GMO na sklepowej półce

Utworzono: niedziela, 01 marzec 2009 Drukuj E-mail
 

Opinie polskich konsumentów na temat żywnoÅ›ci zmodyfikowanej genetycznie zbierane byÅ‚y w wielokrotnych badaniach w latach 1999 - 2008. Z badaÅ„ przeprowadzonych w ub. roku, dotyczÄ…cych cech produktów majÄ…cych istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych wynika, że najistotniejszymi cechami, które wpÅ‚ywajÄ… na wybór produktu sÄ…: cena, jakość, skÅ‚ad produktu, termin ważnoÅ›ci, preferencje smakowe i opakowanie. Duże znaczenie ma znajomość marki czy producenta, które sÄ… wskaźnikiem sprawdzonej jakoÅ›ci i oszczÄ™dnoÅ›ciÄ… czasu (szybki zakup), ze wzglÄ™du na znajomość skÅ‚adu produktu.

Rodzaje konsumentów

Każda osoba podejmujÄ…ca decyzjÄ™ o zakupie danego produktu kieruje siÄ™ innymi wyznacznikami. Dla jednych istotne sÄ… informacje zamieszczone na etykiecie, dziÄ™ki którym mogÄ… sprawdzić, czy produkt zaspokaja ich potrzeby. Jest to rozpoznanie skÅ‚adu, który dla niektórych stanowi bardzo istotny wyróżnik. Szczególnie ważna jest informacja o terminie spożycia. Na etykietach sprawdzane sÄ… również informacje o zawartoÅ›ci substancji konserwujÄ…cych, co wynika z coraz wyższej Å›wiadomoÅ›ci konsumentów odnoÅ›nie wartoÅ›ci odżywczych produktów i ich wpÅ‚ywie na zdrowie czÅ‚owieka. Dla konsumentów czytanie etykiet jest metodÄ… zaznajamiania siÄ™ z nowym produktem. SÄ… to konsumenci zaangażowani w zakup.

Inni konsumenci nie czytajÄ… etykiet, dokonujÄ… zakupów żywnoÅ›ciowych w poÅ›piechu, kierujÄ…c siÄ™ przede wszystkim cenÄ…, jakoÅ›ciÄ… i znajomoÅ›ciÄ… okreÅ›lonej marki czy producenta. Konsumenci przywiÄ…zujÄ… siÄ™ do produktów znanej marki, ze wzglÄ™du na sprawdzonÄ… jakość, nie tracÄ…c czasu na analizowanie informacji zawartych na etykietach. Ponadto twierdzÄ…, że zamieszczone informacje sÄ… dla nich niezrozumiaÅ‚e. SÄ… to konsumenci maÅ‚o zaangażowani w zakup.

Cena ksztaÅ‚tuje wybór

Cena jest czynnikiem determinujÄ…cym wybór produktu w przypadku osób, dla których nie jest istotny jego skÅ‚ad. Decyzja ta jest podjÄ™ta bardzo szybko, bez zastanowienia nad przeznaczeniem produktu. Jednak po głębszej analizie etykiet produktów, badani konsumenci zaznaczyli, że droższy olej (tÅ‚oczony na zimno, z soi nie-GM, kojarzony z wyższÄ… jakoÅ›ciÄ…) mógÅ‚by być użyty okazjonalnie (np. do saÅ‚atek), a taÅ„szy (z soi GM, „produkt z niższej póÅ‚ki") do codziennego użytku. Åšwiadczy to o tym, że gÅ‚ównym motywem wyboru jest cena, traktowana jako wykÅ‚adnik jakoÅ›ci, co z kolei wpÅ‚ywa na późniejsze zastosowanie nabytego produktu.

Badani preferujÄ…cy produkty z wyższej póÅ‚ki, sÄ… skÅ‚onni kupić olej droższy z myÅ›lÄ…, że jest on też wyższej jakoÅ›ci.

Dla wszystkich badanych dużą rolę przy wyborze odgrywa ponadto skład, opakowanie i marka, a także pochodzenie produktu (konsumenci są związani z produktami polskimi).

W momencie zauważenia przez konsumentów na etykiecie informacji o zawartoÅ›ci skÅ‚adników GM, można zaobserwować różnÄ… reakcjÄ™. Część konsumentów nie ma nic przeciwko GMO i bez zawahania podjęłaby decyzjÄ™ o nabyciu produktu GM. Jednak zauważalny jest „moment zastanowienia" nad kupnem produktu droższego, niezmodyfikowanego genetycznie i w odczuciu badanych nie powiÄ…zanego z ryzykiem jego spożywania. Dla innych konsumentów informacja o zawartoÅ›ci GMO w skÅ‚adzie produktu byÅ‚aby przyczynÄ… odrzucenia możliwoÅ›ci jego nabycia - „unikam tego jak ognia". Dla tej grupy konsumentów sam termin - „genetycznie zmodyfikowany" kojarzy siÄ™ niedobrze i wzbudza niepokój, ma zabarwienie, na które konsument reaguje lÄ™kiem.

Kto czyta etykiety?

Pomimo Å›wiadomoÅ›ci istnienia na rynku żywnoÅ›ci GM, konsumenci twierdzili, że nigdy nie spotkali siÄ™ z produktem GM. Badani zakÅ‚adajÄ… jednak, że taka żywność jest obecna na póÅ‚kach sklepowych, ale poprzez niedokÅ‚adne czytanie etykiet nie jest przez nich zauważana. Ponadto informacja ta nie jest przez konsumentów poszukiwana. Podyktowane jest to brakiem czasu i poÅ›piechem w trakcie nabywania żywoÅ›ci. Ponadto badani twierdzili, że oznaczenie produktów GM jest za maÅ‚o wyraziste. Informacji tej trzeba siÄ™ doszukiwać, co również może wpÅ‚ynąć na niezauważenie jej, zwÅ‚aszcza gdy konsument jest maÅ‚o zaangażowany w zakup. WytÅ‚umaczeniem tego, że konsumenci nie mieli stycznoÅ›ci z produktem GM, jest także to, że takich produktów na póÅ‚kach sklepowych jest w rzeczywistoÅ›ci niewiele i sÄ… to gÅ‚ównie oleje, wytworzone z nasion soi GM.

W trakcie badania konsumenci wyrazili opiniÄ™, że na rynku polskim obecne sÄ… produkty GM. Sugerowano siÄ™ zawartoÅ›ciÄ… skrobi zmodyfikowanej, kojarzonej z surowcem GM. Dowodzi to nieznajomoÅ›ci przez konsumentów terminów surowców zamieszczanych na etykietach, do czego wiÄ™kszość badanych siÄ™ przyznaÅ‚a.

W dyskusji wskazano, również błędnie, że na polskim rynku znajdujÄ… siÄ™ pomidory GM, które byÅ‚y przez uczestników konsumowane. Åšwiadomość ta może wiÄ…zać siÄ™ z podawanÄ… czÄ™sto informacjÄ…, że pierwszym produktem GM, który byÅ‚ dostÄ™pny dla konsumentów i znalazÅ‚ siÄ™ na póÅ‚kach sklepowych byÅ‚ pomidor GM, o przedÅ‚użonej trwaÅ‚oÅ›ci. Pomidor ten jednak zostaÅ‚ wycofany ze sprzedaży, a na polskim rynku nigdy nie byÅ‚ obecny.

Kłopotliwe? przyzwyczajenie

Zbadano też odczucia konsumentów w sytuacji, gdy regularnie nabywany produkt żywnoÅ›ciowy okazaÅ‚by siÄ™ genetycznie zmodyfikowany. Sytuacja taka wzbudziÅ‚a dwa skrajne odczucia u konsumentów. Część badanych kierowaÅ‚aby siÄ™ jedynie smakiem. Gdyby produkt byÅ‚ tak samo smaczny jak jego konwencjonalny odpowiednik, to nie wpÅ‚ynęłoby to na odrzucenie produktu. Ponadto oznaczenie o zawartoÅ›ci GMO wzbudziÅ‚oby jedynie ciekawość i chęć pogłębienia wiedzy w tym zakresie, natomiast nie spowodowaÅ‚oby to w nich żadnego niepokoju i lÄ™ku.

Część osób jednak poczuÅ‚aby siÄ™ rozczarowana i oszukana przez producenta, czego konsekwencjÄ… mogÅ‚oby być odejÅ›cie od takiego produktu i wybranie odpowiednika konwencjonalnego.

Inni badani przekazywali sprzeczne komunikaty. Twierdzili oni, że skÅ‚onni byliby nabyć produkt GM, ale zakupujÄ… jedynie produkty znanych producentów i znane marki, ponieważ majÄ… pewność, że nie zawierajÄ… one surowców GM.

GÅ‚ównym jednak odczuciem pojawiajÄ…cym siÄ™ u badanych w sytuacji gdy produkt regularnie nabywany i spożywany okazaÅ‚by siÄ™ produktem GM jest zastanowienie i niepewność. Dopiero nastÄ™pnie pojawia siÄ™ lÄ™k, że produkt może zaszkodzić. Konsument darzy markÄ™ zaufaniem, przez co znajdujÄ…c siÄ™ w takiej sytuacji czuje siÄ™ albo oszukany, albo wrÄ™cz przeciwnie, nie zastanawia siÄ™ nad tym faktem, gdyż wierzy, że jeżeli surowiec GM jest wykorzystywany przez tak wiarygodnÄ… markÄ™, to nie może mieć szkodliwego wpÅ‚ywu na zdrowie czÅ‚owieka. Fakt przywiÄ…zania do marki jest wÅ›ród konsumentów mimo wszystko tak silny, że gdyby miaÅ‚ siÄ™ on rozstać z produktem, byÅ‚aby to przemyÅ›lana i uzasadniona decyzja.

Znakować produkty GM?

Zdaniem badanych, dodatkowe oznakowanie produktów GM jest konieczne, bo jest podstawÄ… dokonania Å›wiadomego wyboru konsumenckiego. Przedstawiano różne propozycje zamieszczenia informacji o zawartoÅ›ci GMO, w zależnoÅ›ci od posiadanej wiedzy w tym zakresie. Osoby przyznajÄ…ce siÄ™ do niewiedzy domagaÅ‚y siÄ™ użycia peÅ‚nego terminu „genetycznie zmodyfikowany", bez wykorzystania skrótu GMO. Część badanych zasugerowaÅ‚a zamieszczenie znaku graficznego, o przyjaznym dla konsumenta charakterze, symbolizujÄ…cego zawartość GMO. Jednak bez wzglÄ™du na stopieÅ„ posiadanej wiedzy, uczestnicy domagali siÄ™ znakowania produktu. Brak informacji można powiÄ…zać z poczuciem oszukania przez producenta, celowo zatajajÄ…cego skÅ‚ad produktu.

Z jednej strony badani nie chcieli czuć siÄ™ oszukani i życzyli sobie, aby mieć możliwoÅ›ci wyboru, a z drugiej strony przyznali, że z braku czasu i nieznajomoÅ›ci terminów nie czytajÄ… etykiet. Ważna zdaje siÄ™ sama Å›wiadomość możliwoÅ›ci dokonania wyboru pomiÄ™dzy produktami.

W przypadku znakowania produktów niezmodyfikowanych genetycznie badani mieli różne zdanie. Konsumenci zaangażowani w zakup domagali siÄ™ dodatkowej informacji o braku zawartoÅ›ci surowców GM, ponieważ chcieli mieć peÅ‚nÄ… informacjÄ™ o nabywanych produktach. Dla konsumentów niezaangażowanych w zakup dodatkowa informacja byÅ‚aby zbÄ™dna, ponieważ zakÅ‚adajÄ… oni, że brak informacji o zawartoÅ›ci GMO jest podstawÄ… przypuszczenia, iż surowców GM nie ma w skÅ‚adzie produktu.

Co myślę, kiedy...

Podczas badaÅ„ konsumentów pytano ich np. o odczucia zwiÄ…zane z żywnoÅ›ciÄ… GM , kiedy sÅ‚yszÄ… termin żywność genetycznie zmodyfikowana. Okazuje siÄ™, że termin „żywność zmodyfikowana genetycznie" wzbudza różnorodne odczucia. Część osób widzi zalety pÅ‚ynÄ…ce z żywnoÅ›ci GM, inni natomiast okazujÄ… lÄ™k i obawÄ™ o swoje zdrowie.

Pomimo niepewnoÅ›ci, termin ten kojarzy siÄ™ pozytywnie - z nowÄ… technologiÄ…, postÄ™pem cywilizacyjnym i rozwojem nauki. Z żywnoÅ›ciÄ… GM zwiÄ…zane sÄ… oczekiwania poprawy jakoÅ›ci życia czÅ‚owieka. Jednak różne jest podejÅ›cie badanych do tego zagadnienia, chodzi nie tylko o odczucia, ale również i o motywy. Dla jednych badanych termin ten jest równoznaczny z ulepszeniem produktu w celu podwyższenia jego jakoÅ›ci i wartoÅ›ci odżywczych, powiÄ…zany z walkÄ… z gÅ‚odem w biednych regionach Å›wiata. Dla innych uczestników żywność GM to niekorzystne zmiany we wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciach produktów, mogÄ…ce prowadzić do problemów zdrowotnych osób je spożywajÄ…cych.

A jakie sÄ… pierwsze skojarzenia z żywnoÅ›ciÄ… GM? Raczej negatywne. Pomimo podkreÅ›lenia faktu, że produkty GM sÄ… wynikiem nowoczesnych technologii, żywność GM utożsamiana jest ze sztucznymi produktami, powstaÅ‚ymi w laboratorium, przetworzonymi przez naukowców, o niższej jakoÅ›ci w porównaniu z odpowiednikami konwencjonalnymi.

Å»ywność GM to w Å›wiadomoÅ›ci osób badanych przede wszystkim soja i kukurydza; rzeczywiÅ›cie te roÅ›liny GM wykorzystywane sÄ… w polskim przemyÅ›le spożywczym.

Wykorzystanie biotechnologii w produkcji żywności jest dla badanych nieuniknione. Nastawienie wobec rozwoju nowoczesnych technik biotechnologicznych jest pozytywne. Poprawa efektywności produkcji i jakości żywności jest pożądana pod warunkiem, że produkt będzie bezpieczny dla organizmu ludzkiego. Mimo, że w rozwoju biotechnologii badani widzą wiele korzyści i traktują to jako naturalny, a nawet wskazany element rozwoju cywilizacyjnego, pojawiają się jednak wątpliwości co do bezpieczeństwa. Postawa taka jest charakterystyczna i naturalna w przypadku każdego rozwiązania innowacyjnego.

Część badanych dopuszcza możliwość zakupu produktów GM. TwierdzÄ… oni, że żywność GM jest obecna od kilku lat na polskim rynku i wielu konsumentów jÄ… spożywa, nie bÄ™dÄ…c tego Å›wiadomym. Warunkiem zakupu jest odpowiednia cena (czyli niższa niż produktów konwencjonalnych) oraz dobre walory smakowe. Badanym żywność GM kojarzy siÄ™ z produktami sztucznie wytworzonymi, co może mieć wpÅ‚yw na wyobrażenie o zÅ‚ym smaku produktów GM. Konsumenci skÅ‚onni byliby nabyć produkty GM, ale pod warunkiem pewnoÅ›ci co do bezpieczeÅ„stwa jego spożywania. Wielu badanych ma obawy o zdrowie swoje i rodziny, co można wytÅ‚umaczyć lÄ™kiem przed nieznanym i ostrożnoÅ›ciÄ… przed wykorzystywaniem innowacji. Niewielu uczestników kategorycznie odmawiaÅ‚o zakupu produktów GM. Zdecydowana wiÄ™kszość dopuszczaÅ‚a możliwość spożywania produktów GM pod warunkiem przeprowadzenia badaÅ„ na szerokÄ… skalÄ™ nad bezpieczeÅ„stwem stosowania GMO.

Z wypowiedzi konsumentów wynika, że żywność genetycznie GM traktowana jest jak niewiadoma" i zagadka". JednoczeÅ›nie istnieje poglÄ…d, że nie można uniknąć sytuacji, w której żywność GM bÄ™dzie spożywana, ponieważ istnienie produktów GM na rynku jest już faktem. Postawa wobec niej jest skrajna.

Czego wolelibyśmy uniknąć?

IstniejÄ…ce obawy i wÄ…tpliwoÅ›ci spoÅ‚eczeÅ„stwa zwiÄ…zane sÄ… przede wszystkim z niewiedzÄ… na temat żywnoÅ›ci GM lub wiedzÄ… niepeÅ‚nÄ…. Obawy te zmniejszone mogÄ… być jedynie w przypadku przeprowadzenia szeroko zakrojonych badaÅ„, o wynikach których konsumenci zostanÄ… rzetelnie poinformowani. Zdaniem badanych, przeprowadzanie takich badaÅ„ jest warunkiem wprowadzenia na rynek produktów GM. Wypowiedzi badanych Å›wiadczÄ… zatem o braku Å›wiadomoÅ›ci konsumentów, że przed wprowadzeniem na rynek każdego nowego produktu żywnoÅ›ciowego przeprowadzane sÄ… szczegóÅ‚owe badania nad bezpieczeÅ„stwem jego spożywania, a w przypadku żywnoÅ›ci GM badania takie zostaÅ‚y wykonane. Z tego wzglÄ™du celowa i wskazana jest realizacja propozycji uczestników o przeprowadzeniu kampanii informacyjnych o szerokim zasiÄ™gu na temat wyników badaÅ„ nad żywnoÅ›ciÄ… GM.

Gdy siÄ™ mówi „A"...

Konsumenci dopatrujÄ… siÄ™ konsekwencji wprowadzenia na rynek żywnoÅ›ci GM przede wszystkim w negatywnych skutkach dla zdrowia czÅ‚owieka. Jednak wskazania badanych przemawiajÄ… zdecydowanie na korzyść żywnoÅ›ci GM. Pomimo obaw spoÅ‚ecznych dotyczÄ…cych żywnoÅ›ci GM, technologia ta kojarzy siÄ™ pozytywnie, a jej wykorzystanie przez czÅ‚owieka może być wartoÅ›ciowe w zakresie zaspokojenia potrzeb żywnoÅ›ciowych oraz wpÅ‚ywu na wyższÄ… jakość i niższÄ… cenÄ™ produktów.

Korzyści i zagrożenia

Przedstawione przez badanych korzyÅ›ci i zagrożenia pÅ‚ynÄ…ce z żywnoÅ›ci GM sÄ… ich przypuszczeniami. Podczas rozmowy konsumenci uzmysÅ‚owili sobie, że posiadajÄ… bardzo niewiele informacji na temat żywnoÅ›ci GM, co wpÅ‚ynęło na pojawienie siÄ™ trudnoÅ›ci w wybraniu i uzasadnieniu poszczególnych cech produktów GM.

Wybrane przymiotniki zwiÄ…zane z korzyÅ›ciami to: wzbogacony, tani, zdrowy, wydajny, niealergenny, pożyteczny, odżywczy, przewidywalny, smaczny i bezpieczny. Wskazane korzyÅ›ci konsumenci wiążą z procesem produkcji, który w przypadku produktów GM jest bardziej ekonomiczny. Ponadto produkty GM mogÄ… okazać siÄ™ korzystne dla zdrowia czÅ‚owieka, ze wzglÄ™du na celowe wzbogacenie w okreÅ›lone skÅ‚adniki lub usuniÄ™cie substancji szkodliwych. Produkty GM kojarzÄ… siÄ™ również jako bezpieczne, jednak wyłącznie w zakresie ochrony Å›rodowiska naturalnego.

Przymiotniki zaszeregowane do kategorii zagrożeÅ„ wynikajÄ…cych z wykorzystywania żywnoÅ›ci GM to: nieprzewidywalny, szkodliwy, niesmaczny, drogi, alergenny, niezdrowy, monopolistyczny i niebezpieczny. Wyraźnie zaznaczony jest brak wiedzy na temat nowej technologii. Niewiedza wpÅ‚ywa na powstanie obaw co do bezpieczeÅ„stwa i skutków zdrowotnych spożywania żywnoÅ›ci GM i możliwoÅ›ci pojawienia siÄ™ w produktach GM substancji szkodliwych (alergeny). Technologia ta wydaje siÄ™ konsumentom droga, poprzez pryzmat kosztów uzyskania GMO w laboratorium - i co jest z tym zwiÄ…zane - monopolistyczna, ponieważ jedynie duże koncerny majÄ… możliwość przeznaczania dużych nakÅ‚adów finansowych na badania i wytworzenie produktów GM.

Kiedy droższe pociąga

Badani konsumenci wyrażali akceptacjÄ™ wyższej ceny dla produktów niezmodyfikowanych genetycznie. Produkty te przyrównywane zostaÅ‚y do „zdrowej, ekologicznej żywnoÅ›ci", o wyższej jakoÅ›ci, której cena jest wyższa w stosunku do produktów konwencjonalnych. Jednak akceptacja wyższej ceny dotyczy niewielkiej różnicy w wysokoÅ›ci ceny produktu niezmodyfikowanego genetycznie i konwencjonalnego. Badani zakÅ‚adali możliwość zakupu żywnoÅ›ci GM (z zaÅ‚ożenia taÅ„szej), w przypadku gwaÅ‚towanego wzrostu cen produktów tradycyjnych.

SkÅ‚onność nabycia droższych produktów niezmodyfikowanych genetycznie warunkowana jest również dalszym przeznaczeniem nabytego produktu. Wszyscy badani przyznali, że akceptacja wyższej ceny (zatem skÅ‚onnoÅ›ci do zakupu produktów niezmodyfikowanych) dotyczy przede wszystkim warzyw i owoców, produktów Å›wieżych, nie poddawanych dalszym obróbkom w gospodarstwie domowym. Zauważalne jest, że obawa o szkodliwe skutki spożywania żywnoÅ›ci GM wÅ›ród konsumentów, jest wiÄ™ksza, w przypadku gdy produkt jest spożywany bezpoÅ›rednio, bez przetwarzania.

SkÅ‚onność do zakupu droższej żywnoÅ›ci niezmodyfikowanej genetycznie maleje wraz ze stopniem przetworzenia danego produktu. Obróbka żywnoÅ›ciowa wpÅ‚ywa na poczucie wiÄ™kszego bezpieczeÅ„stwa jego spożywania. Postawa taka może wynikać stÄ…d, że produkt przetworzony postrzegany jest jako pozbawiony wartoÅ›ci odżywczych, a zatem zawartość GMO nie jest już tak bardzo znaczÄ…ca.

Najmniejsza akceptacja wyższej ceny produktów niezmodyfikowanych genetycznie dotyczy produktów przetwarzanych po zakupie, konsumowanych nie bezpoÅ›rednio i wykorzystywanych w dużych iloÅ›ciach. W przypadku koniecznoÅ›ci nabycia takich produktów konsument kierowaÅ‚by siÄ™ przede wszystkim cenÄ… produktu. ZakÅ‚adajÄ…c, że produkt GM jest taÅ„szy, w tym przypadku bÄ™dzie to cecha determinujÄ…ca podjÄ™cie decyzji o jego nabyciu przez konsumenta.

W trakcie badania wyróżniÅ‚a siÄ™ grupa konsumentów, dla których jedynym wyznacznikiem nabycia produktu jest cena. Kwestia skÅ‚adu produktów i zawartoÅ›ci surowców GM nie byÅ‚a istotna.

Eliza Krysiak,  Tomasz Twardowski

 

oem software Odsłony: 5101
Our website is protected by DMC Firewall!