Historia gier komputerowych
Piotr MaÅ„kowski jest autorem pionierskiej w Polsce książki dotyczÄ…cej historii gier komputerowych - Cyfrowe marzenia - wydanej w tym roku przez Wydawnictwo Trio. BiorÄ…c pod uwagÄ™, iż rewolucja cyfrowa mierzona nie tylko postÄ™pem technicznym, ale i zmianÄ… paradygmatów rozwojowych jest zjawiskiem bardzo mÅ‚odym (sam Internet liczy sobie zaledwie lat kilkanaÅ›cie), pojawienie siÄ™ w Polsce już dziÅ› analizy rozwoju elektronicznej rozrywki jest warte zauważenia i podkreÅ›lenia. ZwÅ‚aszcza, że autor przedstawia bardzo sumiennie historiÄ™ elektronicznej rozrywki - weryfikujÄ…c każdÄ… informacjÄ… u różnych źródeÅ‚. Jest wiÄ™c to praca ogromna i rzetelna.
Książka skÅ‚ada siÄ™ z czterech części, bÄ™dÄ…cych opisem czterech dekad rozwoju gier komputerowych. PierwszÄ… - żartobliwie nazwanÄ… „Prehistoria - lata 70 i wczeÅ›niej" - rozpoczyna Projekt Manhattan, drugÄ… - „Czas cudów - lata 80." - wielki kosmiczny klasyk (czyli Atari VCS). Część trzecia to „Filmowa Odyseja - lata 90.", a czwartÄ… - zatytuÅ‚owanÄ… „Sequele i piksele - po roku 2000" - koÅ„czy aneks dotyczÄ…cy cyfrowej pomocy oraz bibliografia i indeks (łączny - osób i rzeczowy).
Autor w przedmowie podkreÅ›la, ze „w ciÄ…gu tych niemalże czterdziestu lat, jakie upÅ‚ynęły od pojawienia siÄ™ pierwszego automatu z grÄ… wideo, czyli wydanego w 1971 r. „Computer Space", wydarzyÅ‚o siÄ™ kilkadziesiÄ…t rzeczy, o których warto opowiedzieć. Pojawili siÄ™ programiÅ›ci, prawdziwi artyÅ›ci w swym fachu, nie różniÄ…cy siÄ™ pod wzglÄ™dem potencjaÅ‚u twórczego od ludzi dziaÅ‚ajÄ…cych w Hollywood. Branża przezywaÅ‚a finansowe wzloty i upadki. Katastrofy przeplataÅ‚y siÄ™ z rewolucjami, a narodziny nowych gwiazd z odchodzeniem w niepamięć dawnych pionierów.
Z biegiem lat zmieniÅ‚a siÄ™ istota samych gier. Obecnie powstajÄ… one jako wypadkowa pracy twórców, dziaÅ‚u marketingu oraz promocji. Czy zabito w nich oryginalność? Kiedy siÄ™ to ewentualnie dokonaÅ‚o /.../? Wskazywanie momentów zwrotnych przemysÅ‚u gier stanowi jeden z gÅ‚ównych celów niniejszej pracy /.../ Książka ta jest jest zarazem opowieÅ›ciÄ… o ludziach, którzy stworzyli warty miliardy dolarów przemysÅ‚ gier komputerowych i wideo, o meandrach ich karier oraz niebanalnych pomysÅ‚ach, jakie rodziÅ‚y siÄ™ w ich gÅ‚owach".
Książka - adresowana gÅ‚ównie do fanów cyfrowej rozrywki - napisana jest potoczystym jÄ™zykiem, dobrÄ… polszczyznÄ…, co czyni jÄ… zrozumiałą i dla osób mniej rozgarniÄ™tych w temacie (to rzadkość). Mankamentem jest jedynie jej redakcja techniczna - maÅ‚e, kiepskiej jakoÅ›ci zdjÄ™cia, nieprzemyÅ›lane użycie różnych krojów i wielkoÅ›ci czcionek, wÄ…tpliwej urody żywa pagina, maÅ‚o czytelny tytuÅ‚ na okÅ‚adce.(tm)
Piotr Mańkowski, cyfrowe marzenia. Historia gier komputerowych i wideo., wydawnictwo Trio, Warszawa 2010, s. 374, cena 36 zł
oem software Odsłony: 4913