|
Annette Messager, Doomestic, 2010, detal |
Annette Messager mieszka i pracuje w Malakoff we Francji. W latach 60. studiowała w L'Ecole des Arts Décoratifs. Wydarzenia maja 1968 roku miały wpływ na początki jej działalności twórczej. Wczesne prace dotyczyły miejsca kobiety w społecznej hierarchii. Sięgając do estetyki i materiałów użytku codziennego, przekraczała ramy tzw. sztuki wysokiej. W latach 70. rozgraniczyła życie Annette-artystki i Annette-kolekcjonerki, dzieląc swoje niewielkie paryskie mieszkanie na dwie przestrzenie przeznaczone odpowiednio na działalności z obu dziedzin. Wówczas powstały serie kolekcji gromadzących zdjęcia, wycinki z gazet i pamiątki z życia codziennego artystki.
W następnych latach Messager wprowadziła do swojego języka wizualnego fotografię. Ważnym tematem jej prac było ciało. Serie „Chimer" i prace o estetyce wotywnej tworzyły czarnobiałe zdjęcia dłoni, nóg, twarzy, na których artystka rysowała i malowała. Możliwość zatrzymania chwili była według artystki cechą wspólną z techniką wypychania i preparowania zwierząt - w tej technice powstała seria prac „Pensjonariusze", czy późniejsze „Anonimy". W kolejnych latach jej instalacje stały się bardziej przestrzenne, teatralne w efekcie monumentalne. Pojawiły się mechanicznie poruszane elementy (jak w „Przegubowebezprzegubowe", 2002), wprowadziła do swojego języka formalnego woale i ogromne wypychane formy. Jej charakterystyczny styl i język wizualny rozwijał się na przestrzeni ponad czterdziestu lat pracy twórczej. Swego rodzaju zwieńczeniem stała się instalacja „Kasyno" (2005) wyróżniona Złotym Lwem podczas 51. Międzynarodowej Wystawy Sztuki w Wenecji. Użyta wówczas płachta materiału, animowana za pomocą podmuchów powietrza, wzbogaciła język estetyczny Messager. Można ją obejrzeć także i na wystawie w Zachęcie.
oem software