Materiały dostępne wyłącznie w wersji elektronicznej.
Historia i rzeczywistość: Plan Rapackiego vs plan Tuska
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 663
W Warszawie, 8 lipca 2024 premier Tusk w imieniu Polaków podpisał z b. prezydentem Ukrainy porozumienie (ważne 10 lat) dotyczące m.in. wspierania przez Polskę wojny na Ukrainie (p. cz. III – współpraca obronna i wojskowa).
Pokazuje ono całkowity odwrót od pokojowej polityki zagranicznej Polski w okresie PRL, której najlepszym wyrazem była międzynarodowa inicjatywa Polski znana jako Plan Rapackiego.
Sieci transportowe okiem fizyków
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 545
Zrozumienie, w jaki sposób tworzą się i rozwijają sieci transportowe, takie jak np. systemy rzeczne, ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji ich stabilności i odporności na uszkodzenia. Okazuje się, że sieć sieci nierówna. Struktury przypominające drzewa są skuteczne w transporcie, za to sieci zawierające pętle są bardziej odporne na uszkodzenia. Jakie warunki sprzyjają powstawaniu pętli? Zajęli się tym naukowcy z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz University of Arkansas.
Scholastobójstwo
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1241
Profesorowie uniwersyteccy tracą pracę z powodu „nowego makkartyzmu” w Gazie.
Podczas, gdy brutalne represje policyjne ogarniają obozowiska na kampusach, szkoły zrywają kontakty z propalestyńskimi wykładowcami, którzy nie mają stałego etatu – pisze Natasha Lennard w The Intercept z 16.05.24. Poniżej przedstawiamy fragmenty tego artykułu. (red.SN)
Wkrótce targi Intarg i Ekointarg 2024
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1175
Lada chwila, bo w dniach 21-23 maja 2024 odbeda się w Katowicach w Międzynarodowym Centrum Kongresowym 17 Międzynarodowe Targi Wynalazków i Innowacji INTARG® 2024.
GMO i glifosat
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 869
Genetycznie zmodyfikowane uprawy miały ograniczyć stosowanie chemikaliów w rolnictwie, zmniejszyć nakład pracy i zwiększyć plony. Tak się, niestety, nie stało.
Skąd się wziął proces boloński
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 801
Cały rozwój „integracji europejskiej” charakteryzuje się napięciem pomiędzy ochroną interesów państw narodowych a napędzaną nieustannie przez eurokratów dynamiką skupiania coraz większej liczby kompetencji w Brukseli, aż do osiągnięcia planowanego państwa federalnego. Polityka edukacyjna nie jest tu wyjątkiem. Choć kompetencje w zakresie systemu edukacji są prawnie zakotwiczone w państwach członkowskich, już w czasach czysto ekonomicznej WE wysiłki Brukseli miały na celu wpływanie na systemy edukacji państw członkowskich i promowanie ich „europejskiej” harmonizacji.