Nauka i sztuka (el)
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2731
Do 31 grudnia 2012 w krakowskim Muzeum Narodowym oglądać prace Witolda Chomicza (1910–1984) ze zbiorów Ziyada Raoofa.
Muzeum Narodowe w Krakowie w ramach cyklu „Graficy z Krakowa" prezentuje wystawę poświęconą twórczości Witolda Chomicza – grafika, malarza, miłośnika książki i zasłużonego dla środowiska krakowskiego pedagoga. W Gmachu Głównym można oglądać prace z dziedziny grafiki artystycznej i użytkowej oraz obrazy olejne i projekty witraży, związane głównie z Krakowem i jego tradycjami. Pokazu dopełnią zdjęcia archiwalne dokumentujące życie i drogę artystyczną tego wszechstronnie utalentowanego, a niesłusznie zapomnianego twórcy.
>
Witold Chomicz był mocno zaangażowany w życie kulturalne Krakowa i tworzył dzieła nierozerwalnie związane z tym miastem i jego tradycjami. Przez kilkadziesiąt lat był związany z Akademią Sztuk Pięknych i intensywnie działał w krakowskim środowisku artystycznym. Swoje zainteresowanie dziejami i kulturą miasta wyrażał w działalności społecznej: zasiadał w jury konkursów szopek krakowskich, organizował wystawy o tematyce regionalnej, projektował ubiory na coroczny pochód Lajkonika, a także druki okolicznościowe z okazji uroczystych obchodów najważniejszych wydarzeń z historii miasta.
Wystawę tworzą trzy główne bloki tematyczne, które odpowiadają najważniejszym etapom twórczości Chomicza. Część pierwszą, zatytułowaną „Czasy lubelskie”, wypełniają prace związane z Lublinem, w którym artysta stawiał swoje pierwsze kroki jako grafik i rysownik. W części drugiej, „W cieniu wielkich tradycji”, przedstawione są dzieła artysty powstałe głównie w Krakowie, a ukazujące historię, tradycję i folklor tego miasta.
Warto przypomnieć, że Chomicz, poza drobiazgowymi studiami architektury miejskiej, często sięgał po tematy inspirowane legendami, zwyczajami i obrzędami ludowymi z terenu Małopolski.
Prace, które tworzą część trzecią wystawy, „Kraków nauki, kultury i sztuki”, dotyczą głównie działalności dydaktycznej i społecznej artysty w ramach jego pracy w krakowskiej ASP. Ogromna większość z nich bezpośrednio wiąże się z Katedrą Grafiki Książki, w której Witold Chomicz wykładał przez kilkadziesiąt lat, kształcąc wielu znakomitych twórców plakatów, projektantów książek i kierowników artystycznych wiodących wydawnictw polskich (m. in. Romana Cieślewicza, Kazimierza Mikulskiego, Daniela Mroza, Jerzego Panka, Zbigniewa Rychlickiego). Prezentowane prace dotyczą również działalności artysty w rozmaitych organizacjach popularyzujących piękną książkę, takich jak Rycerski Zakon Bibliofilski z Kapitułą Orderu Białego Kruka w Krakowie, oraz jego pasji kolekcjonerskiej.
>
Wystawie towarzyszy album przybliżający życie i twórczość Witolda Chomicza oraz sesja naukowa zatytułowana „O miejsce książki w historii sztuki”, która odbędzie się w Krakowie w dniach 5–7 grudnia w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego, w Bibliotece Jagiellońskiej oraz w budynku Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Smoleńsk 9. Jej organizatorem jest Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki w Krakowie we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie.
>W czasie trwania wystawy odbędą się ponadto prelekcje i warsztaty edukacyjne.
Wystawa zorganizowana przez Muzeum Narodowe w Krakowie we współpracy z Ziyadem Raoof.- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2514
>Do 19 maja można oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie w Galerii Sztuki XX wieku w Gmachu Głównym kilkadziesiąt prac Witolda-K.
To dar przekazany Muzeum przez rodzinę artysty – Laurie Kaczanowską i Wita Thomasa Kaczanowskiego. Wystawa wzbogacona została wybranymi dziełami z kolekcji artysty oraz portretem Witolda-K wykonanym przez Pabla Picassa.
Witold-K (Wit Leszek Kaczanowski) urodził się w 1932 roku w Warszawie. Po studiach w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych projektował plakaty, tworzył m.in. grafiki do czasopisma „Świat”, ilustrował opowiadania Stanisława Dygata, malował dekoracje ścienne m.in. plafon w sali teatralnej Domu Kultury w Oświęcimiu, malował obrazy. Pierwszą indywidualną wystawę miał w 1960 roku w warszawskim Klubie Aktora SPATiF. W tych wczesnych obrazach nawiązywał do Pabla Picassa, Henry Moore’a, Tadeusza Makowskiego.
W 1964 roku artysta wyjechał na stypendium do Paryża, skąd już do Polski przez wiele lat nie wracał. W 1968 roku zamieszkał w USA. W 1966 roku miał pierwszą zagraniczną wystawę w Galerie 3+2 w Paryżu. Pokazał „postaci”, o których Jacques Prevert pisał, że są to „ludzie namalowani z miłością w ulotnej ciszy i w natarczywym zgiełku dnia powszedniego. Możesz ich śledzić wzrokiem, widząc jedynie plecy, a potem sam – jak teraz oni – będziesz oglądany od tyłu przez kolejnych widzów, którzy zajmą Twe miejsce przed obrazem”.
Po przyjeździe do Stanów Witold-K zaprezentował abstrakcje w międzynarodowej wystawie grafiki w La Boetie Gallery, obok takich sław, jak: Alexander Calder, Marc Chagall, Alberto Giacometti, Henri Matisse, Joan Miró oraz Pablo Picasso. W Ameryce zaczął też tworzyć rzeźby, a nawet murale. Prezentował swoje prace na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych.
W Polsce mogliśmy je oglądać w 1991 roku na zorganizowanej w Zachęcie zbiorowej wystawie Jesteśmy, na której znalazła się sztuka artystów tworzących na emigracji. Jednak największą do tej pory prezentacją jego prac była wystawa w domu aukcyjnym Sotheby w Amsterdamie w 2007 roku.
Pokaz w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie, obejmuje prace w większości przekazane w darze przez rodzinę artysty – Laurie Kaczanowską i Wita Thomasa Kaczanowskiego. To przekrój twórczości artysty: podsumowanie ponad sześćdziesięcioletniej drogi twórczej.
Oprac. Katarzyna Bik na podstawie tekstu Dominika Kuryłka
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1813
Do 12 czerwca 2016 r. w Zamku Żupnym w Wieliczce można oglądać wystawę prac Władysława Skoczylasa (1883-1934)-jednego z najwybitniejszych artystów II Rzeczypospolitej.
Ekspozycja prezentuje dorobek artysty we wszystkich dziedzinach jego twórczości – obok drzeworytu obejmuje również malarstwo olejne i akwarelowe, grafikę – także użytkową, tkaniny, rysunki, projekty polichromii, dokumenty i elementy warsztatu graficznego takie jak klocki drzeworytnicze i płyty metalowe, szkicowniki. W sumie około 200 prac.
Przypomnienie wybranych dzieł Władysława Skoczylasa ma za zadanie zwrócić uwagę publiczności i specjalistów na tę niezwykłą osobowość świata sztuki okresu Dwudziestolecia.
Władysław Skoczylas był jednym z najpopularniejszych artystów II RP, twórcą polskiej szkoły drzeworytu, ale był też pedagogiem, działaczem, organizatorem, publicystą, wysokim urzędnikiem państwowym, człowiekiem-instytucją. Owocem aktywności twórcy była pozycja, jaką zdobył polski drzeworyt w świecie, do czego przyczyniły się dwie edycje Międzynarodowej Wystawy Drzeworytów w Warszawie w 1933 i 1936 roku.
Skoczylas osiągnął już za życia wysoką pozycję w dziejach sztuki, życia artystycznego oraz w świadomości odbiorców. Wystawa przypomni współczesnym wizerunek artysty – prawdziwego patrioty, człowieka czynu i zasad, działającego mimo, a czasem wbrew wszelkim przeszkodom – „Dla Polski”, w myśl hasła narodowej organizacji Związku Młodzieży Polskiej „Zet”, z której się wywodził.
Artysta urodził się w Wieliczce w rodzinie od pokoleń związanej z kopalnią soli. W Muzeum Żup Krakowskich znajduje się największy zbiór prac Skoczylasa w Polsce – ponad 400 pozycji, w tym niezwykle cenny zespół ponad trzystu rysunków, obejmujących między innymi szkice i studia do popularnych później drzeworytów.
Więcej - http://muzeum.wieliczka.pl/exhibition-wladyslaw-skoczylas-1883-1934/
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 299
Do 23.06.24 w Galerii Miejskiej BWA w Bydgoszczy można oglądać wystawę pt. Włocławki. Ceramiczne wyroby z Włocławskiej Fabryki Fajansu z lat 1952-1991.
Jest to druga – po wystawie w 2020 roku – edycja wystawy fajansu z Włocławka, poszerzona o obiekty ceramiki użytkowej. Pokazane na ekspozycji wyroby fajansu włocławskiego pochodzą z kolekcji Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku.
Celem wystawy jest zobrazowanie działalności włocławskiej fabryki w okresie powojennym – od lat 50-tych do momentu zamknięcia fabryki w 1991 i pokazanie różnorodności produkowanych form i dekoracji na fajansie w różnych etapach działalności fabryki.
Prezentacji wyrobów ceramicznych (m.in.: wyroby oświetleniowe, wazony, figurki, lustra, tarcze zegarowe, świeczniki, patery do owoców, fragmenty serwisów, naczynia kuchenne, patery autorskie znanych projektantów polskich) towarzyszą filmy archiwalne, fotografie malarek fajansu, widoki dawnej fabryki, pokazujące proces produkcyjny fajansu oraz projekty form i dekoracji fajansowych.
Kuratorka: Karolina Bandziak-Kwiatkowska (Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku)
koordynacja i aranżacja wystawy: Danuta Pałys