Zamiast Centrum Studiów Strategicznych
Dokument przedstawia propozycjÄ™ nowego modelu zarzÄ…dzania rozwojem Polski, którego celem jest zwiÄ™kszenie skutecznoÅ›ci programowania i wdrażania polityki rozwoju oraz podniesienie jakoÅ›ci funkcjonowania instytucji publicznych. Model ten zacznie funkcjonować od 2010 r.
W opracowaniu przewidziano przyjÄ™cie spójnej hierarchii dokumentów. Kontynuowany bÄ™dzie proces porzÄ…dkowania obowiÄ…zujÄ…cych dokumentów strategicznych i dalsze redukowanie ich liczby.
W zwiÄ…zku z tym, że obecnie nie funkcjonowaÅ‚a centralna jednostka odpowiadajÄ…ca za kompleksowe zarzÄ…dzanie rozwojem, powoÅ‚ano Komitet Koordynacyjny ds. Polityki Rozwoju. Komitet bÄ™dzie ciaÅ‚em opiniodawczo-doradczym, zajmujÄ…cym siÄ™ wytyczaniem kierunków i ocenÄ… polityki rozwoju. GÅ‚ówne prace koncepcyjne prowadzone bÄ™dÄ… w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W Ministerstwie Rozwoju Regionalnego zadania te wypeÅ‚niać ma oÅ›rodek badawczo-prognostyczny.
Strategiczne wyzwania rozwoju kraju w szerszej perspektywie okreÅ›lone bÄ™dÄ… w strategii dÅ‚ugookresowej. Na poziomie krajowym umożliwi to koordynacjÄ™ dziaÅ‚aÅ„ podejmowanych przez różne podmioty. Na poziomie regionów nastÄ…pi wzmocnienie spójnoÅ›ci planowania spoÅ‚eczno-gospodarczego z przestrzennym.
Polityka regionalna powinna być rozumiana jako świadoma i celowa działalność władz rządowych i samorządowych, oddziałująca na wszystkie struktury publiczne i niepubliczne.
Zaprezentowany w dokumencie model zrywa z myÅ›leniem sektorowym na rzecz ujÄ™cia horyzontalnego. Nowe dokumenty strategiczne powinny obejmować najistotniejsze kwestie rozwoju gospodarczego i spoÅ‚ecznego Polski, również w ujÄ™ciu regionalnym. Prace nad dÅ‚ugo- i Å›redniookresowymi dokumentami horyzontalnymi oraz strategiami rozwoju bÄ™dÄ… odbywać siÄ™ w grupach roboczych. W ich skÅ‚ad wejdÄ… przedstawiciele resortów i eksperci z okreÅ›lonych dziedzin.
Przewiduje siÄ™ wprowadzenie dokumentów typu „policy papers", które umożliwiÄ… kompleksowe planowanie kierunków prac rzÄ…du oraz pozwolÄ… okresowo weryfikować ich wykonanie.
Konieczne jest wprowadzenie wieloletniego planowania finansów publicznych (w powiÄ…zaniu z celami strategicznym) oraz budżetu zadaniowego. Należy dokonać przeglÄ…du wszystkich wydatków w sektorze finansów publicznych i przypisać im jednoznaczny sposób finansowania celów wyznaczonych w strategiach. NiezbÄ™dne jest też zwiÄ™kszenie roli budżetu zadaniowego. Wiąże siÄ™ z tym konieczność unifikacji zasad programowania i rozliczania wydatków, z zachowaniem możliwoÅ›ci skoncentrowania Å›rodków na tych obszarach, które sÄ… najważniejsze z punktu widzenia rozwoju Polski w dÅ‚ugim horyzoncie czasowym.
Obecnie rola zawieranych kontraktów wojewódzkich ograniczaÅ‚a siÄ™ do umowy o dofinansowanie z programu operacyjnego. Zgodnie z nowym podejÅ›ciem, kontrakty wojewódzkie bÄ™dÄ… oparte o formułę umowy, w której okreÅ›lone zostanÄ… wszystkie źródÅ‚a finansowania. Docelowo okres obowiÄ…zywania kontraktu powinien być zgodny z okresem obowiÄ…zywania Å›redniookresowej strategii rozwoju kraju.
PrzyjÄ™to, że programy wieloletnie bÄ™dÄ… stanowić integralnÄ… część polityki rozwoju. Powinny dotyczyć caÅ‚ych sektorów i wpisywać siÄ™ w realizowane strategie sektorowe. Obecnie programy te sÄ… tworzone odrÄ™bnie dla poszczególnych inwestycji. Aby zapewnić ich zgodność z celami polityki rozwoju, wprowadzony zostanie obowiÄ…zek opiniowania tych programów przez ministra rozwoju regionalnego. Z wymogu tego bÄ™dÄ… zwolnione jedynie programy wieloletnie dotyczÄ…ce obronnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa paÅ„stwa.
Zakłada się, że MRR będzie pełnić funkcję koordynacyjną, określając standardy metodologiczne, merytoryczne, a także wyznaczając procedury organizacyjne oraz egzekwując ich przestrzeganie przez podmioty uczestniczące w powstawaniu wszystkich polityk rządowych składających się na politykę rozwoju.
Potrzeba przygotowania nowego systemu zarzÄ…dzania rozwojem wynika przede wszystkim z braku jego spójnej wizji. Podstawowe mankamenty obecnego systemu to m.in.: brak silnego oÅ›rodka koordynacji polityki rozwoju, odrÄ™bność planowania przestrzennego od planowania spoÅ‚eczno-gospodarczego, brak przejrzystego systemu finansowania polityki rozwoju.
Od redakcji:
O potrzebie powrotu do zlikwidowanego RzÄ…dowego Centrum Studiów Strategicznych (bÄ…dź stworzenia podobnego oÅ›rodka) pisaliÅ›my m.in. w numerze SN 4/2006 - „Centrum trwaÅ‚ego rozwoju" (http://www.sprawynauki.edu.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=223&Itemid=35).
Apelowali o utworzenie takiego centrum nie tylko przewodniczÄ…cy Komitetu Prognoz PAN, prof. Leszek Kużnicki,wieloletni prezes PAN, ale i inni uczeni, podkreÅ›lajÄ…c, że brak takiego oÅ›rodka może spowodować niebezpieczne skutki ogólnokrajowe, gdyż tylko ten organ zajmowaÅ‚ siÄ™ kompleksowo dÅ‚ugookresowÄ… perspektywÄ… gospodarki kraju. Trzeba byÅ‚o prawie 4 lat, aby politycy zrozumieli, że takie centrum jest niezbÄ™dne i że to uczeni mieli racjÄ™.
oem software Odsłony: 3198