Zsolnay. Węgierska secesja
W krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury do 2.07.17 można oglądać wystawę secesyjnej ceramki z manufaktury Zsolnay.
Fenomen manufaktury Zsolnay, majÄ…cy swe korzenie w poÅ‚ożonym na poÅ‚udniu WÄ™gier Peczu, stanowi ważny rozdziaÅ‚ w historii wÄ™gierskiej secesji i dopeÅ‚nia obraz sztuki okoÅ‚o 1900. Charakter produkowanych przedmiotów odpowiadajÄ…cych stylistycznym gustom epoki, wizja wÅ‚aÅ›cicieli i innowacyjność stosowanych technologii sprawiÅ‚y, że fabryka Zsolnay staÅ‚a siÄ™ jednÄ… z najbardziej znanych producentów ceramiki nie tylko na terenie Austro-WÄ™gier, ale i caÅ‚ej Europy.
Wyroby Zsolnay doceniaÅ‚ i kolekcjonowaÅ‚ m.in. Walter Crane – artysta zwiÄ…zany z ruchem Arts and Crafts.
CieszÄ…ca siÄ™ miÄ™dzynarodowÄ… renomÄ… manufaktura (liczne nagrody na wystawach Å›wiatowych – np. w Wiedniu [1873] czy Paryżu [1878, 1900]) jest również ważnym elementem krajobrazu i tożsamoÅ›ci Peczu.
PoczÄ…tki fabryki siÄ™gajÄ… poÅ‚owy XIX wieku, ale zaÅ‚ożona w Peczu przez Miklósa Zsolnaya manufaktura prawdziwy rozkwit zaczęła przeżywać za czasów jego syna, Vilmosa. Kolejne generacje rodziny Zsolnay – w tym polski inżynier Tadeusz (Tádé) Sikorski, który poÅ›lubiÅ‚ córkÄ™ wÅ‚aÅ›cicieli JúliÄ™ – rozwijaÅ‚y dziaÅ‚alność fabryki, włączajÄ…c siÄ™ aktywnie nie tylko w zarzÄ…dzanie obiektem i jego rozbudowÄ™, lecz także w proces koncepcyjny i projektowy wytwarzanych przedmiotów.
Czas jej najwiÄ™kszego rozkwitu przypadÅ‚ na przeÅ‚om XIX i XX wieku. GÅ‚oszony wówczas postulat syntezy sztuk i odrodzenia rzemiosÅ‚ zaowocowaÅ‚ nie tylko włączeniem siÄ™ artystów w projektowanie przedmiotów codziennego użytku, lecz także przyczyniÅ‚ siÄ™ do zmian w obrÄ™bie stosowanych procesów technologicznych.
Okres secesji wiÄ…zaÅ‚ siÄ™ również z intensywnym rozwojem ceramiki, która ze wzglÄ™du na plastyczność wykorzystywanego w jej produkcji tworzywa stwarzaÅ‚a doskonaÅ‚e możliwoÅ›ci kreowania form odpowiadajÄ…cych stylowym preferencjom epoki.Te tendencje doskonale obrazuje manufaktura Zsolnay, której wyroby nie tylko odzwierciedlaÅ‚y popularnÄ… wówczas stylistykÄ™ (miÄ™kkie linie, niemal rzeźbiarskie formy, kwiatowo-organiczna ornamentyka), ale także, co szczególnie istotne, odznaczaÅ‚y siÄ™ zastosowaniem innowacyjnych technologii.
O sukcesie Zsolnay – obok wysmakowanych w formie obiektów bÄ™dÄ…cych dzieÅ‚em wyksztaÅ‚conych w Budapeszcie czy Wiedniu i zwiÄ…zanych z fabrykÄ… projektantów – zadecydowaÅ‚o wprowadzenie m.in. eozyny i pirogranitu. Pierwsza z nich nadawaÅ‚a przedmiotom iryzujÄ…cy, metaliczny odcieÅ„. Drugi, wykorzystywany do produkcji detali architektonicznych, wpÅ‚ywaÅ‚ na ich trwaÅ‚ość, wytrzymaÅ‚ość i odporność na dziaÅ‚anie warunków atmosferycznych.
Ważny obszar aktywnoÅ›ci manufaktury Zsolnay, obok ceramiki dekoracyjnej i użytkowej, stanowiÅ‚a produkcja elementów wykorzystywanych w dekoracji architektonicznej licznych budynków na terenie dawnej monarchii austro-wÄ™gierskiej – wielobarwne okÅ‚adziny zdobiÅ‚y dachy, fasady i wnÄ™trza gmachów publicznych, Å›wiÄ…tyÅ„ i budynków mieszkalnych. Do dzisiaj można je spotkać w licznych miastach na terenie WÄ™gier, Austrii, Serbii czy Rumunii.
WÅ›ród nich do ważniejszych przykÅ‚adów należą realizacje Ödöna Lechnera, jednego z kluczowych wÄ™gierskich twórców łączÄ…cego w swej pracy elementy secesji i stylu narodowego.
Produkowane przez rodzinÄ™ Zsolnay obiekty stanowiÄ… jedne z ważniejszych przykÅ‚adów sztuki użytkowej i architektury secesyjnej nie tylko na WÄ™grzech, ale także w kontekÅ›cie europejskim i Å›wiatowym. SÄ… porównywane na przykÅ‚ad z wyrobami Louis Comfort Tiffany’ego czy Clémenta Massiera.
Na wystawie zaprezentowano ponad 100 obiektów (ceramika dekoracyjna, rysunki i detale architektoniczne) z kolekcji Janus Pannonius Múzeum w Peczu. Jest to pierwsza prezentacja zbiorów i samego zjawiska w Polsce.
Więcej - http://mck.krakow.pl/wystawy/zsolnay-wegierska-secesja
Odsłony: 870