Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 2682
Do 17.06.18 w Muzeum Narodowym w Gdańsku – Oddziale Sztuki Dawnej - można oglądać wystawę pn. Bolesław Biegas. Gdy sztuka spotyka się z polityką.
W marcu 1907 roku wkrótce po otwarciu słynnego paryskiego Salonu Niezależnych na teren wystawy wkroczyła policja i zarekwirowała prezentowany tam obraz Wojna rosyjsko-japońska.
Uzasadnienie było krótkie: naruszenie zasad dobrego obyczaju oraz publiczna zniewaga głowy państwa. A nawet dziewięciu głów, bo tylu przywódców przedstawiono na płótnie w sposób cokolwiek – nazwijmy to – niekonwencjonalny.
Rok później na kolejnym Salonie Niezależnych sytuacja się powtórzyła. Komisarz policji dzielnicy Champ-Elysees osobiście pilnował, by już pierwszego dnia po otwarciu wystawy z ekspozycji zniknęło (tym razem) aż sześć obrazów, których bohaterem był cesarz Wilhelm II.
W obu tych przypadkach chodziło o prace polskiego artysty – Bolesława Biegasa, który w stolicy Francji mieszkał zaledwie od kilku lat (a został tu aż do swej śmierci w 1954 r.). O obu tych wydarzeniach szeroko rozpisywała się wówczas nie tylko prasa francuska, ale i gazety w wielu krajach Europy. Dość szczęśliwie do dzisiejszych czasów zachował się skandalizujący obraz z 1906 roku oraz dwie prace z cyklu poświęconego Wilhelmowi II. Wszystkie one będą pokazane – po raz pierwszy publicznie – na naszej wystawie.
Ale nie tylko one. Choć Biegas znany jest miłośnikom sztuki głównie jako twórca symbolistycznych rzeźb i dekoracyjnych tzw. portretów sferycznych pięknych kobiet, to jednak parokrotnie sięgał w swej twórczości do tematów poważniejszych, zahaczających o kwestie wojny, przemocy, walki dobra ze złem, relacji między doczesnością a prawami wszechświata. Po raz drugi uczynił to w czasach I wojny światowej, tworząc cykl obrazów Wampiry wojny, w których refleksja nad tragizmem wojen miesza się z wyobrażeniami artysty o… wojnie płci. Tych prac powstało ponad 50, na wystawie zostaną zaprezentowane niektóre z nich.
I wreszcie cykl Politycy – najbardziej zagadkowy, datowany na lata 1945–1946, przedstawiający portrety osiemnastu ważnych dla świata XX-wiecznych przywódców. Ukazanie ich na tle kosmologicznych sfer, z tajemniczymi uśmiechami i zaskakującymi gestami dłoni, już wystarczająco intryguje widza.
To niezwykły cykl, nie tylko z artystycznego, ale też psychologicznego punktu widzenia. Albowiem negatywne postaci tamtych lat (Hitler, Mussolini, Franco) zostały przedstawione tak samo jak zwycięzcy wojny (Churchill, Roosevelt) lub bohaterowie pozytywni (Gandhi, Piłsudski).
Cykl ten stwarza doskonałą okazję do refleksji na temat relacji między sztuką a polityką, ideologią, moralnością, winą itd.
Cykl Politycy został za życia artysty pokazany tylko raz, na niewielkiej wystawie w jego pracowni. Dziś, po ponad 70 laty, zostanie pokazany także szerokiej publiczności. I mimo upływu tylu dekad nie przestaje ciekawić i nie zdradza do końca swoich tajemnic.
Wystawa prezentuje dwie postawy artysty wobec polityki.
Pierwszą (obrazy przedwojenne) – pełną zaangażowania, o wyraźnym publicystycznym zacięciu, gdzie symbolizm splata się z humorem, a nawet satyrą, a wszystko jest podporządkowane wyrażeniu własnych poglądów artysty-patrioty i artysty zatroskanego konsekwencjami wojen i konfliktów międzynarodowych.
I druga postawa, która pokazuje nam artystę jako beznamiętnego obserwatora. Blisko 70-letni twórca portretuje polityków z dystansem, zaskakującym, zważywszy na fakt, że miał przecież świadomość straszliwej tragedii minionych lat. Nie ma tu zwycięzców i przegranych, zbawców i potworów. Są politycy. Trudno ocenić, czy jest to wyraz znużenia starca światem, wyraz niewiary czy może przekonanie, że polityka w każdym wydaniu jest w sumie podobna. A czy jest tu fascynacja? Wydaje się, że nie, choć to już sprawa interpretacji. To absolutnie wyjątkowy pod tym względem cykl, ale też wyraz zaskakującej ewolucji twórczej.
Co ciekawe, nie ma u Biegasa tego, co w historii XX wieku najczęściej wiązało twórców z polityką: fascynacji władzą, ideologicznego ukąszenia czy po prostu koniunkturalnego służenia aktualnie rządzącym. Obie polityczno-artystyczne twarze Biegasa są dalekie od tego, co najczęściej kojarzymy z tym wątkiem – od sztuki ustrojów totalitarnych (stalinizmu, faszyzmu). Ekspozycja może stanowić świetny punkt wyjścia do zadawania pytań o powinności artysty wobec otaczającego świata i władzy, ale też o niebezpieczeństwa, zasadzki i ograniczenia tego typu „romansu” z polityką. A przy okazji ujawnia praktycznie nieznane, a przecież fascynujące fragmenty dorobku tego ciągle niewystarczająco u nas znanego i docenianego artysty.
Wystawa powstała we współpracy Muzeum Narodowego w Gdańsku i Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie.
Wystawie towarzyszy wydawnictwo zawierające reprodukcje wszystkich prezentowanych na niej prac oraz eseje poświęcone życiu i „politycznej” twórczości Bolesława Biegasa.
Więcej - http://www.mng.gda.pl/events/boleslaw-biegas-gdy-sztuka-spotyka-sie-z-polityka/
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 396
Od 9 listopada do 31 grudnia 2023 roku w Galerii Bielskiej BWA można oglądać wystawę finałową jednego z najważniejszych polskich konkursów artystycznych – Bielska Jesień. Przedstawiono na niej prace 56 artystów.
W 2023 odbywa się 46. edycja Biennale Malarstwa Bielska Jesień. To wydarzenie, które od przeszło sześćdziesięciu lat promuje sztukę współczesną, a także stwarza szansę na zaistnienie nowych osobowości artystycznych. Wśród osób nagrodzonych w konkursie Bielskiej Jesieni znajdziemy głośne nazwiska, które – niejednokrotnie debiutując na wystawie finałowej – odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu pejzażu najnowszego malarstwa, jak choćby Wilhelm Sasnal, Martyna Czech, Karol Palczak czy Ewa Juszkiewicz.
Mimo iż konkurs ma długą, ponad 60-letnią tradycję, to od samego początku jego formuła jest otwarta – nie narzuca tematu, dopuszcza udział osób w każdym wieku. Od 2013 roku mogą w nim uczestniczyć zarówno studenci i absolwenci wyższych szkół artystycznych, jak i malarze (osoby pełnoletnie) nieposiadający dyplomu uczelni artystycznych, ale legitymujący się aktywnością twórczą i dorobkiem.
Jury dokonuje oceny prac, a najlepsze i najbardziej interesujące z nich kwalifikuje do wystawy finałowej. Prezentacja dzieł w Galerii Bielskiej BWA w listopadzie i grudniu 2023 roku jest okazją do syntetycznego spojrzenia na kondycję współczesnego malarstwa.
W tegorocznej edycji nadesłano 1006 zgłoszeń. Wszystkie przesłane prace można wygodnie przeglądać w galerii wirtualnej.
Kuratorką tegorocznej edycji konkursu oraz wystawy finałowej jest Ada Piekarska.
Więcej - https://galeriabielska.pl/wystawa/46-biennale-malarstwa-bielska-jesien-2023
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1307
W Muzeum Ziemi PAN w Warszawie otwarto wystawę pn. Bielszy odcień bieli.
Można ja oglądać do 29.12.17
Wystawa jest artystycznym zapisem zimowych wędrówek po Karkonoszach rodziny Kalinów: ojca (Andrzeja), syna (Mikołaja) i wnuka (Ziemowita).
Mikołaj fotografował zimowy, górski pejzaż.
Robił zdjęcia, które są dokumentem spędzanego wspólnie czasu, zadumą nad przemijaniem.
Andrzej tworzył prace na podstawie wspomnień z tych wędrówek.
Towarzysząca im, momentami przytłaczająca wręcz biel śniegu, wyzwoliła w nim chęć zostawienia śladu, pokazania jak ważna jest rodzina, pamięć o bliskich osobach, tożsamość, wolność i ziemia, po której chodzi.
Więcej - www.mz.pan.pl
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 76
W kieleckim BWA do 6.12.24 można oglądać pokonkursową wystawę pn. Definicja przestrzeni.
VI Międzynarodowe Biennale Fotografii Definicja Przestrzeni / Space Definition 2024 nawiązuje do idei i tradycji fotografii krajobrazowej Kieleckiej Szkoły Krajobrazu, lecz – uwzględniając gwałtowność zmian nowoczesnego świata – poszerza zakres tematyczny prac również o inne, poza naturą, przestrzenie, w których funkcjonuje współczesny człowiek: miejską, industrialną oraz prywatną – osobistą.
Celem Organizatorów jest integracja tych artystów fotografików, którzy w swojej twórczości podejmują próby twórczego zdefiniowania takich przestrzeni, oraz szeroka konfrontacja ich dzieł na wystawie pokonkursowej i w wydawnictwie jej towarzyszącym. Międzynarodowy wymiar Biennale ma na celu pokazanie obrazów świata przefiltrowanego poprzez indywidualne spojrzenia twórców z różnych kręgów kulturowych.
W obszarze zdecydowanie fotograficznego charakteru Biennale stworzono również kategorię video art – dla tych, którzy pełniej wypowiadają się poprzez ruchome obrazy.
Celem jest wspólne stworzenie panoramy przenikających się krajobrazów natury i kultury, określających przestrzeń naszej współczesnej rzeczywistości – tej, w której wspólnie żyjemy.
Na wystawie umieszczono 125 fotografii autorstwa 79 artystów fotografików i 11 wideo 7 autorów.
Kurator - Stanisława Zacharko-Łagowska
Fot. Andrzej Fleks, Świat zabawek mechanicznych
Więcej - https://www.bwakielce.art.pl/event/definicja-przestrzeni-space-definition-2024-wystawa-pokonkursowa