Kto siÄ™ czuje dyskryminowany?

Utworzono: środa, 11 październik 2006 Justyna Hofman-Wiśniewska Drukuj E-mail

Na czym polega wykluczenie społeczne i jaki jest jego zasięg?

Odpowiedź na pytanie, czym jest wykluczenie spoÅ‚eczne zależy od tego, jakÄ… koncepcjÄ™ tego zjawiska czy procesu przyjmiemy. CzÄ™sto uznaje siÄ™, że wystÄ™puje ono wtedy, gdy ludzie nie uczestnicz Ä… w peÅ‚ni w życiu zbiorowym ze wzglÄ™du na przeszkody czy bariery, które majÄ… charakter spoÅ‚eczny. Szacunki skali tego zjawiska sÄ… różne i zależą od przyjÄ™tych zaÅ‚ożeÅ„, kryteriów i progów. W ostatnim raporcie z badaÅ„ panelowych "Diagnoza SpoÅ‚eczna" szacowano, że zagrożonych wykluczeniem byÅ‚o w Polsce 28,8%, a wykluczonych 7,3% (marzec 2005). Poczucie dyskryminacji niekoniecznie zwiÄ…zane jest z wykluczeniem spoÅ‚ecznym. Osoby, które nie czujÄ… siÄ™ dyskryminowane mogÄ… być faktycznie dyskryminowane, a te, które majÄ… takie poczucie, niekoniecznie muszÄ… mu podlegać. We wspomnianych badaniach pozytywnie na pytanie o odczuwanie dyskryminacji odpowiada bardzo niewielki odsetek Polaków – 1,8%. Nieco częściej dotyczy to osób mÅ‚odych i mieszkaÅ„ców dużych miast.

Czy bezrobotni stanowią nową podklasę społeczną?

Stawiane sÄ… takie hipotezy w odniesieniu do osób dÅ‚ugotrwale bezrobotnych, ale nie majÄ… one wyraźnego potwierdzenia empirycznego w badaniach ogólnopolskich. W miÄ™dzynarodowych badaniach przekrojowych przeprowadzonych w krajach postkomunistycznych porównywano sytuacjÄ™ najniższych warstw w strukturze spoÅ‚eczno-zawodowej z sytuacjÄ… osób, które byÅ‚y jednoczeÅ›nie bezrobotne i ubogie. Dystans stwierdzony w Polsce byÅ‚ niewielki, co prowadzi jednego z autorów tych badaÅ„ - prof. Henryka DomaÅ„skiego - do optymistycznego wniosku, że spoÅ‚eczne skutki procesu transformacji nie sÄ… tak zÅ‚e, jak siÄ™ je czasem przedstawia. W badaniach "Diagnoza SpoÅ‚eczna" wÅ›ród dziesiÄ™ciu czynników marginalizujÄ…cych nie uwzglÄ™dniano bezrobocia.

Wykluczenie społeczne stało się ważną kategorią polityczną, zwłaszcza w Europie. Jakie zagrożenia dla społeczeństw niesie to zjawisko?

Jako kategoria polityczna wykluczenie spoÅ‚eczne zaczęło odgrywać wiÄ™kszÄ… rolÄ™ w polityce spoÅ‚ecznej Wspólnoty Europejskiej w drugiej poÅ‚owie lat 80., gdy zastÄ…piÅ‚o pojÄ™cie ubóstwa relatywnego. Na ogóÅ‚ zakÅ‚ada siÄ™, że spoÅ‚ecznie wykluczeni i zmarginalizowani sÄ… podatni na populistycznÄ… propagandÄ™, co zagraża demokracji.

Jak w polskim społeczeństwie funkcjonują wykluczeni?

Z badaÅ„ przedstawionych w "Diagnozie SpoÅ‚ecznej 2005" nie wynika, aby spoÅ‚eczne funkcjonowanie wykluczonych znaczÄ…co odbiegaÅ‚o od tego, jak uczestniczÄ… w życiu zbiorowym niewykluczeni. Być może taki wynik zostaÅ‚ spowodowany zaÅ‚ożeniami tego badania. PrzyjÄ™to z góry, że istnieje dziesięć „oczywistych” barier uczestnictwa w spoÅ‚eczeÅ„stwie, ale okazaÅ‚o siÄ™, że ci, którzy je napotykajÄ…, majÄ… tylko trochÄ™ wiÄ™ksze problemy w tym zakresie.

W jakim sensie niezadowolenie z życia może być wskaźnikiem marginalizacji i wykluczenia społecznego?

Takie kryterium przyjÄ™to w jednym z badaÅ„ nad marginalizacjÄ… w Polsce. Prawdopodobnie zaÅ‚ożono, że marginalizacja jakoÅ› wiąże siÄ™ z nieudanym życiem, co powinno manifestować siÄ™ na poziomie subiektywnych odczuć. Nie wydaje siÄ™ to dobrym zaÅ‚ożeniem, gdyż jednoczeÅ›nie bezrobotnych, ubogich i niezadowolonych ze swojego życia byÅ‚o wedÅ‚ug tych badaÅ„ tylko 0,5% Polaków. WedÅ‚ug cebulowej teorii szczęścia J. CzapiÅ„skiego, poziom zadowolenia z życia jest wrodzony i w niewielkim stopniu zależy od naszej zewnÄ™trznej sytuacji.

Czy możliwa jest peÅ‚na integracja wykluczonych, bÄ…dź zagrożonych wykluczeniem, z tymi, którzy prowadzÄ… nowoczesny styl życia? Jakie mechanizmy należaÅ‚oby stworzyć, by byÅ‚a możliwa?

To zależy, na czym polega nowoczesny styl życia. Jeżeli polega on na tym, żeby legalnie pracować i konsumować, to należaÅ‚oby zapewnić wszystkim chÄ™tnym pracÄ™ za takie wynagrodzenie, które pozwoli na osiÄ…gniÄ™cie przyzwoitego, w porównaniu z innymi, poziomu konsumpcji. Wymaga to skutecznej polityki peÅ‚nego zatrudnienia i ochrony poziomu pÅ‚ac realnych. W dobie miÄ™dzynarodowej konkurencyjnoÅ›ci cele te wydajÄ… siÄ™ wielu anachroniczne lub niemożliwe do zrealizowania, postÄ™puje wiÄ™c uelastycznianie rynku pracy, a wzrost pÅ‚ac jest mniejszy w stosunku do wzrostu zysków. Za panaceum integracyjne uznaje siÄ™ w tym kontekÅ›cie wiÄ™cej edukacji i przez caÅ‚e życie zawodowe, ponieważ na elastycznym rynku pracy nikt nie zna dnia ani godziny. Być może, zamiast integrować ludzi z tymi, którzy prowadzÄ… nowoczesny styl życia, powinniÅ›my zastanowić siÄ™, jak go zmienić, aby byÅ‚ mniej ekskluzywny.

Programy integracyjne i pomocowe – na ile zdajÄ… egzamin?

Z badaÅ„ pod prowokacyjnym tytuÅ‚em „Utopie inkluzji” prowadzonych pod kierownictwem K.W. Frieskego wynika, że nie wszystkie programy odnoszÄ… sukcesy integracyjne, a te, które integrujÄ…, czyniÄ… to dopóki trwajÄ…. Nadzieja na to, że uda siÄ™ za pomocÄ… tymczasowych programów zintegrować ludzi wykluczonych z uczestnikami nowoczesnego stylu życia jest iluzjÄ…. ZdajÄ… egzamin te programy, które zakÅ‚adajÄ… integracjÄ™ z jakÄ…Å› wspólnotÄ… , a nie szybki powrót na Å‚ono zindywidualizowanego spoÅ‚eczeÅ„stwa rynkowego, np. Fundacja Pomocy Wzajemnej „Barka”.

Która z granic ubóstwa jest lepszym wskaźnikiem marginalizacji i wykluczenia spoÅ‚ecznego: minimum egzystencji czy minimum socjalne?

PodjÄ™to próby, aby konceptualnie odróżnić ubóstwo (zbyt niskie dochody) od wykluczenia spoÅ‚ecznego (niski poziom uczestnictwa), ale zwiÄ…zki miÄ™dzy tymi zjawiskami sÄ… Å‚atwe do wytÅ‚umaczenia, gdy zdamy sobie sprawÄ™, że warunkiem wstÄ™pnym skutecznego uczestnictwa jest zaspokojenie podstawowych potrzeb. Minimum socjalne zawiera to, co minimum egzystencji, a dodatkowo jeszcze to, co jest konieczne do spoÅ‚ecznego funkcjonowania, a wiÄ™c wniosek jest jasny. Problem polega na tym, że eksperckie metody wyznaczania koszyków minimum socjalnego sÄ… maÅ‚o przekonujÄ…ce. LepszÄ… metodÄ™ rozwija siÄ™ w Wielkiej Brytanii już od koÅ„ca lat 70. w badaniach ubóstwa relatywnego. O tym, co jest niezbÄ™dne do godnego życia decyduje opinia publiczna, a progi ubóstwa wyznacza siÄ™ empirycznie. Poza tym, minimum socjalne już od czasów pierwszej "SolidarnoÅ›ci" byÅ‚o kategoriÄ… politycznÄ… i ciÄ…gle pojawiaÅ‚y siÄ™ postulaty, aby wykorzystać je do ustalania różnych parametrów pÅ‚acowych i Å›wiadczeniowych. Po wejÅ›ciu na scenÄ™ politycznÄ… "Samoobrony" ten aspekt sprawy znowu daÅ‚ o sobie znać. Wówczas naukowcy zaczÄ™li przypominać o tym, że minimum socjalne nie jest granicÄ… ubóstwa, ale zagrożenia ubóstwem i powinno zachować jedynie informacyjny charakter. W przypadku nowych ustaw dotyczÄ…cych Å›wiadczeÅ„ rodzinnych i pomocy spoÅ‚ecznej tak ustalono koszyki potrzeb, że otrzymane w ten sposób progi dochodowe sÄ… dużo niższe w porównaniu z wartoÅ›ciÄ… pieniężnÄ… minimum socjalnego.

Czy oficjalna polityka społeczna faktycznie przeciwdziała marginalizacji?

Niekiedy stawia siÄ™ hipotezy, że to nieumiejÄ™tnie zaprojektowana, źle skoordynowana i niedofinansowana polityka publiczna ma wykluczajÄ…ce konsekwencje. PrzykÅ‚adem może być prawie automatyczna likwidacja PGR-ów w pierwszych latach transformacji, bez żadnego rozsÄ…dnego programu dla robotników rolnych, którzy tam pracowali. OczywiÅ›cie, oficjalna polityka spoÅ‚eczna poprzez Å›wiadczenia i usÅ‚ugi spoÅ‚eczne realizowane również za poÅ›rednictwem organizacji pozarzÄ…dowych Å‚agodzi procesy marginalizacji i zmniejsza ubóstwo. Jej skuteczność jest jednak ograniczona, ponieważ źródÅ‚em wykluczenia sÄ… normalne mechanizmy funkcjonowania wspóÅ‚czesnego (i nie tylko) spoÅ‚eczeÅ„stwa oraz dominujÄ…ca kultura i styl życia.

Blaski i cienie Narodowej Strategii Integracji SpoÅ‚ecznej…

Strategia zostaÅ‚a opracowana dziÄ™ki temu, że Polska przyłączyÅ‚a siÄ™ do jednego z programów UE, który miaÅ‚ na celu walkÄ™ z ubóstwem i wykluczeniem spoÅ‚ecznym. Zawiera ona gÅ‚ównie rozważania pojÄ™ciowe, diagnozÄ™ sytuacji i wskazanie iloÅ›ciowych celów, które należaÅ‚oby osiÄ…gnąć, aby ograniczyć w Polsce te negatywne zjawiska. ZasadniczÄ… jej sÅ‚aboÅ›ciÄ… byÅ‚ brak instrumentów realizacyjnych, niemniej byÅ‚a ona ukÅ‚adem odniesienia dla późniejszych inicjatyw polegajÄ…cych gÅ‚ównie na wspomaganiu organizacji pozarzÄ…dowych. Mam na myÅ›li Fundusz Inicjatyw Obywatelskich. W Krajowym Planie DziaÅ‚aÅ„ na rzecz Integracji

SpoÅ‚ecznej, który byÅ‚ Å›ciÅ›le zwiÄ…zany ze StrategiÄ…, przewidziano m.in. powoÅ‚anie do życia Obserwatorium Ubóstwa i Wykluczenia SpoÅ‚ecznego, ale do tego nie doszÅ‚o.

Stajemy się zbiorowością ludzi coraz bardziej zaradnych, lecz nie zbliża nas to ani o krok do społeczeństwa obywatelskiego. Dlaczego?

Być może dlatego, że społeczeństwo obywatelskie nie jest kompatybilne ze społeczeństwem rynkowym i nowoczesnym stylem życia polegającym na przedsiębiorczej konkurencji o coraz bardziej elastyczne miejsca pracy i wyższy poziom zindywidualizowanej konsumpcji. Koncepcja społeczeństwa obywatelskiego zależy od tego, jak rozumiemy obywatelstwo.

Sprowadzenie cnót obywatelskich do produkcji i konsumpcji spowodowaÅ‚oby, że zniknÄ…Å‚by dysonans miÄ™dzy spoÅ‚eczeÅ„stwem obywatelskim a zaradnoÅ›ciÄ… w obsÅ‚ugiwaniu wÅ‚asnego interesu (spoÅ‚eczeÅ„stwo rynkowe). Poza tym, że nie uporaliÅ›my siÄ™ jeszcze z wykluczeniem z produkcji w postaci bezrobocia, oczekujemy od obywatela czegoÅ› wiÄ™cej, np. zaangażowania w dziaÅ‚alność spoÅ‚ecznÄ…, aktywność na rzecz innych, udziaÅ‚u w wyborach. Problem jednak w tym, że wywiÄ…zywanie siÄ™ z takich obowiÄ…zków wymaga najpierw skutecznego skorzystania z praw obywatelskich, a do tego potrzebne sÄ… dobrze dziaÅ‚ajÄ…ce instytucje. Poza tym, dziwnym trafem, wiÄ™ksze wymagania w tym wzglÄ™dzie stawia siÄ™ najsÅ‚abszym czÅ‚onkom spoÅ‚eczeÅ„stwa, nie zwracajÄ…c specjalnej uwagi na to, jak wywiÄ…zujÄ… siÄ™ z obowiÄ…zków obywatelskich ludzie należący do warstw wyższych. Dzieje siÄ™ tak prawdopodobnie dlatego, że to z ich wizjÄ… spoÅ‚eczeÅ„stwa mamy siÄ™ wszyscy zintegrować.

Dziękuję za rozmowę.

oem software Odsłony: 3257
Our website is protected by DMC Firewall!