Informacje (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 383
Odkrywanie praw rządzących wzrostem dendrytów mineralnych
Międzynarodowy zespół badawczy z udziałem naukowców z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego opisał proces wzrostu trójwymiarowych dendrytów manganowych. Badacze odkryli, że następuje on poprzez akrecję nanocząstek tlenków manganu.
Zrozumienie dynamiki wzrostu trójwymiarowych dendrytów mineralnych jest ważne dla różnych dziedzin nauki – fizyki, geologii, nauk o materiałach, a nawet badań środowisk pozaziemskich. Naukowcy nie tylko zyskują cenny wgląd w historię skał i minerałów, wiedza ta może być wykorzystana również w przemyśle, na przykład w produkcji syntetycznych materiałów o nowych właściwościach.
Gdy myślimy o kryształach, często wyobrażamy sobie idealnie ukształtowane, symetryczne struktury. W naturze zdarzają się jednak przypadki, w których kryształy przyjmują bardziej skomplikowane, zaskakujące kształty. Nowe badania nad dynamiką wzrostu trójwymiarowych dendrytów mineralnych pozwoliły poznać proces ich powstawania i zapisaną w nich historię geologiczną.
W przeciwieństwie do metalicznych lub krystalicznych dendrytów powstających z przechłodzonych stopów, dendryty mineralne są rezultatem niestabilnych procesów wzrostu w środowisku wodnym, napędzanych ruchem płynów i gradientami stężeń chemicznych. Manganowe i żelaziste dendryty często spotyka się na powierzchniach szczelin skalnych. Jednak procesy wzrostu trójwymiarowych dendrytów nie były do tej pory w pełni poznane.
Świeżo opublikowana w prestiżowym piśmie „Geology” praca międzynarodowego zespołu badaczy m.in. z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Wiedeńskiego oraz Uniwersytetu Edynburskiego rzuca nowe światło na wzrost trójwymiarowych dendrytów. Przedmiotem opisanych badań były naturalne dendryty znalezione w zeolitowych tufach wulkanicznych. – Aby dokładnie opisać proces wzrostu tych struktur, połączyliśmy dane uzyskane dzięki mikroskopii elektronowej i rentgenowskiej o wysokiej rozdzielczości z modelowaniem numerycznym – wyjaśnia Dawid Woś, student Wydziału Fizyki UW i twórca modelu numerycznego wykorzystanego w badaniu.
Badacze odkryli, że wzrost trójwymiarowych dendrytów manganowych następuje poprzez akrecję nanocząstek tlenków manganu. – Nanocząstki te powstają, gdy bogate w mangan płyny mieszają się z nasyconymi tlenem wodami podziemnymi, co prowadzi do rozwoju złożonych struktur dendrytycznych. Geometria powstających w ten sposób dendrytów zależy od stężeń jonów, objętości nasyconego jonami manganu płynu, który infiltruje skały oraz liczby takich infiltracji, co sprawia, że trójwymiarowe dendryty stają się swego rodzaju kroniką przeszłych warunków środowiskowych – tłumaczy dr Zhaoliang Hou z Wydziału Geologii Uniwersytetu Wiedeńskiego, główny autor publikacji.
Badacze zwracają również uwagę na nieklasyczną ścieżkę krystalizacji, w której wzrost dendrytów następuje nie w wyniku bezpośredniej krystalizacji tlenku manganu na ich powierzchni, ale poprzez formowanie, dyfuzję i agregację nanocząstek. Co ciekawe, podobną dynamikę wzrostu mają dendryty metali szlachetnych w żyłach złoto- i srebronośnych.
Zrozumienie dynamiki wzrostu trójwymiarowych dendrytów mineralnych jest ważne dla różnych dziedzin nauki – fizyki, geologii, nauk o materiałach, a nawet badań środowisk pozaziemskich. Poprzez odszyfrowanie skomplikowanych procesów związanych z ich powstawaniem, naukowcy zyskują cenny wgląd w historię skał i minerałów. Wiedza ta może być wykorzystana również w przemyśle, na przykład w zakresie produkcji syntetycznych materiałów o nowych właściwościach. – Badania nad dendrytami odsłaniają fascynujący świat nieklasycznych ścieżek krystalizacji i historii zapisanej w strukturach geologicznych. Dzięki połączeniu zaawansowanych technik obrazowania i modelowania numerycznego dokonaliśmy znaczącego postępu w odkrywaniu tajemnic tych formacji mineralnych. W miarę zagłębiania się w sekrety wzrostu kryształów, otwieramy drzwi do lepszego zrozumienia historii Ziemi i fascynujących mechanizmów tworzenia struktur w przyrodzie – zauważa prof. Piotr Szymczak z Wydziału Fizyki UW.
https://www.fuw.edu.pl/informacja-prasowa/news8296.html
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1877
Uniwersytet Gdański oraz Fundacja „Dbam o mój Z@sięg”, przy wsparciu Urzędu Miasta Gdyni przez ostatnie dwa lata realizowali cykl badań naukowych pod kierownictwem dr. Macieja Dębskiego z Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG poświęconych zjawisku fonoholizmu – uzależnienia od telefonów komórkowych.
Efektem tych prac jest raport, który został upubliczniony podczas grudniowej (2016) międzynarodowej konferencji pt. „Mobilność w sieci. Relacje. Bezpieczeństwo. Rozwój” współorganizowanej przez Uniwersytet Gdański.
Raport pt. „Nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych. Szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce” powstał na podstawie wyników ogólnopolskich badań przeprowadzonych wśród 22 086 młodych osób między 12 a 18 rokiem życia i 3 471 nauczycieli oraz eksperymentu społecznego pt. „Poz@ Siecią” polegającym na dobrowolnym odłączeniu 100 młodych osób na 3 pełne doby od telefonu komórkowego, internetu, tabletów/komputerów, telewizji, gier on-line i typu playstation.
tłumaczy koordynator projektu badawczego dr Maciej Dębski z Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG, prezes Fundacji „Dbam o mój Z@sięg”.
Publikacja zawiera m.in. najważniejsze uniwersalne wnioski dotyczące wszystkich prowadzonych badań, jak również opis zjawiska fonoholizmu i rekomendacje w zakresie profilaktyki, leczenia oraz integracji w celu rozwiązywania problemów osób e-uzależnionych. Opisany jest również eksperyment społeczny „Poz@ Siecią” oparty o dzienniki uczestników, indywidualne wywiady pogłębione z uczestnikami eksperymentu oraz ich rodzicami.
Młodzież szkolną i ich nauczycieli zapytano m.in. o wzory korzystania z telefonów komórkowych, cele w jakich ich używają oraz ewentualny związek z problemem cyberprzemocy. Uczniów poproszono również o opisanie czy i jak często przejawiają określone symptomy nałogowego korzystania ze swoich smartfonów, jakie treści w nich posiadają i co sądzą o problemie uzależnienia od telefonów komórkowych.
Fragmenty raportu
„Uczniowie uczęszczający do szkoły podstawowej przyznali, że rozpoczęli regularne korzystanie z telefonów w wieku 9 lat, gimnazjaliści – w wieku 10,5 lat, zaś wiek inicjacji u uczniów aktualnie uczących się w szkołach ponadgimnazjalnych kształtuje się na poziomie 11,5 lat. Oznacza to, że wiek inicjacji, związany z korzystaniem z własnych telefonów/smartfonów, obniża się i najprawdopodobniej wciąż będzie się obniżać”.
„Na podstawie wyników można powiedzieć, że dzisiejsza polska młodzież jest młodzieżą pokolenia selfie. (…) okazuje się, że co czwarty uczeń (25,1%) przynajmniej raz dziennie robi sobie selfie. (…) Warto zwrócić uwagę, że dziewczęta o wiele częściej robią sobie selfie (70,9%), niż chłopcy (37,7%).”
Kolejne badania
Aktualnie prowadzone są również ogólnopolskie badania naukowe wśród kierowców w zakresie podejmowania przez nich zachowań ryzykownych związanych z używaniem telefonów komórkowych w ruchu drogowym realizowane przez Fundację „Dbam o mój Z@sięg”, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Centrum Edukacji, Rozwoju i Szkoleń CERS oraz Fundację ZenDriving.
Z kolei w zbliżającym się roku uczelnia oraz fundacja planują zająć się badaniami ukierunkowanymi na diagnozę cyfrowych kompetencji rodziców.
Raport jest dostępny na stronie: http://dbamomojzasieg.com/publikacje-raporty/
- Autor: red.
- Odsłon: 4467
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1840
Ponad dwudziestu światowych przywódców, włączywszy pięciu byłych prezydentów i premierów oraz trzech laureatów Nagrody Nobla, zasiadło w nowej Międzynarodowej Komisji do spraw Możliwości Finansowania Globalnej Edukacji. Celem Komisji jest przeciwdziałanie brakowi funduszy na edukację na całym świecie.
Komisja wspierana przez rząd norweski i premier Ernę Solberg rozważy przyszłość globalnej edukacji, w ramach której obecnie 124 miliony młodych ludzi pozostaje bez dostępu do szkolnictwa.
Wybór tak zróżnicowanej grupy ma miejsce w kluczowym okresie, w którym więcej dzieci pozostaje poza systemem szkolnictwa niż w zeszłym roku, a nasilające się konflikty zmusiły miliony dzieci do opuszczenia sal lekcyjnych i wyruszenia w uchodźczą wędrówkę bez nadziei na edukację. Komisja zbada, jak w następnych 15 do 20 latach edukacja może przyczynić się do większego rozwoju gospodarczego, poprawy zdrowia i zwiększenia bezpieczeństwa na świecie.
Komisja została powołana wspólnie przez premier Norwegii wraz z prezydent Chile Michelle Bachelet, prezydentem Indonezji Joko Widodo, prezydentem Malawi Peterem Muthariką oraz dyrektor generalną UNESCO Iriną Bokovą.
Gordon Brown, wysłannik specjalny ONZ do spraw Edukacji Globalnej mianowany został Przewodniczącym Komisji.
"Edukacja jest kluczem w walce z biedą i wierzę, że szkolnictwo dziewcząt jest najlepszą inwestycją na cele rozwoju. Ucząc jedną dziewczynkę, uczymy cały naród. Jestem przekonana, że Komisja odegra ważną rolę w mobilizacji zasobów koniecznych do uzyskania szkolnictwa na cele realizacji planów rozwoju na rok 2030 i dalej" - skomentowała premier Solberg.
W skład Komisji wchodzą następujący przywódcy:
- Anant Agarwal, główny dyrektor wykonawczy, EdX;
- Jose Manuel Barroso, były prezydent Komisji Europejskiej;
- Felipe Calderon,były prezydent Meksyku;
- Kristin Clemet, dyrektor zarządzający, Civita;
- Aliko Dangote, główny dyrektor wykonawczy, Dangote Group;
- Julia Gillard, przewodnicząca Globalnego Partnerstwa dla Edukacji i była premier Australii;
- Baela Raza Jamil, dyrektor programowy Idara-e-Taleem-o-Aagahi;
- Lee Ju-ho, były minister Edukacji Korei;
- Jim Kim, prezes, World Bank Group;
- Anthony Lake, dyrektor wykonawczy, UNICEF;
- Jack Ma, założyciel i prezes wykonawczy, Alibaba Group;
- Graca Machel, założycielka Fundacji Graca Machel;
- Strive Masiyiwa, główny dyrektor wykonawczy, Econet Wireless;
- Teopista Birungi Mayanja, założycielka Związku Narodowego Nauczycieli w Ugandzie;
- Ngozi Okonjo-Iweala, była minister Finansów Nigerii;
- Kailash Satyarthi, założyciel, Bachpan Bachao Andolan;
- Amartya Sen, profesor na Uniwersytecie Harvarda;
- Theo Sowa, główna dyrektor wykonawcza Afrykańskiego Funduszu Rozwoju Kobiet;
- Lawrence Summers, honorowy przewodniczący, Uniwersytet Harvarda, 71 sekretarz skarbu za prezydenta Clintona i dyrektor Krajowej Rady Ekonomicznej prezydenta Obamy;
- Helle Thorning-Schmidt, była premier Danii.
Sheikha Lubna Al Qasimi, minister Współpracy Międzynarodowej i Rozwoju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich dołączy do posiedzenia inauguracyjnego komisji.
Jeffrey Sachs, specjalny doradca sekretarza generalnego ONZ dołączy do trzeciego posiedzenia Komisji. Malala Yousafzai zasiądzie w panelu Komisji do spraw młodzieży.
Komisja zasiądzie 29 września w trakcie Zgromadzenia Ogólnego ONZ w celu rozpoczęcia tworzenia uzasadnienia gospodarczego, które ma zainspirować i przekonać światowych przywódców do działania. We wrześniu 2016 roku Komisja złoży raport przed instytucjami, które ją powołały oraz Sekretarzem Generalnym ONZ Ban Ki-moonem, który zgodził się przyjąć raport i podjąć działania na podstawie jego rekomendacji.
Źródło: Commission On Global Education
Źródło informacji: PR Newswire (za pośrednictwem Centrum Prasowego PAP)