banner

 

To pierwsza tak duża wystawa artystów, którzy inspirują się w swojej twórczości nowymi technologiami i środkami przekazu. Poprzez zdjęcia, rzeźbę, wideo i projekty sieciowe badają oni nowe kryteria interakcji społecznych w zdefiniowanym przez Internet świecie.

Wystawa jest refleksją na temat społecznego wymiaru przeobrażeń zachodzących współcześnie: zmiany pojęcia dystansu geograficznego i kurczenia się świata, granicy między rzeczywistością wirtualną i realną, Internetem i jego nieograniczonymi zasobami obrazów oraz rozwojem inteligentnych technologii. Artyści zaproszeni do projektu wykorzystują różne media: fotografię, wideo, rysunek , instalacje i działania „on line", by zbadać społeczne interakcje w świecie Internetu, nowe narzędzia komunikacji i wpływ najinteligentniejszych technologii na współczesną kulturę.

Sztuka zawsze była odzwierciedleniem rzeczywistości i własnego czasu zdolnym jednocześnie do ich przekształcania. Tak też jest dziś, w roku 2010.
Dziś to ekran jest oknem, a Internet narzędziem doświadczania i angażowania się w świecie. Google, Wikipedia, Facebook, Twitter, Chatroulette, YouTube, Second Life i eBay nie są wirtualne, są realne.
"Przyszłość nie jest tym, czym była"* jest zbiorem prac artystów zaangażowanych w kulturę kształtowaną przez Internet. Poprzez zdjęcia, rzeźbę, wideo i projekty sieciowe badają oni nowe zasady interakcji społecznych w zdefiniowanym przez Internet świecie.

csw.jpg
 Kenneth Tin-Kin Hung IN GOD WE TRUSTWITH MUSIC
       BY MR. CLOAK AND DAGGER, 2009, wideo HD,

Skąd się wzięliśmy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? - ta wielka trójca pytań Paula Gauguina, związana z rozterkami egzystencjalnymi i samoświadomością, zawsze pozostaje aktualna. Jednak ten naładowany radykalnymi zmianami moment, w którym się obecnie znajdujemy, także wymaga zadania swoistych pytań: jak narzędzia komunikacji i nowoczesne technologie wpływają na przestrzeń kulturową i społeczno-polityczną?

Co dzieje się z kontemplacją w dobie przyśpieszenia? Jakie strategie zrównoważonego życia istnieją we współczesnym świecie? Jak radzić sobie z rozdźwiękiem między łącznością i izolacją, natychmiastowością i szybkim wychodzeniem z użycia, technologią cyfrową i analogową?
Jak Internet - największy w historii zasób obrazów i danych - wpływa na nowe formy przywłaszczania, środki produkcji i przekazu oraz formy zaangażowania politycznego?
 Przyszłość może tylko przynieść więcej pytań.

Magdalena Sawoń

* Tytuł wystawy jest cytatem z Paula Valery (1871-1945)

Artyści biorący udział w wystawie:
Tamas Banovich (Węgry/USA), Kevin Bewersdorf (USA), Mikołaj Długosz (Polska), Kenneth Tin-Kin Hung (Chiny/USA), Kobas Laksa (Polska), Michael Mandiberg (USA), Eva and Franco Mattes (aka 0100101110101101.org) (Włochy), Joe McKay (USA), Ursula Endlicher (Austria), JooYoun Paek (Korea Płd.), Zach Gage (USA), The Yes Men (USA)


oem software