banner


 

W krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury od 7 maja do 7 września 2014 można będzie obejrzeć wystawę pn. Władcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880–1914.


02Po raz pierwszy w Polsce tak szeroko przedstawione zostanie zagadnienie czeskiego symbolizmu – symbolizmu, jaki na tak wielką skalę i na tak wysokim poziomie artystycznym nigdy w Polsce nie zaistniał.
 

Na wystawie „Władcy snów. Symbolizm na ziemiach czeskich 1880–1914” znajdzie się ponad 130 wybitnych dzieł symbolizmu czeskiego – obrazów, rysunków, grafik, rzeźb i obiektów ceramicznych  – pochodzących z kilkudziesięciu kolekcji, zarówno publicznych, jak i rzadko pokazywanych zbiorów prywatnych.
 

Choć pokazywane prace reprezentują różnorodne stylistyki, to ich wspólnym mianownikiem jest dążenie do wyrażania wewnętrznych emocji, treści duchowych i metafizycznych. To właśnie intuicja, poznanie pozarozumowe, podświadomość stanowiły główny element rodzącego się pod koniec XIX wieku nurtu symbolizmu, który objął nie tylko sztuki plastyczne, ale również literaturę i muzykę. Kierunek, który najpierw rozwinął się na terenie Francji i Belgii, szybko stał się prądem ogólnoeuropejskim i wyraźnie zaznaczył swoją obecność w krajach Europy Środkowej. Doskonałym przykładem recepcji nowego zjawiska jest sztuka z terenu Czech tego okresu.


 

03Podejmowane przez artystów tematy odzwierciedlają nastroje i światopogląd epoki, którą kształtowały teorie Artura Schopenhauera, Fryderyka Nietzschego, Henry Bergsona, czy Zygmunta Freuda. Świat marzeń sennych i mitów, baśniowa fantastyka, wątek śmierci i przemijania, narodzin i schyłku, miłości i erotyki to stale powracające motywy. Artyści rezygnują też wielokrotnie z wykorzystywania konwencjonalnych przedstawień na  rzecz języka symboli, aluzji i sugestii.
 

Prezentowani twórcy należą do dwóch generacji symbolistów; pierwsza tworzyła w latach 80. XIX wieku, druga – dekadę później. Wśród prac z lat 80. prezentowane są silnie zdynamizowane kompozycje Beneša Knüpfera, sięgające do tematyki mitologicznej. Wśród dzieł z lat 90. nie brak prac Jaroslava Špillara, Karela Hlaváčka, Jana Preislera czy Maxa Švabinskiego, które urzekają secesyjną stylistyką i nastrojowością.


 

06Ważne miejsce wśród pokazywanych prac zajmie grafika i rysunek. Pod koniec XIX wieku doszło do podniesienia rangi tych technik. Artyści docenili nowe możliwości artystycznej ekspresji, które otwierały.  Na wystawie będą reprezentowane przez takich twórców jak  Vojtěch Preissig czy Karel Hlaváček. Integralnym elementem wystawy będzie unikatowa kolekcja książek i czasopism (m.in. Moderní revue, Volné směry).

Polski akcent będą stanowiły czeskie przekłady utworów Stanisława Przybyszewskiego. Literatura odegrała bowiem ważną rolę w rozwoju czeskiego symbolizmu, nie do przecenienia są również bliskie związki wielu artystów ze środowiskiem poetów i pisarzy. Prezentowana kolekcja stanowi doskonały przykład  syntezy  tekstu literackiego i sztuki książki.
    

Wystawa jest przygotowywana we współpracy z Muzeum Sztuki w Ołomuńcu i praskim wydawnictwem Arbor Vitae. Będzie stanowić pierwszą, tak szeroką prezentację zagadnienia czeskiego symbolizmu w Polsce.



http://www.mck.krakow.pl/exhibitionPage/o-wystawie-21