banner

 

ECO_okladka.jpgW ciągu 560 lat drukarstwo na tyle umocniło swoją pozycję, że mimo powstania wirtualnej kultury - Internetu, to książki są źródłem wiedzy i wyznacznikami trendów ludzkiej myśli.

Tak przynajmniej myślą Jean-Claude Carrière i Umberto Eco, których dialog stał się treścią książki zatytułowanej Nie myśl, że książki znikną wydanej przez Wydawnictwo W.A.B.

Francuski pisarz i włoski filozof zwracają uwagę na wartość pojedynczych publikacji.

Nie wszystkie książki decydują o powadze kultury tekstu. Te najważniejsze w dziejach kultury danego kraju i całego globu, wprowadzają tradycję w nowoczesność, utrwalając wartość tekstu drukowanego. Umberto Eco nie podważa wartości Internetu i mówi o kulturze tego medium, jednak - podkreśla - wirtualny świat wywodzi się z tego drukowanego. Oprócz tej głównej, przewodniej myśli - rozmowa Carrière z Eco, moderowana przez Jean-Philippe de Tonnac'a - jest pełna uwag na tematy uniwersalne, ironicznych parafraz utartych formułek, anegdot ze świata kolekcjonerów.

Książka jest także zapisem podróży przez antykwariaty całego świata, intuicyjnym wyszukiwaniem białych kruków, kryjących się pod warstwami kurzu. „Tempo rozwoju technologii - mówi Eco - zmusza nas do ciągłych zmian tego wszystkiego, do czego ledwo zdążyliśmy się przyzwyczaić". Możemy, ba!, musimy adaptować się do nowych sytuacji kulturowych i społecznych, a udaje nam się to dzięki temu, że jednocześnie chronimy to co znane i dla nas najcenniejsze.

Wśród bohaterów książki spotkamy Leibniza, Pascala, Arystotelesa, Kartezjusza i wielu innych, którym dedykowane są anegdoty wypowiadane przez autorów. Indeks nazwisk jest imponujący i zadowoli nie jednego wybrednego czytelnika. Podobnie jak humor, który przewija się przez kolejne rozdziały, m.in. „Wiedzę o przeszłości zawdzięczamy kretynom, imbecylom lub wrogom", „Kury przez całe sto lat uczyły się nie przechodzić przez jezdnię" i ostatni „Co zrobić ze swoją biblioteką po śmierci?". (akt)

Jean-Claude Carrière, Umberto Eco. Nie myśl, że książki znikną., Wydawnictwo W.A.B., 2010, s. 277, cena 39,90 zł.


 

 

oem software