Dobry wzorzec
Podczas wrÄ™czania corocznych nagród "Dobry Wzór" powiedziaÅ‚a pani, że dziÅ› przyszedÅ‚ czas na bardziej zaawansowane inwestycje: w systemy zarzÄ…dzania nowymi produktami, markami, design. WoÅ‚anie o dobre wzornictwo trwa w Polsce od lat, ale nic z tego nie wynika.
O designie mówi siÄ™ od lat, ale wÅ‚aÅ›ciwie sama dziedzina - zarówno projektowanie produktów jak i usÅ‚ug jest specjalistycznÄ… usÅ‚ugÄ…, wymagajÄ…cÄ… bardzo dobrego ksztaÅ‚cenia partnerów: projektantów i szefów produktów w przedsiÄ™biorstwach. Polskie przedsiÄ™biorstwa majÄ… za sobÄ… inwestowanie w urzÄ…dzenia, budynki, w metody zarzÄ…dzania, logistykÄ™, zarzÄ…dzanie zasobami, zapasami, umiejÄ™tność sprzedaży, marketingu. Dzisiaj jest hossa, przedsiÄ™biorstwa majÄ… dobry park maszynowy, zatem jeÅ›li nie podejmÄ… decyzji o inwestowaniu we wÅ‚asny produkt, to bÄ™dziemy w przyszÅ‚oÅ›ci tylko ostrzyli oÅ‚ówki na bardzo dobrych obrabiarkach. Ale za to nikt nie bÄ™dzie chciaÅ‚ pÅ‚acić.
Przyszedł czas na inwestowanie w wiedzę, design. Tymczasem z naszych badań wynika, że w polskich przedsiębiorstwach bardzo rzadko spotyka się tzw. product managera, czyli osoby odpowiedzialnej za produkt od początku do końca.
Jednak większość polskich małych i średnich przedsiębiorstw ciągle nie ma pieniędzy ani świadomości o inwestowaniu w design.
MyÅ›lÄ™, że nie jest tak źle. Konkurs "Dobry Wzór" w tym roku pokazaÅ‚, że nastÄ…piÅ‚a zmiana, choć nie dotyczy ona maÅ‚ych i najmniejszych przedsiÄ™biorstw. Ale to nie znaczy, że nie mogÄ… siÄ™ łączyć i zamawiać konsultacji, badaÅ„ rynku, wykonywania prototypów, itd. dla grupy producenckiej. Na tegorocznym konkursie "Dobry Wzór" okazaÅ‚o siÄ™, że możemy wskazać ponad 200 produktów na rynku, które speÅ‚niajÄ… normy produktu dobrze zaprojektowanego. Czyli takiego, który jest bardzo dobrze przemyÅ›lany, speÅ‚nia oczekiwania klientów, jest funkcjonalny, zaprojektowany z poszanowaniem norm ergonomicznych, ma wÅ‚aÅ›ciwy stosunek jakoÅ›ci do ceny, odpowiada na potrzeby klientów w okreÅ›lonej lokalizacji geograficznej, (czyli w Polsce) i jest estetyczny. I prawda jest taka, że walory estetyczne, czyli wzornictwo, sÄ… dzisiaj najczęściej wskazywanymi wyróżnikami przy zakupie. WyksztaÅ‚cenie artystyczne naszych projektantów jest ich silÄ…, pozwala im bardzo silnie różnicować produkt.
Ale producenci muszÄ… mieć tego Å›wiadomość, zatrudniać projektantów, zespoÅ‚y ludzi zajmujÄ…cych siÄ™ tylko tym, prowadzÄ…cych także badania.
IWP utworzyÅ‚ od października ub.r. nowy ZakÅ‚ad rozwoju nowego produktu. Jego pracownicy przygotowujÄ… podrÄ™cznik dla przedsiÄ™biorcy oraz drugi dla projektanta, który pokazuje, jakie trzeba zadania wykonać, jak wspóÅ‚pracować ze sobÄ…, żeby ta wspóÅ‚praca dawaÅ‚a efekty w postaci dobrze zaprojektowanego produktu, obarczonego jak najmniejszym ryzykiem przy wprowadzeniu na rynek. Wiemy, że przedsiÄ™biorcy sÄ… takim podrÄ™cznikiem bardzo zainteresowani. WydaliÅ›my też biuletyn skierowany tylko dla przedsiÄ™biorców, umieszczamy tam informacje o metodach wdrażania nowych produktów i piszemy, jakie trzeba mieć kompetencje, aby ponosić jak najmniejsze ryzyko przy zamawianiu produktów. Poza wydawaniem podrÄ™czników i biuletynu od października rozpoczynamy w IWP szkolenia dla trzech róznych grup: decydentów w przedsiÄ™biorstwie, którzy podejmujÄ… decyzje strategiczne o rozwijaniu wÅ‚asnego produktu, szefów nowego produktu i pracowników dziaÅ‚u marketingu, którzy muszÄ… wiedzieć, jak produkt wprowadzic na rynek. Trzecia grupa to projektanci i dziennikarze oraz osoby, które chcÄ… siÄ™ wiÄ™cej dowiedzieć na temat kryteriów oceny produktu, aby we wÅ‚aÅ›ciwy sposób umieć go ocenić. Zatem dziaÅ‚amy bardzo systemowo: najpierw sprawdziliÅ›my, czego potrzeba przedsiÄ™biorstwom, żeby można byÅ‚o uruchomić taki system, aby mogÅ‚y takie produkty powstawać. I znaleźliÅ›my lukÄ™ - brak product managera. Teraz trzeba przygotować metodologiÄ™ oraz metodÄ™ na dotarcie do przedsiÄ™biorstw, czyli szkolenia, serwis internetowy i biuletyn. ChcielibyÅ›my też upowszechnić wiedzÄ™ na temat naszych projektantów i uruchomić studia podyplomowe, m.in. dla projektantów.
Jakie wnioski pÅ‚ynÄ… z tegorocznego konkursu "Dobry Wzór"?
Konkurs trwa od 1993, kiedy w Polsce sprzedawaÅ‚o siÄ™ wszystko. Już wówczas IWP zaczÄ…Å‚ przyglÄ…dać siÄ™ polskim przedsiÄ™biorstwom. Widzimy zatem, które branże upadajÄ…, które rozwijajÄ…. To wielka wiedza, z której wynika, iż jeÅ›li ktoÅ› nie ma Å›wiadomoÅ›ci i nie zainwestuje na czas, to znika z rynku. I widzimy, że dzisiaj w konkursie pewnych branż brakuje. Przez wiele lat tkaniny, tekstylia byÅ‚y najwiÄ™kszÄ… chlubÄ… polskiego przemysÅ‚u - dzisiaj ich nie ma. MówiliÅ›my o wspaniale rozwijajÄ…cej siÄ™ branży szklarskiej - dzisiaj, choć istnieje, w rzeczywistoÅ›ci jest gÅ‚ównie poddostawcÄ…. Branża elektrotechniczna po latach zapaÅ›ci wraca na rynek, gÅ‚ownie jako AGD. Doskonale trzymajÄ… siÄ™ tylko meble, gdzie mamy wiele innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„, ale widzimy coraz wiÄ™cej obszarów, które kiedyÅ› w ogóle nie byÅ‚y dotykane przez wzornictwo. Z naszego punktu widzenia nastÄ…piÅ‚a wielka zmiana: w konkursie biorÄ… udziaÅ‚ dobrze zaprojektowane wyroby techniczne, np. nagrzewnice. Widać coraz bardziej, że w najsilniejszych przedsiÄ™biorstwach istnieje Å›wiadomość nie tylko nowoczesnego zarzÄ…dzania, ale i koniecznoÅ›ci korzystania z osiÄ…gnięć wzornictwa. Np. do konkursu zgÅ‚oszono autobus szynowy zaprojektowany przez dwa zespoÅ‚y: wewnÄ™trzny, przedsiÄ™biorstwa oraz zewnÄ™trzny, majÄ…cy kompetencje, jakich w zakÅ‚adzie brakowaÅ‚o. DziÄ™ki wspóÅ‚pracy kilkunastu osób powstaÅ‚ produkt, który dzisiaj jest tylko modyfikowany pod potrzeby klienta i sprzedaje siÄ™ w 6 czy 7 krajach, włącznie z BrazyliÄ…. To robi wrażenie. To jest już produkt globalny. Mam pewność, że w wiÄ™kszoÅ›ci naszych przedsiÄ™biorstw w najbliższych kilku latach muszÄ… siÄ™ pojawić dobrze zaprojektowane produkty. LiczÄ™, że i my, IWP, doÅ‚ożymy do tego swojÄ… cegieÅ‚kÄ™.
Dziękuję za rozmowę.
oem software Odsłony: 2826