banner

 

 Reżyser filmu - Tarik Saleh - miłośnik amerykańskiej mitologii - wyjaśniając genezę scenariusza, podaje, iż punktem wyjścia było dzieło filozofa Jeremy'ego Benthama, który w 1785 roku stworzył nowy typ więzienia nazywany Panoptykonem. Miało ono konstrukcję tortu, ze strażnicą w centrum. Więzień mógł być monitorowany w każdej chwili, nie będąc tego świadomym, wobec czego zakładał, że jest obserwowany nieustannie. Efekt psychologiczny był taki, że osadzony zaczynał sam siebie pilnować. Strażnik przeniósł się ze strażnicy do głowy więźnia. Ten wątek posłużył mu do stworzenia fabuły filmu, którego akcja rozgrywa się w 2024 r., a Panoptykon nazwany jest Metropią..

metropia_press_8.jpg

 Metropia" opowiada o rozgrywającej się obecnie kulturalnej rewolucji - ciągłej obserwacji, podglądactwie i paranoi, co zbliża ja do Orwellowskiego „Roku 1984", ale i prozy Kafki, idei katastroficznych. Jest to także gorące odniesienie do obecnej rewolucji technologicznej w każdej dziedzinie, przełomu cywilizacyjnego wynikającego z cyfryzacji życia, dialog z widzem na temat współczesnego świata, społeczeństwa, globalizacji, terroryzmu, pytania o drogę rozwoju człowieka.

Metropia" wyprodukowana przez Zentropę, firmę Larsa von Triera, została wykreowana dzięki nowatorskim efektom specjalnym, łączącym aktorskie kreacje z animacją komputerową - ten nowy styl estetyczny i nowa technika animacji zostały wymyślone na potrzeby tego filmu i pokazują, że wkrótce zawód aktora filmowego może okazać się zbędny (jak i inne zawody, jakie istniały w XX wieku).

Film miał swoją światową premierę na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji, gdzie otrzymał nagrodę za pionierskie efekty. Otwierał także Warszawski Festiwal Filmowy.
Metropia - reżyseria - Tarik Saleh,
scenariusz - Frederik Edin, Stig Larsson, Tarik Saleh,
zdjęcia - Sesse Lind,
muzyka - Hans Møller, Eddie Simonsen, Mainstream,
scenografia - Johan Söderberg,
głosów bohaterom użyczyli - Vincent Gallo, Juliette Lewis, Stella Skarsgård, Udo Kier, Alexander Skarsgård,
producent - Kristina Åber, prod. 2009


Talik Sareh wyreżyserował kilka nagrodzonych filmów dokumentalnych, w tym „GITMO - Nowe prawa wojny" (2005), który zdobył nagrodę za najlepszy dokument na Festiwalu Filmowym w Seattle oraz specjalne wyróżnienie jury na FF w Miami, oraz „SACRAFICIO - Kto zdradził Che Guevarę?" (2001), zdobywcę pierwszej nagrody na międzynarodowych festiwalach na Kubie, w Portugalii i Brazylii, który zapoczątkował debatę na ten temat w całej Europie i Ameryce Łacińskiej.


Jest także jednym z założycieli Atmo Media Network i twórcą Atmo Animation, które to studio wyprodukowało ponad 30 krótkometrażowych animacji. Jest autorem scenariusza i producentem dwóch seriali telewizyjnych emitowanych w szwedzkiej telewizji SVT (A Different Class oraz Dream Team), założył legendarne szwedzkie czasopismo ATLAS i pracował jako dyrektor artystyczny egipskiego pisma ALIVE.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

oem software