Kraków w pudełku
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1589
Do 5 lutego w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa w Kamienicy Hipolitów można oglądac wystawę fotografii pt. Kraków w pudełku. Marcel Duchamp stworzył w latach 1935–1940 Pudełko-w-walizce (Boîte-en-valise) – miniaturowe muzeum jego własnych artystycznych dokonań, w którym zgromadził reprodukcje wszystkich swoich najciekawszych prac, również tych, które długo czekały na zaistnienie w „prawdziwym” muzeum. Paradoksalnie artystyczna kpina okazała się jednym z najważniejszych pokazów sztuki, do którego odwoływali się i nadal odwołują liczni artyści. Zestawienie tak wielu różnych prac zwróciło uwagę na niezauważane dotąd powiązania, sprawiło, że pojawiły się nowe pytania i interpretacje. To świat w miniaturze, skompresowany, streszczony, o którego odbiorze decyduje kontekst i relacja między sztuką a rzeczywistością. Działań Duchampa trudno nie rozpatrywać także jako formy kontestacji funkcji instytucji sztuki – stworzył na własne potrzeby „przenośne muzeum”, wybiegając daleko poza utarte schematy wystawiania dzieł.
Wystawa Kraków w pudełku u swojego źródła odnosi się do koncepcji Pudełka-w-walizce. Elementy składowe „krakowskiego pudełka” – w ramach działań podjętych przez artystów – uległy miniaturyzacji, przeniesieniu i zestawieniu, tak aby finalnie móc je „zamknąć” na muzealnej ekspozycji. Na wystawie możemy przyjrzeć się tej swoistej, skondensowanej panoramie miasta, zaczynając od okolicznych parków, poprzez tereny zabudowy i ich wnętrza, aby później zanurzyć się w rzece i wypłynąć wprost w wszechobecny w mieście tłum ludzi…
Pojawia się tu także wątek „muzeum w muzeum”. To kolekcja archiwalnych fotografii przechowywanych w zbiorach z pokolenia na pokolenie – w swoim nadmiarze wylewają się z gabloty, pokrywając się opadającym nań kurzem.
Wystawa jest też próbą zmiany myślenia o przestrzeni muzealnej. Kraków-w-pudełku przekracza pewne schematy dotychczas charakterystyczne dla muzeum, przedstawia nowy punkt widzenia i podejmuje dialog. Dzieła artystów są zaś nierzadko gorzkim, mocnym komentarzem do otaczającej nas rzeczywistości.
W projekcie wzięli udział studenci ostatnich lat krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz absolwenci, którzy – obok fotografii – zaproponowali także nowe media. Wszyscy związani są z pracownią Fotografii I prowadzoną przez prof. Agatę Pankiewicz.
Swoimi artystycznymi refleksjami podzielą się z nami Natalia Wiernik (która również przygotowała aranżację wystawy), Agnieszka Kryjomska, Keymo, Adam Żądło, Andrzej Naściszewski, Iwo Jasieński i Piotr Poręba.
Więcej - http://www.mhk.pl/wystawy/wystawa-krakow-w-pudelku