Polski rozum na rozdrożu

Utworzono: poniedziałek, 29 maj 2017 Barbara Janiszewska Drukuj E-mail

polski rozumW zamyÅ›le Andrzeja ZybaÅ‚y, autora książki Polski rozum na rozdrożu, miaÅ‚a ona być – i jest - analizÄ… wybranych zjawisk, które można zaliczyć do historii intelektualnej Polski. Wnioski pÅ‚ynÄ…ce z tej analizy Andrzej ZybaÅ‚a zamyka w stwierdzeniu, że „część skÅ‚adników polskiej kultury umysÅ‚owej ogóÅ‚u spoÅ‚eczeÅ„stwa - widoczna zwÅ‚aszcza w debatach publicznych – nie jest kompatybilna z cechami nowoczesnej umysÅ‚owoÅ›ci, w której znaczenie ma otwartość na argumenty, skÅ‚onność do weryfikowania swoich sÄ…dów, aktualizowania wiedzy i odróżniania zobiektywizowanych danych od subiektywnych opinii”.

I to stwierdzenie, które jest poparte solidnÄ… analizÄ… rozwoju kultury umysÅ‚owej w historii Polski może być recenzjÄ… caÅ‚ej książki.
Rozwój polskiej umysÅ‚owoÅ›ci byÅ‚ determinowany przez oddziaÅ‚ywanie ideologii romantyzmu, który narzuciÅ‚ Polakom wiele niekorzystnych cech, decydujÄ…cych o kulturze umysÅ‚owej w tych czasach. Bowiem romantyzm, pogardzajÄ…c rozumem i rozkoÅ‚ysujÄ…c emocje sprawiÅ‚, że polski umysÅ‚ cofnÄ…Å‚ siÄ™ do wieku dziecinnego.

Romantycy sÄ…dzili, że Polacy muszÄ… być „wiedzeni wichrem wielkich dążeÅ„ i boskich nadziei. W innym wypadku ulegnÄ… naciskowi trywialnej rzeczywistoÅ›ci”.
Niezbyt chlubnie zapisaÅ‚ siÄ™ w tych czasach również polski sarmatyzm. PoczÄ…wszy od XVI wieku mieliÅ›my do czynienia z niskim poziomem ksztaÅ‚cenia warstw szlacheckich i izolacji kulturowej warstwy wÅ‚oÅ›ciaÅ„skiej. W efekcie – wedÅ‚ug Cypriana K. Norwida – „Polacy stali siÄ™ spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ…, która nie wojuje myÅ›lÄ…, której brakuje krytycznoÅ›ci w myÅ›leniu”.

Romantyzm stanowiÅ‚ filtr, przez który do polskiej umysÅ‚owoÅ›ci przenikaÅ‚y różne treÅ›ci. ObowiÄ…zywaÅ‚ prymat spontanicznego myÅ›lenia nad wymogami racjonalnoÅ›ci. Zamiast analizy, romantycy podsuwali wiarÄ™ w ponadÅ›wiatowe siÅ‚y, boskie interwencje. W XVI wieku już byÅ‚y oznaki wskazujÄ…ce na to, że rozwój umysÅ‚owoÅ›ci w Polsce nie nadąża za zachodnimi wzorcami. ZwyciężaÅ‚a mentalność sarmacka (umiÅ‚owanie nauk jest niegodne szlachcica). Masy szlacheckie uznawaÅ‚y, że teologia wyjaÅ›nia wszystko w otoczeniu czÅ‚owieka.

W okresie pozytywizmu i oÅ›wiecenia, przerażeni stanem myÅ›lowym Polaków, rzecznicy modernizowania polskiej umysÅ‚owoÅ›ci podjÄ™li takie próby. Niezbyt skutecznie. Pewnie dlatego, wedÅ‚ug autora, do dzisiaj „cierpimy na ograniczonÄ… zdolność do drobiazgowej analizy, tworzenia strategii i ich sumiennego realizowania, oceniania rezultatów”.

Warto tu przypomnieć jednÄ… z opinii Norwida o Polsce: „gdzie od lat blisko stu każda książka ukazuje siÄ™ za późno, a każdy czyn za wczeÅ›nie – podejmujemy poÅ›pieszne dziaÅ‚ania, bez uprzedniego ich przemyÅ›lenia i zrozumienia”. Może powinniÅ›my o tym pamiÄ™tać w wieku XXI?
Barbara Janiszewska

 

Polski umysÅ‚ na rozdrożu. WokóÅ‚ kultury umysÅ‚owej w Polsce. W poszukiwaniu źródeÅ‚ niepowodzeÅ„ części naszych dziaÅ‚aÅ„ publicznych, Andrzej ZybaÅ‚a, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2016, wyd. I, stron 291.

Odsłony: 1531
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd