Do 8.01.22 w warszawskiej Zachęcie można oglądać wystawę prac Marioli Przyjemskiej pn. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia.
Prezentowana w Zachęcie wystawa to pierwszy tak obszerny przegląd prac Marioli Przyjemskiej (ur. 1963), przybliżający jej dorobek artystyczny ze wszystkich okresów twórczości. Na monograficznej ekspozycji zostanie zaprezentowane ponad 100 dzieł wykonanych na przestrzeni ostatnich czterech dekad w oparciu o najnowsze i tradycyjne techniki — od malarstwa i rysunku, przez fotografię, po wideo.
Przyjemska w krytyczny i zaangażowany sposób komentuje przeobrażenia polskiego krajobrazu potransformacyjnego: realnego i symbolicznego. Na początku lat 90. XX wieku — niemal dekadę przed socjologami i badaczami kultury — odkryła, jak wielkie znaczenie we współczesnym świecie mają marka i logo.
Artystka obecna na polskiej i zagranicznej scenie artystycznej dotychczas nie zajęła należnego jej miejsca w kanonie współczesnej sztuki, choć pojawiała się na ważnych wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, a po jej monograficznej wystawie w CSW Zamek Ujazdowski w 1995 roku pokazane tam prace zostały zakupione do kolekcji Erica Francka.
Pod koniec studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w drugiej połowie lat 80. Przyjemska wypracowała autonomiczną propozycję niepozbawionego elementów transgresyjnych malarstwa „mistycznego”. Na początku lat 90., w odpowiedzi na procesy transformacyjne, podjęła pionierską próbę podsumowania kwestii konsumpcji, sięgając po nową wtedy w Polsce technikę wielkoformatowej fotografii reklamowej. W cyklu Metki skutecznie wyraziła znaczenie brandingu, w pracach z cyklu Kosmetyki połączyła najnowsze trendy konsumpcji, z kolei cykle miejskich fotografii i obrazów to „naddokumentacja” współczesnych przekształceń architektury, rodzaj sytuacjonistycznego dryfu. Abstrakcja spotyka się tutaj z pop artem, krytyka — z reklamą, zaś konsumpcja — z radykalnym przeciwstawieniem się konformizacji.
Od roku 2000 Przyjemska tworzy artystyczny komentarz do konsumpcyjnego kapitalizmu, poszukując awangardy wolnej od dydaktyzmu i elitaryzmu. Prace te są ironiczne, bliskie trzeciej fali feminizmu, naznaczone afektem, charakteryzuje je jednak zdystansowane spojrzenie zarówno na konsumpcję, jak i na jej krytykę. Artystka zaprasza nas do świata neoliberalnej rozkoszy, a jej sztuka mówi coś więcej niż klasyczna sztuka krytyczna. Rozpoznajemy w niej siebie samych, nie tylko na zewnątrz towarowej ekonomii, ale również w jej centrum.
Kuratorkami wystawy są: Ewa Majewska i Ewa Opałka
Więcej - https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/mariola-przyjemska-konsumpcja-konstrukcja-i-melancholia