Recenzje (el)
- Autor: tm
- Odsłon: 2620
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego wydało książkę pt. Intymne – prywatne – publiczne pod redakcją Ewy Wąchockiej.

Pokazuje, że obszarem łączenia, przecinania się i konfrontacji tego, co publiczne z tym, co prywatne był i jest teatr - miejsce publicznego działania i indywidualnego odbioru. W teatrze, jak w żadnym innym miejscu, występuje w sposób skondensowany wielka rozmaitość zjawisk społecznych, co badaczom daje niezwykle szerokie pole do analiz nie tylko teatrologicznych, ale i antropologicznych, socjologicznych, psychologicznych i wielu innych. Zamieszczone w książce analizy dotyczą zarówno określonych tekstów dla teatru, ale i spektakli teatralnych, i performansów, jak i wybranych form widowiskowych. Autorów tekstów interesuje zarówno odczytanie charakterystycznych zjawisk przedstawianych we współczesnej sztuce, jak i to, jak te formy wypowiedzi lokują się w sferach: prywatnej – publicznej czy intymnej.
W książce znalazły się m.in. analizy „Persony” Krystiana Lupy (intymne-duchowe), spektakli Mai Kleczewskiej, Grzegorza Jarzyny i Krzysztofa Warlikowskiego dotyczących rodziny, dialogi o dziecku w dramacie współczesnym, podwójnej tożsamości w czasach przełomu, współczesnego triumfu estrady, postawy teatru wobec medializacji życia publicznego i prywatnego, także Internetu, oraz teatralizacji i medializacji choroby i śmierci. (tm) Intymne – prywatne – publiczne, red. Ewa Wąchocka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 316, cena 26 zł (+VAT)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1195
W serii „Sekrety historii” Wydawnictwo RM wydało książkę Blaine’a Taylora – Inżynierowie Hitlera. Todt, Speer i inni w tłumaczeniu Grzegorza Siwka.
Jak wielką popularnością się ta książka cieszy, widać po liczbie wydań – oryginał ukazał się w roku 2010, a obecne wydanie z 2017 roku jest wydaniem trzecim.
Jak pisze wydawca, wieloletnią dominację na arenie międzynarodowej nazistowskie Niemcy zawdzięczały potędze gospodarczej i militarnej. Talent technokratów i budowniczych nie tylko wspierał reżim Hitlera, ale także pozwolił mu przetrwać dłużej, niż się spodziewano.
Bohaterami tej bogato ilustrowanej publikacji są Fritz Todt i Albert Speer, dwaj najważniejsi inżynierowie Hitlera. Blaine Taylor opisuje, w jaki sposób osiągnięcia na polu techniki, na równi z tymi na polu walki, pozwoliły III Rzeszy przetrwać aż sześć wojennych lat.
Dr Todt był budowniczym pierwszej na świecie sieci superautostrad (Autobahnen), które funkcjonują do dziś, a także niemieckiego Wału Zachodniego (Westwall), czyli systemu fortyfikacji, którego powstanie poprzedziło budowę Wału Atlantyckiego i Wschodniego. Ten twórca wojennych „kwater Führera" oraz schronów dla U-Bootów zginął w katastrofie lotniczej, z którą wiąże się wiele tajemnic.
Na stanowisku niemieckiego ministra uzbrojenia i produkcji wojennej Todta zastąpił długoletni architekt Hitlera Albert Speer. Określany przez Hitlera mianem geniusza, zaprojektował i nadzorował budowę monumentalnych trybun w Norymberdze, gdzie odbywały się zjazdy partii nazistowskiej, a których fragmenty przetrwały do dzisiaj. Pomimo nieustannych alianckich bombardowań i radzieckiej ofensywy ze wschodu Speer zdołał utrzymać funkcjonowanie niemieckiej machiny przemysłowej aż do wiosny 1945 roku. Dbał też o finansowanie wznoszenia fortyfikacji i budowy rakiet - broni V.
Speer skazany za zbrodnie wojenne w Norymberdze odsiedział 20-letni wyrok w więzieniu Spandau. Po wyjściu na wolność zyskał rozgłos jako autor bestsellerowych wspomnień.
Książka Blaine'a Taylora, efekt niemal 50-letnich badań autora, to pierwsza rozprawa, w której przeanalizowano rolę, jaką obaj technokraci odegrali w najstraszliwszej wojnie w dziejach ludzkości. Autor starał się dokładnie sportretować wewnętrzne sfery hitlerowskiej elity – i to oczami jej członków. Tam, gdzie to było możliwe, przedstawił publiczne wypowiedzi, opublikowane teksty i książki opisywanych uczestników wojny. Zależało mu także na przedstawieniu istniejącego wówczas systemu politycznego w sposób, w jaki prezentowali go sami naziści: jako artystyczno-naukowe osiągnięcie architektury i budownictwa, jako państwo, które za sprawą techniki i podbojów miało zaprowadzić nowy światowy ład. Na szczęście, jak ocenił brytyjski historyk Alan Bullock, pozostało niespełnionym imperium. (tm)
Inżynierowie Hitlera. Todt, Speer i inni, Blaine Taylor, Wydawnictwo RM, 2017, s. 392, cena 39,99 zł (w tym VAT 5%)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1252
Ukazało się czwarte wydanie książki Blaine’a Taylora – Inżynierowie Hitlera. Todt, Speer i inni w tłumaczeniu Grzegorza Siwka.
W czasach, kiedy nakłady książek – zwłaszcza popularnonaukowych – są wręcz śladowe, a dodruki czy kolejne wydania marzeniem autorów i redaktorów – taka popularność książki stanowi znakomitą wizytówkę wydawcy, którym jest Wydawnictwo RM.
Jak pisze wydawca, wieloletnią dominację na arenie międzynarodowej nazistowskie Niemcy zawdzięczały potędze gospodarczej i militarnej. Talent technokratów i budowniczych nie tylko wspierał reżim Hitlera, ale także pozwolił mu przetrwać dłużej, niż się spodziewano.
Bohaterami tej bogato ilustrowanej publikacji są Fritz Todt i Albert Speer, dwaj najważniejsi inżynierowie Hitlera. Blaine Taylor opisuje, w jaki sposób osiągnięcia na polu techniki, na równi z tymi na polu walki, pozwoliły III Rzeszy przetrwać aż sześć wojennych lat.
Dr Todt był budowniczym pierwszej na świecie sieci superautostrad (Autobahnen), które funkcjonują do dziś, a także niemieckiego Wału Zachodniego (Westwall), czyli systemu fortyfikacji, którego powstanie poprzedziło budowę Wału Atlantyckiego i Wschodniego. Ten twórca wojennych „kwater Führera" oraz schronów dla U-Bootów zginął w katastrofie lotniczej, z którą wiąże się wiele tajemnic.
Na stanowisku niemieckiego ministra uzbrojenia i produkcji wojennej Todta zastąpił długoletni architekt Hitlera Albert Speer. Określany przez Hitlera mianem geniusza, zaprojektował i nadzorował budowę monumentalnych trybun w Norymberdze, gdzie odbywały się zjazdy partii nazistowskiej, a których fragmenty przetrwały do dzisiaj. Pomimo nieustannych alianckich bombardowań i radzieckiej ofensywy ze wschodu Speer zdołał utrzymać funkcjonowanie niemieckiej machiny przemysłowej aż do wiosny 1945 roku. Dbał też o finansowanie wznoszenia fortyfikacji i budowy rakiet - broni V.
Speer skazany za zbrodnie wojenne w Norymberdze odsiedział 20-letni wyrok w więzieniu Spandau. Po wyjściu na wolność zyskał rozgłos jako autor bestsellerowych wspomnień.
Książka Blaine'a Taylora, efekt niemal 50-letnich badań autora, to pierwsza rozprawa, w której przeanalizowano rolę, jaką obaj technokraci odegrali w najstraszliwszej wojnie w dziejach ludzkości. Autor starał się dokładnie sportretować wewnętrzne sfery hitlerowskiej elity – i to oczami jej członków. Tam, gdzie to było możliwe, przedstawił publiczne wypowiedzi, opublikowane teksty i książki opisywanych uczestników wojny. Zależało mu także na przedstawieniu istniejącego wówczas systemu politycznego w sposób, w jaki prezentowali go sami naziści: jako artystyczno-naukowe osiągnięcie architektury i budownictwa, jako państwo, które za sprawą techniki i podbojów miało zaprowadzić nowy światowy ład. Na szczęście, jak ocenił brytyjski historyk Alan Bullock, pozostało niespełnionym imperium.(js)
Inżynierowie Hitlera. Todt, Speer i inni, Blaine Taylor, Wydawnictwo RM, 2017, s. 392, cena 39,99 zł (w tym VAT 5%)