banner

grupy interesuWydawnictwo IFiS PAN wydało książkę pod redakcją Krzysztofa Jasieckiego pt. Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście.

Jak podaje autor tomu, "we współczesnych demokracjach grupy interesu należą do najbardziej znaczących aktorów sfery publicznej. Ich rola rośnie od lat 60. XX wieku wraz z ekspansją nowych form aktywności obywatelskiej określanych jako polityka nacisku i protestu. W warunkach globalizacji powstawanie i rozwój grup interesu można rozpatrywać jako część szerszego procesu, którego wyróżnikiem jest redefinicja władzy państwowej i osłabienie tradycyjnych partii politycznych, wzrost znaczenia ponadnarodowych i pozarządowych ośrodków wpływu, w tym zwłaszcza wielkiego biznesu korporacyjnego oraz ruchów społecznych, radykalnie modyfikujących wzorce uprawiania polityki.

Znaczącym aspektem tego procesu jest tworzenie nowych aktorów sfery publicznej, zmiany ich form organizacyjnych oraz działań prowadzonych za pomocą nowych metod i kanałów wpływu. Ich przejawem są chociażby ponadnarodowe formy artykulacji, mobilizacji i organizacji interesów oraz cyberlobbing. Trafna wydaje się zatem uwaga badaczy podkreślających, że - bez dobrego rozumienia roli grup interesu – wyjaśnianie funkcjonowania systemów politycznych nie jest kompletne, a być może w ogóle nie jest możliwe".

Omawianą tematykę podjęło się nakreślić 13 autorów ( Krzysztof Jasiecki, Urszula Kurczewska, Jolanta Gładys-Jakóbik, Juliusz Gardawski,Leszek Graniszewski, Małgorzata Molęda-Zdziech, Joanna Szalacha, Agnieszka Cianciara, Mateusz Trawiński, Grzegorz Makowski, Anna Rębowska, Krzysztof Pietraszkiewicz i Anna wojciechowska-Nowak). Została ona ujęta w cztery części: „Perspektywy teoretyczne”, „Tradycyjne i nowe metody wpływu”, „Specyfika polskiego modelu reprezentacji interesów” oraz „Doświadczenia obserwacji uczestniczącej”.

Książka w istotny sposób poszerza i pogłębia naszą wiedzę dotyczącą grup interesu i narzędzi wpływu, prezentując bogate spektrum teoretycznych, metodologicznych i empirycznych dokonań w tym obszarze oraz wskazując na potencjał zagadnień, które powinny zostać podjęte. Burzliwa dyskusja, jaka odbyła się po jej wydaniu pokazała, że ta tematyka nie tylko jest w Polsce bardzo aktualna, acz słabo zbadana, ale że wywołuje ogromne emocje społeczne. W tym numerze zamieszczamy na ten temat wywiad z jednym z autorów książki i redaktorem tomu – prof. Krzysztofem Jasieckim z IFiS PAN.


Grupy interesu i lobbing. Polskie doświadczenia w unijnym kontekście., red. Krzysztof Jasiecki, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2011, s. 332, cena 36,75 zł.