Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 581
W Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi trwa (do 15.04.23) 17. Międzynarodowe Triennale Tkaniny.
Międzynarodowe Triennale Tkaniny, odbywające się niemal od 50 lat, jest jednym z najważniejszych na świecie wydarzeń, ściągających do Łodzi twórców i miłośników tkaniny artystycznej ze wszystkich kontynentów. To jednocześnie przegląd najważniejszych tendencji i dokonań we współczesnej sztuce tkaniny. Wydarzenie odbywa się cyklicznie co 3 lata.
Na tegorocznej wystawie zaprezentowano 56 prac wyłonionych przez międzynarodowe jury spośród niemal pół tysiąca nadesłanych zgłoszeń z całego świata.
Otwarta formuła konkursu oraz wskazanie tematu przewodniego, którym jest „Stan splątany”, pozostawiały twórcom szerokie pole do interpretacji i własnych poszukiwań w dziedzinie medium tkaniny.
Zakwalifikowane do wystawy prace odznaczają się dużą różnorodnością, zarówno jeśli chodzi o warstwę formalną, jak i znaczeniową. Są wśród nich dzieła nawiązujące do klasycznych, tradycyjnych technik gobelinu czy haftu, jak również instalacje stanowiące przykład odważnego eksperymentowania z tkaniną.
Wystawa stanowi przegląd różnych warsztatów i technik, ukazując tym samym bogactwo użytych przez artystów materiałów oraz odmienne punkty widzenia wynikające z różnic geograficznych i kulturowych.
Pomimo różnic, wszystkie prace łączy element wspólny – poruszane przez artystów wątki skupiają się wokół problemów współczesności, które dotykają nas wszystkich niezależnie od pochodzenia, płci czy pozycji społecznej. Pod tym względem Triennale od zawsze stanowi forum wymiany myśli i doświadczeń, nie tylko w obszarze artystycznych praktyk, ale także w kwestii postrzegania rzeczywistości.
W tym roku na wystawie szczególnie mocno wybrzmiały zagadnienia związane z poczuciem zagrożenia wywołanym pandemią, wojną czy zmianami klimatycznymi i wiążącą się z tym potrzebą bezpieczeństwa, budowania więzi oraz poszukiwania własnej tożsamości.
Duża część prac nawiązuje do zagadnienia pamięci, ukazując upływ czasu oraz odwołując się do przeszłości związanej z osobistymi czy rodzinnymi wspomnieniami.
Artyści tegorocznej edycji równie często podejmują temat kondycji współczesnego człowieka i jego zależności zarówno od innych ludzi, jak i zjawisk, które pozornie go nie dotyczą.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, 17 MTT towarzyszą inne prezentacje tkaniny artystycznej. Wydarzeniem od lat związanym z Triennale jest Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej, będąca przeglądem zjawisk na polu rodzimej twórczości. Tegoroczna - pod tytułem „Zmęczenie materiału”, której kuratorem jest Jakub Gawkowski, prezentuje około 30 prac 19 artystów.
Wystawa skupia się na związkach tkaniny artystycznej i innych dziedzin sztuki będących elementem współczesnego polskiego krajobrazu artystycznego. Jest to zarówno wystawa tkaniny, jak i wystawa o tkaninie.
Tematy, jakie podejmuje dziś tkanina artystyczna, dotyczą spraw elementarnych: bezpieczeństwa, ochrony i ustanawiania tożsamości, określania własnego miejsca w świecie i relacji wobec najbliższego otoczenia. Podstawowe funkcje tkaniny, takie jak okrywanie ciała, tworzenie opatrunków, budowanie infrastruktury i form schronienia są szczególnie istotne w momencie planetarnego kryzysu ekologicznego i ekonomicznego czy toczącej się wojny.
Dynamikę "Zmęczenia materiału" wyznaczają dwa przeplatające się ze sobą wątki. Pierwszy z nich skupia się na intymności i bliskości, a także towarzyszącym im ambiwalencji, kruchości i bezsilności, które mogą być emancypujące. Drugi dotyczy społecznego funkcjonowania tkaniny, jej związków z pamięcią i nostalgią w wymiarze indywidualnym i zbiorowym. Na wystawie znajdują się dzieła podejmujące refleksję nad początkami tkaniny, ale również takie, które ukazują ich powtórne wykorzystanie i kolejne życia przedmiotów zużytych.
W ramach 17 MTT odbywa się także 4. Międzynarodowe Triennale Tkaniny Młodych YTAT – przygotowana we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi prezentacja osiągnięć studentów polskich i zagranicznych szkół artystycznych.
Fot. HaWa
Więcej - https://cmwl.pl/public/informacje/17-miedzynarodowe-triennale-tkaniny,226
- Autor: red.
- Odsłon: 5179
„Cień" to projekt Łukasza Skąpskiego, który równa w „prawach odbiorców sztuki" osoby widzące i niewidzące. Tym, którzy widzą, umożliwia doświadczenie zupełnego mroku, poruszania się w nim niesamodzielnie, bycia zdanym na łaskę innych. Osoby ze zdrowym wzrokiem rzadko poruszają się w kompletnych ciemnościach. Zawsze znajdzie się jakieś światło - zapałka czy ekran telefonu komórkowego. Spróbujcie więc sami przejść 30 metrów w zupełnej ciemności.
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2870
Do 26 stycznia 2014 można oglądać w krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK wystawę pn. Potrzeba wolności. Sztuka europejska po 1945 roku.
Na wystawie prezentowane są głównie prace wideo powstałe w ciągu ostatniego półwiecza. Ich autorami jest 47 artystów z 17 krajów europejskich. Różnorodność wypowiedzi artystycznych i tematów, które poruszają, ukazana jest w 12 rozdziałach, na które dzieli się wystawa: Sąd rozumu, Jesteśmy rewolucją, Podróż do Krainy Czarów, Ciemność w samo południe, Realia polityki, Niepewność wolności, 99 centów, Sto lat, Światy, w których można żyć, Inna przestrzeń, Samodoświadczenie – badając granice, Świat w naszych umysłach.
Prezentowane prace tworzą społeczno-polityczny krajobraz współczesnej Europy i problemów, z którymi się ona boryka. Wystawa stawia pytania o to, jak jednostka pragnie żyć, w jaki sposób próbuje rozliczyć się z historią, czy też jak zachowuje się w obliczu autorytarnych rządów. Pokazuje, jak artyści demaskują społeczne tabu. Odnosi się również do polityki rządów i ich obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa społeczeństwu.
Wystawie towarzyszy polsko-angielski katalog. Autorami tekstów w nim publikowanych są: Zygmunt Bauman, Monika Flacke, Thorbjørn Jagland, Maria Anna Potocka.
Projekt został zainicjowany i jest koordynowany przez Deutsches Historisches Museum w Berlinie, w którym jesienią 2012 roku zaprezentowano pierwszą odsłonę wystawy. Kolejne miały miejsce w Mediolanie (Palazzo Reale) i Tallinnie (Eesti Kunstimuuseum – Kumu Kunstimuuseum). W Krakowie prezentowana jest nowa wersja projektu, w którym główną rolę odgrywają prace wideo, uzupełnione o fotografie.
Więcej - http://www.mocak.pl/potrzeba-wolnosci- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1237
W Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie do 12.12.18 trwać będzie wystawa plakatów Andrzeja Pągowskiego pn. 40/40.
Jest to pierwsza tego rodzaju wystawa w dorobku Andrzeja Pągowskiego, przygotowana z okazji czterdziestolecia jego pracy twórczej. Artysta posłużył się nietypowym kluczem wybierając tylko po jednym plakacie z każdego roku twórczości. Wybór jest reprezentatywny, ale też odsłaniający mniej znane przykłady kreacji Pągowskiego – większość z czterdziestu prac nie było dotąd zbyt często pokazywanych.
Andrzej Pągowski urodził się w 1953 roku. Absolwent PWSSP w Poznaniu, Wydział Plakatu, dyplom z wyróżnieniem u prof. Waldemara Świerzego. Jest autorem ponad 1400 plakatów wydanych drukiem od 1977 roku w Polsce i zagranicą. Ponadto zajmuje się ilustracją książkową i prasową, jest autorem okładek wydawnictw płytowych, scenografii teatralnych i telewizyjnych, scenariuszy filmów i teledysków. Pisze wiersze dla dzieci. Uprawia malarstwo w technice printu na płótnie.
Od roku 1986 był dyrektorem artystycznym i graficznym wielu pism, najdłużej polskiej edycji miesięcznika „Playboy”.
W 1989 roku rozpoczął pracę w reklamie, nie przerywając indywidualnej twórczości graficznej. Obecnie jest dyrektorem kreatywnym i właścicielem firmy KreacjaPro.
Od początku pracy zawodowej Pągowski jest związany z polskim filmem, teatrem i sceną muzyczną. Stworzył kilkaset plakatów filmowych, w tym około 300 do filmów polskich. Pracował z prawie wszystkimi najwybitniejszymi polskimi reżyserami. Za swoje plakaty filmowe zdobywał liczne nagrody polskie i zagraniczne – w tym między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago.
Jako jedyny Polak otrzymał 6 Złotych (obok kilku Srebrnych i Brązowych) Medali, a także nagrodę „The Best of Show” (za plakat do filmu „Stan Strachu”) na The Hollywood Reporter Annual Key Art Awards w Los Angeles.
Pągowski stworzył kilkaset plakatów teatralnych, operowych i muzycznych, jest też twórcą wizualizacji wielu polskich wydarzeń kulturalnych (festiwal Ludwiga van Beethovena, Madame Butterfly w Teatrze Wielkim w Warszawie, Międzynarodowy Konkurs Tenorów im. Jana Kiepury, Festiwal Filmowy w Gdyni, Festiwal Camerimage w Łodzi).
Chętnie angażuje się w akcje społeczne. Jest autorem kilkudziesięciu plakatów prozdrowotnych, głównie antynikotynowych, od lat przygotowuje projekty dla akcji Sprzątanie Świata.
Swoje prace Andrzej Pągowski prezentował na licznych wystawach indywidualnych w kraju i na świecie. Pągowski jest też laureatem kilkudziesięciu nagród polskich i zagranicznych. W ostatnich latach do kolekcji nagród przybyły trofea przyznawane za osiągnięcia reklamowe. Jego prace znajdują się w najsłynniejszych muzeach świata, między innymi w Metropolitan Museum of Modern Art w Nowym Jorku i San Francisco, w Centrum Pompidou w Paryżu, Stripped House Museum of Art w Tokio, Circulo de Bellans Artes w Madrycie, Poster Museum w Lahti, Muzeum Plakatu w Warszawie. W Muzeum Kinematografii w Łodzi znajduje się ponad 200 plakatów filmowych Pągowskiego.
Metropolitan Museum of Modern Art umieściło plakat „Uśmiech wilka” wśród 100 najważniejszych dzieł sztuki nowoczesnej w zbiorach MoMA.
Więcej - http://www.galeria.czest.pl/andrzej-pagowski-4040