Światło - Miłość- Spokój
Jest to pierwsza wystawa podsumowujÄ…ca 45 lat pracy tego znanego artysty awangardowego, eksperymentujÄ…cego, myÅ›liciela, który w swoim życiu doÅ›wiadczyÅ‚ oÅ›wiecenia. Jak twierdzi - sztukÄ™ robiÅ‚ przez 45 lat bezinteresownie, nie zaÅ‚atwiajÄ…c sobie wystaw, czy kontaktów i taka postawa okazaÅ‚a siÄ™ sÅ‚uszna - "moje życie artysty awangardowego zostaÅ‚o speÅ‚nione. To byÅ‚a walka na Å›mierć i życie. Wiele przeszedÅ‚em dróg krzyżowych, z wieloma stacjami Å›mierci".
![]() |
Paweł Kwiek - Wideo i oddech, 1997 |
PaweÅ‚ Kwiek podejmujÄ…cy w swojej twórczoÅ›ci podstawowe sprawy egzystencjalne takie jak: bycie, byt, dobro, piÄ™kno, miÅ‚ość, od 1970 roku uprawia eksperymentalny film, sztukÄ™ wideo, fotografiÄ™ oraz realizuje dziaÅ‚ania artystyczne z wykorzystaniem innych dyscyplin sztuki, kultury i nauk pokrewnych (filozofia, cybernetyka, poezja, socjologia, itp.). Razem z artystami takimi jak Józef Robakowski, Jan ÅšwidziÅ„ski, Zbigniew DÅ‚ubak, Zofia Kulik i inni zaliczany jest do kluczowych postaci polskiej neoawangardy lat 70. ByÅ‚ czÅ‚onkiem wspóÅ‚zaÅ‚ożycielem Warsztatu Formy Filmowej.
![]() |
![]() |
Na wystawie, oprócz dziaÅ‚aÅ„ i form filmowych przedstawione sÄ… także fotografia, poezja, wypowiedzi, teatr, rysunek, performance i inne.
Wystawa prezentuje PawÅ‚a Kwieka jako poetÄ™ i mistyka. Przedstawiona jest również pÅ‚askorzeźba ÅšwiatÅ‚o-miÅ‚ość-spokój (1980), od której wystawa bierze swój tytuÅ‚, a która stanowi próbÄ™ reprezentacji najważniejszego doÅ›wiadczenia artysty z roku 1980 - mistyczno - religijnego doÅ›wiadczenia tego, co jest naddobre, niewysÅ‚owienie dobre, co jest równoczeÅ›nie żywe i co siÄ™ nie spieszy - jest spokojne.
Prezentacja ukazuje PawÅ‚a Kwieka również jako autora manifestów, tekstów i koncepcji dotyczÄ…cych sztuki, jej wspóÅ‚czesnego jÄ™zyka, jako artystÄ™ ciÄ…gle obecnego i zabierajÄ…cego gÅ‚os w sztuce, kulturze, jako myÅ›liciela i filozofa - autora koncepcji m. in. Modelu demokratycznej wymiany informacji (1977), nowej antropologii oraz sztuki dialogu (lata 90. prezentowane poprzez prace Dialog ÅšwiÄ™tych, Możliwe modele ekumenizmu oraz wiersz Tekst kultury, zaczynajÄ…cy siÄ™ od sÅ‚ów: „Tekst kultury dzisiaj piszÄ™". Poprzez przywoÅ‚anie tych ostatnich oraz wczeÅ›niejszych prac wystawa prezentuje PawÅ‚a Kwieka jako część dziedzictwa neoawangardy, do którego mogÄ… odwoÅ‚ywać siÄ™ lub odwoÅ‚ujÄ… siÄ™ wspóÅ‚czeÅ›ni.
W czasie otwarcia wystawy PaweÅ‚ Kwiek odczytaÅ‚ list inicjujÄ…cy miÄ™dzynarodowÄ… akcjÄ™ dyplomatyczno-propagandowÄ…, skierowany do RzÄ…du RP i do 86 rzÄ…dów krajów, z którymi Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne i których ambasady znajdujÄ… siÄ™ w Warszawie (a który zamieÅ›ciliÅ›my - http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1564&Itemid=44 )
oem software Odsłony: 3626