|
|
Benedetta Cappa Marinetti, Genova, 1933 r. |
Luigi Russolo, Treno in velocità, 1912 r. |
|
|
Achille Funi, Motociclista + case, 1914 r.
(dzięki uprzejmości FUTUR-ISM Associazione Culturale |
Wystawy Collezionare il Futurismo i Carte Futuriste w CSW, zorganizowane przez Włoski Instytut Kultury w Warszawie, dają szansę polskiej publiczności na włączenie się do międzynarodowych obchodów 100 - lecia narodzin futury
Na wystawie Collezionare il futurismo pokazano 80 dzieł włoskich futurystów z kolekcji Paolo Roberto Salvadoriego: m. in. Fortunato Depero, Enrico Prampoliniego, Giacomo Balli, Benedetty Cappy Marinetti, Mario Sironiego. Najbardziej chyba interesującą grupą dzieł w kolekcji są prace związane z reklamą i z grafiką użytkową. Są tu m.in. słynne plakaty Fortunato Depero wykonane dla firmy Campari oraz afisze teatralne autorstwa Enrico Prampoliniego, czołowego przedstawiciela aeropittury.
Wystawa Carte futuriste to zbiór 15 rysunków, temper i pasteli największych nazwisk włoskiego futuryzmu: Umberto Boccioniego, Carlo Carry, Luigiego Russolo, Enrico Prampoliniego, Fortunato Depero i Gino Severiniego. Prace włoskich mistrzów przywołują sztandarowe hasła włoskiego futuryzmu: kult maszyny, nowoczesności, uwielbienie dla szybkości. Wystawa w Zamku Ujazdowskim to rodzaj hołdu złożonego genialnemu Filippo Tommaso Marinettiemu i jego towarzyszom futurystom, a także wyraźne przypomnienie, że współczesna kultura, sztuka, świat mediów i reklamy cały czas korzystają z osiągnięć futurystycznej rewolucji. Jest to również okazja, by spojrzeć na Italię z innej perspektywy niż klasyczna i zastanowić się, w którym kraju może dziś narodzić się kierunek o tak wielkim i szerokim oddziaływaniu jak włoski futuryzm. Wystawa będzie czynna do 1 listopada br., a w początku grudnia planowana jest sesja naukowa dotycząca futuryzmu. |
|
Enrico Prampolini, Donna + ambiente, 1916 r. |
oem software