banner

epistemologiaWydawnictwo Copernicus Center Press wydało książkę Epistemologia informacji autorstwa Marka Hetmańskiego. 


Informacja – to zdaniem autora, termin bardzo wieloznaczny i często nadużywany, w dodatku stosowany bez pełnego i należytego rozumienia. Ma znaczenie naukowe, ale i potoczne. Rodowód informacji nie jest odległy, sięga przełomu XIX i XX w., kiedy została wprowadzona do termodynamiki, a następnie użyta w teorii i konstrukcji układów przesyłających wiadomości w sieciach telegrafu i telefonu.

Etymologia  informatio, wywodząca się z klasycznej i średniowiecznej łaciny, mówi o odciśnięciu kształtu, odwzorowaniu, ale i wychowaniu. Echa tych dawnych znaczeń żyją w dzisiejszych definicjach i koncepcjach informacji w różny sposób, ale na ogół są zapomniane lub zmienione. Dawną konkretność, czyli kształtowanie i komunikowanie – zastąpiła dzisiejsza abstrakcyjność i jednostronność ujęcia informacji. Jest nią zawartość danych, przekazów gromadzonych komunikatów coraz trudniej przetwarzanych i przyswajanych.
 

Zdaniem autora, cechą badań, jakie prowadzą nad istotą informacji naukowcy jest głównie jej formalna i techniczna strona, mniej jej rola poznawcza czy wiedzotwórcza. Jak podaje we wstępie monografii – jego zadaniem jest odwrócenie tej kolejności.

Nie wszystkie sygnały, znaki czy symbole, obrazy, wypowiedzi ani nie każda nabyta wiedza są bowiem w taki sam sposób informacją. Informacja to coś więcej niż fizyczny nośnik wiadomości, ale głównie ich selekcja, wytwarzanie i przekształcanie, które wymagają od człowieka twórczej aktywności poznawczej, zapewniającej w efekcie poznanie i wiedzę. Dopiero tę stronę informacji można nazwać jej aspektem poznawczym, a filozoficzne analizy – epistemologią informacji. Taki jest właśnie przedmiot i charakter badań autora książki.
 

W pięciu rozdziałach książki Marek Hetmański zajmuje się ogólną teorią informacji (czy jest możliwa? Czy konieczna? Jaką wiedzę niesie?), filozofią informacji, epistemologicznymi analizami informacji (wiedza a informacja, informacja i wiedza w Internecie), rozważa zagadnienie, czy informacja jest prawdziwa (problem wiarygodności i prawdziwości informacji) oraz przedstawia bieżące problemy i nowe horyzonty (np. zasoby danych a systemy wiedzy, nadmiar informacji i niepewność wiedzy).

W książce zamieszczono także bibliografię, indeks terminów oraz indeks nazwisk.(js)

 

Epistemologia informacji, Marek Hetmański, Wydawnictwo Copernicus Center Press, Kraków 2013, s. 366, cena 59,90 zł.