To pierwsza tak duża wystawa artystów, którzy inspirują się w swojej twórczości nowymi technologiami i środkami przekazu. Poprzez zdjęcia, rzeźbę, wideo i projekty sieciowe badają oni nowe kryteria interakcji społecznych w zdefiniowanym przez Internet świecie.
Wystawa jest refleksją na temat społecznego wymiaru przeobrażeń zachodzących współcześnie: zmiany pojęcia dystansu geograficznego i kurczenia się świata, granicy między rzeczywistością wirtualną i realną, Internetem i jego nieograniczonymi zasobami obrazów oraz rozwojem inteligentnych technologii. Artyści zaproszeni do projektu wykorzystują różne media: fotografię, wideo, rysunek , instalacje i działania „on line", by zbadać społeczne interakcje w świecie Internetu, nowe narzędzia komunikacji i wpływ najinteligentniejszych technologii na współczesną kulturę.
Sztuka zawsze była odzwierciedleniem rzeczywistości i własnego czasu zdolnym jednocześnie do ich przekształcania. Tak też jest dziś, w roku 2010.
Dziś to ekran jest oknem, a Internet narzędziem doświadczania i angażowania się w świecie. Google, Wikipedia, Facebook, Twitter, Chatroulette, YouTube, Second Life i eBay nie są wirtualne, są realne.
"Przyszłość nie jest tym, czym była"* jest zbiorem prac artystów zaangażowanych w kulturę kształtowaną przez Internet. Poprzez zdjęcia, rzeźbę, wideo i projekty sieciowe badają oni nowe zasady interakcji społecznych w zdefiniowanym przez Internet świecie.
|
Kenneth Tin-Kin Hung IN GOD WE TRUSTWITH MUSIC BY MR. CLOAK AND DAGGER, 2009, wideo HD, |
Skąd się wzięliśmy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy? - ta wielka trójca pytań Paula Gauguina, związana z rozterkami egzystencjalnymi i samoświadomością, zawsze pozostaje aktualna. Jednak ten naładowany radykalnymi zmianami moment, w którym się obecnie znajdujemy, także wymaga zadania swoistych pytań: jak narzędzia komunikacji i nowoczesne technologie wpływają na przestrzeń kulturową i społeczno-polityczną?
Co dzieje się z kontemplacją w dobie przyśpieszenia? Jakie strategie zrównoważonego życia istnieją we współczesnym świecie? Jak radzić sobie z rozdźwiękiem między łącznością i izolacją, natychmiastowością i szybkim wychodzeniem z użycia, technologią cyfrową i analogową?
Jak Internet - największy w historii zasób obrazów i danych - wpływa na nowe formy przywłaszczania, środki produkcji i przekazu oraz formy zaangażowania politycznego? Przyszłość może tylko przynieść więcej pytań.
Magdalena Sawoń
* Tytuł wystawy jest cytatem z Paula Valery (1871-1945)
Artyści biorący udział w wystawie:
Tamas Banovich (Węgry/USA), Kevin Bewersdorf (USA), Mikołaj Długosz (Polska), Kenneth Tin-Kin Hung (Chiny/USA), Kobas Laksa (Polska), Michael Mandiberg (USA), Eva and Franco Mattes (aka 0100101110101101.org) (Włochy), Joe McKay (USA), Ursula Endlicher (Austria), JooYoun Paek (Korea Płd.), Zach Gage (USA), The Yes Men (USA)