Materiały dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej.
Sieci transportowe okiem fizyków
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 470
Zrozumienie, w jaki sposób tworzą się i rozwijają sieci transportowe, takie jak np. systemy rzeczne, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji ich stabilności i odporności na uszkodzenia. Okazuje się, że sieć sieci nierówna. Struktury przypominające drzewa są skuteczne w transporcie, za to sieci zawierające pętle są bardziej odporne na uszkodzenia. Jakie warunki sprzyjają powstawaniu pętli? Zajęli się tym naukowcy z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz University of Arkansas.
Scholastobójstwo
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1182
Profesorowie uniwersyteccy tracą pracę z powodu „nowego makkartyzmu” w Gazie.
Podczas, gdy brutalne represje policyjne ogarniają obozowiska na kampusach, szkoły zrywają kontakty z propalestyńskimi wykładowcami, którzy nie mają stałego etatu – pisze Natasha Lennard w The Intercept z 16.05.24. Poniżej przedstawiamy fragmenty tego artykułu. (red.SN)
Wkrótce targi Intarg i Ekointarg 2024
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1132
Lada chwila, bo w dniach 21-23 maja 2024 odbeda się w Katowicach w Międzynarodowym Centrum Kongresowym 17 Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji INTARG® 2024.
GMO i glifosat
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 824
Genetycznie zmodyfikowane uprawy miały ograniczyć stosowanie chemikaliów w rolnictwie, zmniejszyć nakład pracy i zwiększyć plony. Tak się, niestety, nie stało.
Skąd się wziął proces boloński
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 750
Cały rozwój „integracji europejskiej” charakteryzuje się napięciem pomiędzy ochroną interesów państw narodowych a napędzaną nieustannie przez eurokratów dynamiką skupiania coraz większej liczby kompetencji w Brukseli, aż do osiągnięcia planowanego państwa federalnego. Polityka edukacyjna nie jest tu wyjątkiem. Choć kompetencje w zakresie systemu edukacji są prawnie zakotwiczone w państwach członkowskich, już w czasach czysto ekonomicznej WE wysiłki Brukseli miały na celu wpływanie na systemy edukacji państw członkowskich i promowanie ich „europejskiej” harmonizacji.
Karykatura szkoły wyższej
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1061
Istnieje ogromny problem zróżnicowania słuchaczy ze względu na podstawy wiedzy i kwalifikacji, uzyskiwanych w szkołach średnich.
Gdyby to dotyczyło tylko polskich studentów, to można byłoby „od biedy” wprowadzić zajęcia wyrównawcze, stanowiące wszak dodatkowe obciążenie szkół wyższych. Ale jak wyrównać poziom w przypadku studentów zagranicznych, gdy część z nich nie włada nawet w stopniu wystarczającym językiem polskim?
Szczególne preferencje dla studentów z pogrążonej w wojnie Ukrainy i (antyłukaszenkowskiej) Białorusi uczyniły proces nauczania – w imię źle pojętej pomocy i solidarności – karykaturą szkoły wyższej.