i Biomed oraz w projekcie na infrastrukturę badawczą Dolbiomat.

Podkreślam raz jeszcze stanowczo - Politechnika Wrocławska jest zainteresowana realizacją wspomnianych projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Natomiast nie możemy zgodzić się aby powstała już po podpisaniu tych umów spółka EIT+ przejęła rolę jedynego beneficjenta i realizatora badań, nie mając przy tym własnego zaplecza zarówno infrastrukturalnego jak i kadrowego.

Jest mi niezmiernie przykro, że lokalna prasa sprawy tak ważne dla regionu, miasta i uczelni sprowadza w sposób bezpodstawny do konfliktu personalnego usiłując odwrócić uwagę czytelników od meritum sprawy.

Jak powoływano spółkę prawa handlowego Wrocławskie Centrum Badań EIT+


W dniu 13.04.2007 r. na podstawie pisemnego pełnomocnictwa JM Rektora prof. Tadeusza Lutego (na jego polecenie z powodu wyjazdu JM Rektora) zostałem poproszony o podpisanie listu intencyjnego w sprawie utworzenia i rozpoczęcia działalności Wrocławskiego Centrum Badań EIT Plus spółka prawa handlowego, który podpisałem w dobrej wierze.

Art. 1 Listu intencyjnego brzmiał:

„Strony określają następująco misję i cele Spółki: Misją Spółki jest dążenie do stworzenia ośrodka synergicznego rozwoju nauki, edukacji i innowacyjnej gospodarki obejmującego Wrocław oraz Województwo Dolnośląskie.

Celem działalności Spółki jest stworzenie we Wrocławiu warunków wspomagających prowadzenie działalności naukowo-badawczej oraz działalności edukacyjnej na poziomie akademickim, wykorzystywanie praktyczne wyników prac badawczych i wiedzy technologicznej o dużym potencjale komercjalizacyjnym, wynalazków, własności intelektualnej, wspieranie tworzenia spółek typu spin-off oraz współpraca naukowo-innowacyjna z biznesem krajowym i inwestorami zagranicznymi."


W dniu 15.11.2007 r. w gabinecie JM Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego podpisano umowę spółki prawa handlowego pn. Wrocławskie Centrum Badań EIT+ Plus spółka prawa handlowego (ze strony Politechniki Wrocławskiej umowę podpisał JM Rektor prof. Tadeusz Luty) i w przedmiocie działania spółki (§ 2. ust.2) znalazły się m.in.:
- działalność edukacyjna (PKD 80), tj. zakres działalności uczelni wyższej,
- informatyka (PKD 72),
- badania i analizy techniczne (PKD 74.30.Z),
- prace badawcze i rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych (PKD 73.10).

Kapitał zakładowy spółki w momencie powołania wynosił 4 700 tys. zł, udziały w spółce WCB EIT + spółka prawa handlowego określono następująco : Gmina Wrocław 51,6%, Województwo Dolnośląskie 38,30%, Politechnika Wrocławska 3,19%, Uniwersytet Wrocławski 3,19%, Akademia Medyczna 2,13%, Uniwersytet Przyrodniczy 2,13% .

Obecnie udział Politechniki Wrocławskiej, po zwiększeniu kapitału - głównie przez Gminę Wrocław i Urząd Marszałkowski, wynosi nieco ponad 1%.

Rada Nadzorcza pierwsza „składa się z 7 członków. Gmina Wrocław wyznacza 3 Członków Rady Nadzorczej, Województwo Dolnośląskie powołuje i odwołuje odrębną uchwałą 2 Członków Rady Nadzorczej, a pozostali Wspólnicy 2 Członków".

Nie jest mi znany fakt w jaki sposób powołano tych dwóch Członków (tymi Członkami Rady Nadzorczej są byli Rektorzy, Pan prof. Tadeusz Luty - Przewodniczący Rady Nadzorczej i Pan prof. Leszek Pacholski).

Tak więc Politechnika Wrocławska ze swoimi ponad 1% udziałami jak i pozostałe uczelnie Wrocławia nie mają w spółce nic do powiedzenia.

Istotnym celem jakim było powołanie WCB EIT + spółka prawa handlowego było wspieranie środowiska akademickiego, w praktyce okazało się, że w umowie spółki zapisano konkurencyjną działalność w stosunku do uczelni wrocławskich, w tym do Politechniki Wrocławskiej, czego spółka nie ukrywała umieszczając m.in. na swojej stronie internetowej: http:// http://www.wcb.eitplus.pl/ informację, iż :„W strukturach spółki powstanie także Wrocław Technology School, którego zadaniem będzie kształcenie na studiach drugiego i trzeciego stopnia (magisterskich i doktoranckich)".


2. Jak umieszczano projekty na liście indykatywnej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i jak doszło do podpisania umów.


  1. Na liście projektów indykatywnych Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka umieszczono między innymi dwa projekty badawcze Nanomat, Biomed (nie jest mi znana informacja kto był wnioskodawcą) oraz jeden projekt na infrastrukturę badawczą pn. Dolbiomat przygotowany i zgłoszony przez Politechnikę Wrocławską. Wartość tego ostatniego projektu na infrastrukturę badawczą, zgłoszonego przez Politechnikę Wrocławską wynosiła 100 mln Euro. Beneficjentami tego miały być uczelnie Wrocławia, głównie Uniwersytet Wrocławski i Politechnika Wrocławska.

  2. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego analizowało i procedowało nad tym wnioskiem i oceniło go pozytywnie (do umieszczania na liście indykatywnej projektów), jako wniosek zgłoszony przez Politechnikę Wrocławska z uczelniami wrocławskimi jako beneficjentami.

  3. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego publikując listę indykatywną projektów, z nieznanych mi powodów jako jednostkę odpowiedzialną za realizację projektu na infrastrukturę badawczą pn. Dolbiomat (projektu zgłoszonego przez Politechnikę Wrocławską), wskazało Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółkę prawa handlowego, która jeszcze nie istniała.

  4. W gabinecie Pana Prezydenta Rafała Dutkiewicza, dnia 26.10.2007r., podpisano z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego między innymi trzy umowy na przygotowanie projektów indywidualnych na projekty badawcze Nanomat, Biomed i projekt infrastrukturalny Dolbiomat , wskazując w nich między innymi Politechnikę Wrocławską i uczelnie Wrocławia jako beneficjentów.

  5. Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego, nie informując Politechniki Wrocławskiej i innych uczelni, złożyła wnioski do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dwa projekty badawcze Nanamat i Biomed, wskazując siebie jako jedynego beneficjenta.

  6. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisało dwie umowy na realizację projektów badawczych Nanomat i Biomed z Wrocławskim Centrum Badań EIT+ spółką prawa handlowego.

  7. Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego, nie informując Politechniki Wrocławskiej i innych uczelni złożyła wnioski do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na projekt infrastrukturalny Dolbiomat, wskazując siebie jako jedynego beneficjenta.


3. Jak negocjowano zasady współpracy Politechniki Wrocławskiej z Wrocławskim Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego

- W momencie, gdy objąłem obowiązki Rektora Politechniki Wrocławskiej złożył mi wizytę Prezes Spółki Wrocławskie Centrum Badań EIT+ Pan prof. Mirosław Miller (również pracownik Politechniki Wrocławskiej) w sprawie zasad współpracy ze spółką, celem wypracowania zasad współpracy oraz zasad wyceny usług badawczych (wcześniej w sprawie opracowania zasad wyceny kosztów usług badawczych podpisaliśmy ze spółką porozumienie). Poinformował mnie również, że spółka ma zamiar utworzyć Wydział Inżynierii Materiałowej (wydział taki można powołać gdy ma się status wyższej uczelni). Nie mogłem tej propozycji zaakceptować bo inżynieria materiałowa to jedna z ważniejszych dziedzin badawczych i edukacyjnych naszej Politechniki.

- Przedstawione propozycje zasad wyceny usług badawczych były niekorzystne dla Politechniki Wrocławskiej, a tym samym nie mogły być zaakceptowane.

- Złożyliśmy w dniu 22 października 2008 Wrocławskiemu Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego propozycję zasad i realizacji umów. Propozycja ta zawierała 14 punktów. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

- Trzykrotnie otrzymaliśmy od spółki jednostronnie przygotowane przez spółkę umowy dotyczące zasad realizacji prac badawczych nam zlecanych. Umowy te zostały poddane standardowej ocenie obowiązującej w Politechnice Wrocławskiej (opinia prawna, opinia Pani Kwestor i opinia Komisji Senackiej ds. Organizacji i Finansów).

- Umowy te posiadały wady prawne i były niekorzystne dla Politechniki Wrocławskiej. Przykładowo Komisja ds. Organizacji i Finansów Senatu Politechniki Wrocławskiej poproszona o zaopiniowanie umów w dn. 3.02.2009r. wydała negatywną opinię o projektach umów dotyczących współpracy pomiędzy Politechniką Wrocławską a WCB EIT + spółka prawa handlowego. „Komisja zarekomendowała Rektorowi odrzucenie projektów umów ze względu na fakt, iż projekt umowy jest niekompletny, brak jest równowagi w zakresie kapitału i potencjalnej odpowiedzialności finansowej pomiędzy podmiotami proponowanego konsorcjum, umowa ma charakter dwustronny, a nie obejmuje pozostałych uczelni będących Wspólnikami, jest niezgodna z założeniami zawartymi w pre-umowach, które przewidywały, że podmiotem realizującym badania i jednocześnie beneficjentem będzie konsorcjum złożone z uczelni, natomiast rolą spółki miała być organizacja badań, a także ze względu na fakt, iż Politechnika nadal nie dysponuje umowami na prowadzenie badań naukowych z Ministerstwem, na które powołuje się w projekcie umowy spółka".

- Około 4 tygodni temu odbyło się moje spotkanie z Panem Prezydentem Wrocławia Uzgodniliśmy, że powołamy zespół negocjacyjny w celem wypracowania zasad współpracy Politechniki Wrocławskiej ze Spółką Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego. Dwóch przedstawicieli Pana Prezydenta i dwóch przedstawicieli Rektora Politechniki Wrocławskiej. Odbyły się trzy spotkania.

- Wyniki negocjacji dla obu stron były niezadowalające. Dlatego też z Panem Prezydentem postanowiliśmy się spotkać 19 lutego o godz. 18.

-
Podczas tego spotkania przedstawiłem Panu Prezydentowi pisemnie kolejną propozycję zasad realizacji projektów. Poniżej cytuję fragment propozycji. „Szanowny Panie Prezydencie, Politechnika Wrocławska jest zainteresowana udziałem w realizacji wyżej wymienionych trzech projektów w roli jednego z beneficjentów, jak to zostało wskazane w trzech umowach na przygotowanie wniosków podpisanych z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego w Pana gabinecie. W takiej roli Politechnika Wrocławska występuje we wszystkich projektach, realizowanych z wieloma podmiotami, finansowanych zarówno ze środków strukturalnych jak i programów ramowych Unii Europejskiej, zarówno tych, w których jest koordynatorem, jak też tych, w których jest jedynie wykonawcą.
      Aby to osiągnąć, proponujemy następujące działania:

- Podpisać z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego aneksy do umów na realizację projektów Nanomat i Biomed, przywracając tym samym Politechnice Wrocławskiej i pozostałym uczelniom status beneficjenta.

- Powołać dwa konsorcja na realizację wyżej wymienionych projektów, w których Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego mogłoby być jednym z konsorcjantów i koordynatorem tych konsorcjów.
- W przypadku projektu na infrastrukturę badawczą Dolbiomat należy we wniosku złożonym w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego przywrócić, jak to było w umowie na przygotowanie wniosku, Politechnice Wrocławskiej i pozostałym uczelniom status beneficjentów.

- Powołać konsorcjum na realizację projektu Dolbiomat, w którym Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego mogłoby być jednym z konsorcjantów i koordynatorem tego konsorcjum.

Szanowny Panie Prezydencie, mając na uwadze dobro naszego środowiska naukowego, dobro naszego Wrocławia jako ośrodka akademickiego i naukowego, uprzejmie proszę o życzliwe potraktowanie przedstawionych propozycji".

-
Uzyskałem zapewnienie, że uzyskam odpowiedź w ciągu kilku dni.

Mam nadzieję, że odpowiedzią nie jest artykuł w Gazecie Wyborczej z dnia 23 lutego 2009.


4. Własność intelektualna, a wnioski na badania i infrastrukturę złożone przez Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego.


    1. Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego, nie informując Politechniki Wrocławskiej i innych uczelni, złożyła wnioski do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na dwa projekty badawcze Nanamat i Biomed, wskazując siebie jako jedynego beneficjenta. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego podpisało dwie umowy na realizację tych projektów.

    2. Mimo próśb, w tym również pisemnych, Wrocławskie Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego uchylała się od przekazania Politechnice Wrocławskiej wniosków na projekty Nanomat i Biomed złożone w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zgromadzenie wspólników w dniu 12 grudnia 2008 roku zobligowało spółkę do przekazania tych materiałów wszystkim udziałowcom spółki, w tym Politechnice Wrocławskiej.

    3. Po otrzymaniu dwóch projektów Nanomat i Biomed od Wrocławskiego Centrum Badań EIT+ spółka prawa handlowego i po wstępnym zapoznaniu się z wnioskami zmuszony zostałem powołać komisję złożoną z Senatorów celem sprawdzenia w jakim zakresie dorobek intelektualny, infrastruktura Politechniki Wrocławskiej zostały wykorzystane przez WCB EIT + spółka prawa handlowego. Politechnika Wrocławska nie wyrażała zgody na wykorzystanie jej dorobku w projektach zgłoszonych przez Spółkę.

    4. Kilkanaście dni temu otrzymaliśmy, również nie bez kłopotów, wniosek złożony do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na infrastrukturę badawczą pn. Dolbiomat, w którym spółka wykazała siebie jako jedynego beneficjenta, mimo że w umowie na przygotowanie wniosku beneficjentami były również uczelnie Wrocławia

    5. W dn.18.02. 2009 r. otrzymałem wyniki pracy komisji dotyczące wykorzystania dorobku Politechniki Wrocławskiej we wnioskach zgłoszonych przez WCB EIT + spółka prawa handlowego. Na posiedzeniu Prezydium Senatu w dn 19.02. br Prezydium zdecydowało, żeby komisja bardziej szczegółowo zajęła się projektem Dolbiomad, gdyż projekt ten został znacznie później przedstawiony władzom uczelni.

    6. W dn. 23.02 br zwróciłem się do mec. Żaczka z prośbą o sprawdzenie czy wnioski przedstawione przez komisję senacką obligują Rektora do reakcji z tytułu nadzoru.


 

oem software