Nauka i sztuka (el)
- Autor: Małgorzata Wróblewska Markiewicz
- Odsłon: 2703
Do 9.10.16 w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi można oglądać 13 Ogólnopolską Wystawę Tkaniny Unikatowej. Wystawa towarzyszy 15 Międzynarodowemu Triennale Tkaniny, Łódź 2016.
Od kilku dziesięcioleci tekstylne medium jest dobrze zauważalne na forum sztuki. „Tkanina artystyczna”, „polska szkoła tkaniny”, „nowa tkanina”, „miękka rzeźba”, „sztuka włókna”, „tekstylne medium”, „tekstylny design”, „tekstylne graffiti” – to terminy jakże często pojawiające się w opisach zjawisk występujących we współczesnej plastyce.
Fascynacja tekstylnym medium jest efektem dostrzeżenia w nim olbrzymich możliwości materiałowych i warsztatowych – pociągającej oferty o wręcz nieograniczonym potencjale. I nic w tym dziwnego, bowiem tekstylna materia jest rzeczywiście wyjątkowa. Istnieje zarówno w układzie linearnym (nić, włókno), jak i płaszczyzny (tkanina) czy form trójwymiarowych. Bywa abstrakcyjną konstrukcją, technicznym wyrobem przemysłowym, artykułem użytkowo-dekoracyjnym; pełni funkcje symboliczne, propagandowe, sakralne. Ma nawet swoje „życie po życiu” w postaci recyklingowanych wyrobów konfekcjonowanych.
Po włókno, jako medium, sięgają nie tylko tkacze, ale i rzeźbiarze, instalatorzy, performerzy, bo postrzegają je jako atrakcyjne, bardzo nowoczesne, pełne możliwości formalnych i ideowych. Uważają, iż jest niezwykle pożyteczne przy opisywaniu współczesnych zjawisk, wyrażaniu poglądów, myśli, idei czy komentarzy do współczesności. Zwracają uwagę, iż immanentne aspekty tkaniny: głębokie osadzenie w tradycji i uniwersalizm dają szansę na uchwycenie czegoś co najważniejsze, co nadaje sens i co łączy z sacrum.
Tkaninowy atut zespalania z niezwykle rozbudowaną przeszłością jest postrzegany jako wyzwanie dla przyszłości, gdzie to co „nowe” z powodzeniem łączy się ze „starym”.
Najnowsze realizacje w tekstylnej materii przedstawia 13 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, na której znajduje się 75 prac, w tym nagrodzona, autorstwa Pawła Kiełpińskiego, absolwenta poznańskiej PWSSP (obecnie UA) z 1995 roku.
Małgorzata Wróblewska Markiewicz
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2616
Już po raz 14 Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi będzie gościć uczestników Międzynarodowego Triennale Tkaniny, wystawy o charakterze konkursu, prezentującej osiągnięcia artystów sztuki włókna z całego świata. W tegorocznej edycji udział weźmie 132 artystów z 50 krajów.
Na wystawie czynnej od 6 maja do 3 listopada 2013 prezentowane będą prace różnorodne, od klasycznych przyściennych po formy przestrzenne czy wręcz instalacje; od ciężkich gobelinów po lekkie ażury; od form figuralnych, przedstawiających - po różnego typu abstrakcje.
Łódzkie triennale jest najstarszą, największą i najbardziej prestiżową na świecie wystawą promującą współczesną tkaninę, po wycofaniu się na początku lat 90. organizatorów podobnych wystaw w Lozannie i Kyoto. W dotychczasowych 13 edycjach, od 1972 r. swoje dzieła miało okazję zaprezentować już ponad 1000 artystów z 68 krajów. Polska sztuka włókna cieszy się w pełni zasłużonym uznaniem i zainteresowaniem na całym świecie. Znaczący udział w tej wysokiej ocenie mają łódzcy artyści - absolwenci Akademii Sztuk Pięknych.
Wystawie głównej towarzyszą rozmaite imprezy krajowe (w 27 miastach) i zagraniczne (1) – wystawy, plenery, pokaz mody.
12 Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, Łódź 2013
Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej jest najstarszą z wystaw towarzyszących pokazowi międzynarodowemu. Od 35 lat przedstawia najnowsze dokonania polskich twórców sztuki włókna, reprezentujących środowiska i uczelnie artystyczne z całego kraju.
Już po raz czwarty wystawa zostanie przedstawiona w zabytkowych wnętrzach XIX-wiecznej fabryki Ludwika Geyera, siedzibie Centralnego Muzeum Włókiennictwa.
Zobaczymy: zawsze dobrą klasykę, w postaci prac tkanych na krosnach (gobelin, kilim, żakard); kompozycje, w których zostały wykorzystane techniki „domowe”: haft, koronka, ręczne i maszynowe szycie czy szydełkowanie oraz odważne eksperymenty z nowymi materiałami i technologiami. Są dzieła z przesłaniem i prace o silnych walorach estetyzujących.
Bogactwo warstwy formalnej oraz różnorodna tematyka – to cechy charakterystyczne dla prac wykonywanych przy użyciu tekstylnego medium.
W 12 Ogólnopolskiej Wystawie Tkaniny Unikatowej tradycyjnie biorą udział nowicjusze i nestorzy. Zobaczymy 76 kompozycji zakwalifikowanych przez ogólnopolskie Jury, w tym 7 nominowanych do nagrody za najlepszą pracę.
Wystawę będzie można oglądać od 6 maja do 3 listopada 2013 r.
10 Ogólnopolska Wystawa Miniatury Tkackiej, Łódź 2013
Tegoroczna, jubileuszowa edycja, jest największą z dotychczasowych.
Spośród propozycji – obficie nadesłanych z całego kraju (oraz z zagranicy) – ogólnopolskie Jury wybrało 155 mini-dzieł, autorstwa 108 twórców. Dziewięciu artystów zostało nominowanych do nagrody za najlepszą pracę.
Wystawa będzie czynna od 6 maja do 1 września 2013 roku.
Young Textile Art Triennial, Łódź 2013
To I edycja konkursu i wystawy dla studentów uczelni artystycznych z całego świata w zakresie szeroko pojętej sztuki włókna. Celem projektu jest stworzenie międzynarodowej platformy, prezentującej dokonania młodego pokolenia twórców tkaniny artystycznej oraz promowanie ich osiągnięć w tej dziedzinie.
Do tegorocznej edycji wydarzenia zakwalifikowano 65 artystów z 14 uczelni artystycznych z Europy, Chin oraz Stanów Zjednoczonych. Organizatorem Young Textile Art Triennial jest Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.
Wystawę laureatów konkursu YTAT będzie można oglądać od 6 maja do 25 sierpnia 2013 r. w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Kalendarium wystaw towarzyszących triennale: http://www.muzeumwlokiennictwa.pl/aktualna-edycja
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 106
W Miejskiej Galerii Sztuki w Zakopanem do 17.05.25 można oglądać wystawę tkanin Heleny Sułkowskiej-Pawlik pn. „W świecie utkanych wrażeń”.
Artystyczne tkaniny Heleny Sułkowskiej-Pawlik to dzieła wykraczające poza tradycyjne pojęcie tkaniny dekoracyjnej. Określane mianem "tkanych obrazów" lub "tkanych rzeźb", jej kompozycje łączą malarskie bogactwo barw z przestrzenną formą, tworząc wyjątkowy język artystyczny. W jej twórczości kolor i faktura są równie ważne jak materiał i kształt, a swobodne operowanie tymi elementami pozwala artystce kreować niepowtarzalne formy wizualne.
Kolor odgrywa w jej pracach rolę pierwszoplanową, stając się narzędziem budowania ekspresji i emocji. Jak pisał Tadeusz Brzozowski, Sułkowska-Pawlik "żongluje nim jak barwny ptak upierzeniem" – jej kompozycje pulsują życiem, a jednocześnie zachowują harmonię i klarowność formy. Intensywne, nasycone odcienie nigdy nie przekraczają granicy dysonansu, a precyzyjnie dobrane kontrasty podkreślają głębię i dynamikę jej tkanin.
Artystka odważnie łączy tkaninę z malarstwem i rzeźbą, harmonijnie splatając wełnę, len, sizal oraz elementy drewniane. Ta synteza różnych technik i materiałów nie narusza klasycznych zasad kompozycji, przeciwnie – nadaje jej pracom niezwykłą głębię i unikalny charakter. Brak tu zbędnych ozdobników czy powierzchownej dekoracyjności. Zamiast tego Sułkowska-Pawlik tworzy mocne, zdecydowane formy, w których barwna plama i bryła stają się nośnikami artystycznego przekazu.
Twórczość Heleny Sułkowskiej-Pawlik to przestrzeń, w której tradycyjna tkanina przeradza się w autonomiczne dzieło sztuki, angażujące zarówno zmysł wzroku, jak i dotyku. Każda z jej kompozycji to opowieść utkana z wrażeń, pełna energii, ekspresji i harmonii, zapraszająca widza do świata, w którym materia spotyka się z wyobraźnią, a faktura z emocją.
Lidia Rosińska-Podleśny
Helena Sułkowska-Pawlik – ur. 12 marca 1940 r. w Tylmanowej. Ukończyła PLSP w Zakopanem pod kierunkiem profesorów A. Kenara i T. Brzozowskiego. W latach 1959-1966 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni prof. M. Wnuka oraz na Wydziale Malarstwa i Grafiki w katedrze Tkaniny Artystycznej w pracowni prof. A. Śledziewskiej. Uprawia tkaninę artystyczną, tkanino-rzeźbę, rysunek, malarstwo.
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 573
Tylko do 8. 10.23 w Galerii Bielskiej BWA można oglądać wystawę prac Tomasza Kulki pn. Piramida głupców.
Po dwóch latach od zdobycia Grand Prix 45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021 za tryptyk „Game over”, przedstawiający monumentalną wizję końca antropocenu, Tomasz Kulka prezentuje obecnie swoje najnowsze obrazy.
Tomasz Kulka daje widzom narzędzia do postrzegania rzeczywistości jako złudzenia, pod którym kryje się przerażająca prawda o tym, jak bardzo chcemy, aby światem rządziły reguły, nawet jeżeli są one dla nas bezlitosne, i jak bardzo one nie istnieją.
Wykorzystując wyrafinowane techniki malarskie i ceramiczne, Kulka tworzy świat religii, która chociaż nigdy nie istniała i istnieć nie może, poprzez swoje widzialne fenomeny działa na poziomie dzieła sztuki. Światy, które buduje w swoich obrazach i instalacjach, są tak samo prawdziwe jak niedorzeczne; manipuluje nami widzami w stronę przeświadczenia, że w każdym najdrobniejszym elemencie o coś chodzi, w okolicznościach kiedy jest to po prostu rozpustna zabawa.
„Piramida głupców” zbudowana jest z wrażeń, które tworzą iluzję prawdy, są jednak jak konceptualna konstrukcja, której celem jest zwrócenie naszej uwagi w stronę siły i skuteczności dzieła sztuki.
Twórczość Tomasza Kulki cechuje ogromna różnorodność środków wyrazu, takich jak malarstwo, rzeźba, street art, wideo i ceramika. We wszystkich tych obszarach charakteryzuje go osobliwe podejście do własnych doświadczeń, przenoszenie historii w wymiar uniwersalnych opowieści, a także świadome operowanie skalą miniatur. W swojej praktyce artystycznej koncentruje się na wszystkim, co powierzchownie wyparte, niechciane, straszne.
Jacek Sosnowski, kurator wystawy
Tomasz Kulka urodził się w 1979 roku w Wolbromiu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom z wyróżnieniem w pracowni malarstwa prof. Grzegorza Bednarskiego oraz w pracowni ceramicznej prof. Czesława Dźwigaja (2004).
Autor wystaw indywidualnych i uczestnik wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą.
https://galeriabielska.pl/wystawa/tomasz-kulka-piramida-glupcow