Nauka i sztuka (el)
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 1387
Do 12 maja w Muzeum Plakatu w Wilanowie można oglądać wystawę plakatów teatralnych i operowych z lat 1945-2012, pn. Wielki Teatr Świata oraz Od Aidy do Zemsty nietoperza.
Wystawa jest pierwszą od czasów powstania Muzeum Plakatu w Wilanowie próbą szerszego spojrzenia na własną kolekcję plakatu obcego. Prace polskie zostały potraktowane w tym kontekście jako uzupełnienie – rodzaj świetlnego „blicku” podkreślającego urodę całej kompozycji.
Na wystawie znalazło się ok. 250 prac pochodzących z tych krajów świata, w których plakat odgrywał niepoślednią rolę. Zabrakło jedynie przykładów prac z Afryki i Oceanii, których jak dotąd nie ma w światowym obiegu plakatu artystycznego.
Wybrany temat ma być swego rodzaju sprawdzianem, czy używane w ostatnich latach pojęcia „kultura globalna”, „globalna wioska świata” etc. dają się egzemplifikować w konkretnych sferach naszej codziennej aktywności.
Z kolei plakat operowy do dziś projektowany przez najwybitniejszych grafików jest interpretacją, symbolem i metaforą libretta oraz muzyki, stanowi reklamę i nośnik informacji o przedstawieniach.
Majestatyczne plakaty do Aidy stworzone przez Romana Cieślewicza czy Holgera Matthiesa oraz pełne humoru projekty do Zemsty nietoperza widziane oczami Henryka Tomaszewskiego oraz Tadanori Yokoo to tylko przedsmak różnorodności artystycznych rozwiązań w ramach tego tematu.
Jest to pierwsza wystawa w historii Muzeum pokazująca wyłącznie plakaty do spektakli operowych i operetkowych, wyłączając jednak balet, musical, oratorium i inne pokrewne gatunki muzyczne.
Na wystawie zgromadzono blisko 200 dzieł graficznych kilku generacji artystów z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie.
W związku z 200 rocznicą urodzin Giuseppe Verdiego rok 2013 jest obchodzony na całym świecie jako rok Verdiego, dlatego też jego opery zostały zilustrowane szczególnie bogatym wyborem plakatów. Wśród 50 pozostałych mistrzów kompozycji są najwybitniejsi: Wolfgang Amadeusz Mozart, Richard Wagner, Giacomo Puccini, Jacques Offenbach czy Krzysztof Penderecki.
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2263
To prestiżowy konkurs w dziedzinie projektowania graficznego prezentujący prace z całego świata, powstałe w latach 2012-2013. W dniu 7 czerwca 2014 roku ogłoszony zostanie werdykt Międzynarodowego Jury. Wystawa będzie udostępniona publiczności do 14 września 2014 roku.
W galeriach Muzeum Plakatu w Wilanowie pokazywane będą prace profesjonalnych projektantów (kat. A), natomiast w Salonie Akademii ASP prace debiutantów (kat. B).
W założeniach konkursu, które są niezmienne od 1966 roku, MBP diagnozuje kondycję tej dziedziny twórczości. Impreza ma charakter prestiżowy i nobilitujący dla wszystkich uczestników. W jej historii przewinęło się przez nią wielu znaczących twórców, z których wielu stało się klasykami gatunku. „Międzynarodowe Biennale Plakatu było i pozostaje najważniejszym w świecie tego typu konkursem otwartym, konfrontującym tradycję «polskiej szkoły plakatu» z realizacjami obcymi” – mówi Mariusz Knorowski, kurator Muzeum Plakatu w Wilanowie. „To jedyny w swoim rodzaju plastyczny leksykon wiedzy o świecie współczesnym w interpretacji grafików, którym nieobojętna jest percepcja obecnych w nim zjawisk i faktów. To najpoważniejsze forum wymiany idei artystycznych i eksperymentów natury estetycznej”.
Tegoroczna edycja MBP zorganizowana została w nowej formule - po raz pierwszy plakaty rejestrowano online. Członkowie jury ocenili w sumie 3814 plakatów. Do wystawy konkursowej zakwalifikowanych zostało 349 prac w kategorii A i 64 w kategorii B. W drugim etapie, podczas obrad w Warszawie, Międzynarodowe Jury w tym samym składzie, przyzna nagrody główne, w kategorii A - jeden Złoty, dwa Srebrne i trzy Brązowe Medale, a w kategorii B - tytuł „Złoty Debiut im. Henryka Tomaszewskiego”.
Wystawom konkursowym towarzyszyć będą dwie inne, równie ważne dla Biennale: Laureatów poprzedniej edycji i Jurorów edycji obecnej. Pokazane na nich zostaną prace Tetsuro Minorikawa (Japonia) i Jianping He (Niemcy) oraz członków tegorocznego Jury: Stephana Bundi (Szwajcaria), Kenya Hara (Japonia) i Jakuba Stępnia Hakobo (Polska).
Muzeum Plakatu w Wilanowie od 1994 roku jest organizatorem konkursu. Przy obecnej edycji współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz po raz pierwszy ze Stowarzyszeniem Twórców Grafiki Użytkowej. Podczas organizowanych przez STGU Targów Wiedzy Graficznej, 7 i 8 czerwca 2014, odbędą się panele dyskusyjne dotyczące plakatu z udziałam jurorów i zaproszonych gości z Polski i zagranicy.
- Autor: red.
- Odsłon: 4132
Wystawa Płeć? Sprawdzam! Kobiecość i męskość w sztuce Europy Wschodniej to pierwszy reprezentatywny przegląd sztuki wschodnioeuropejskiej poświęconej problematyce ról płciowych od lat 60. ubiegłego wieku.
- Autor: tm
- Odsłon: 2893
30 marca zakończył się 26. Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych z udziałem około 100 krytyków z 40 krajów świata, który w dniach 26-30 marca obradował w Warszawie.
Polska sekcja IATC/AICT - Klub Krytyki Teatralnej Stowarzyszenia Dziennikarzy RP już po raz czwarty była gospodarzem Kongresu wraz z Odziałem Warszawskim SD RP, a Warszawa gościła Kongres po raz trzeci. Kongres został zorganizowany ze środków przyznanych przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego przy współpracy Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, pod honorowym patronatem Ministra Kultury i Prezydent m.st. Warszawy.
Koleżeńskie otwarcie Kongresu odbyło się w Instytucie Teatralnym przed spektaklem Tu mówi chór, podczas którego prof. Magdalena Raszewska podzieliła się swymi uwagami o Warszawskich Spotkaniach Teatralnych – uczestnicy Kongresu oglądali niektóre spektakle WST. Artur Krajewski wraz ze swoją ekipą nagrywał dokumentalną ankietę z pytaniem: „Czy sztuka się skończyła?”.
Oficjalnego otwarcia Kongresu w dniu 27 marca dokonał honorowy wiceprzewodniczący IACT, honorowy przewodniczący polskiej sekcji i jej wieloletni były przewodniczący prof. Andrzej Żurowski. W imieniu ministra kultury życzenia owocnych obrad przekazał dyrektor departamentu dr Zenon Butkiewicz. W imieniu gospodarzy gości powitali Marek Kuliński, przewodniczący Oddziału Warszawskiego SDRP i dr Tomasz Miłkowski, przewodniczący polskiej sekcji IATC/AICT, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Kongresu. Adres do uczestników skierował przewodniczący IATC/IATC prof. Yun-Cheol Kim (Korea). W uroczystym otwarciu uczestniczyli m.in. Olgierd Łukaszewicz, prezes ZASP i Lech Śliwonik, prezes TKT.
Podczas Kongresu odbyło się seminarium „Teatr poza teatrem”, do którego wprowadzenie przedstawił prof. Jerzy Limon - „Wokół sceny w 60 minut”, nawiązujące do happeningu Szekspirowskiego „Aktorzy przyjechali”, mającego miejsce na Długim Targu w Gdańsku 14 września 2009 roku. Kolejne sesje seminarium prowadzili prof. Don Rubin (Kanada), Ian Herbert (Wielka Brytania), Patricia Keeney (Kanada). Materiały seminarium ukażą się na łamach „Critical Stages”, „Yoricka”, a także w osobnej publikacji.
Ważnym wydarzeniem Kongresu było współorganizowane przez Teatr Ateneum spotkanie warszawskiego środowiska teatralnego i krytyków z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru z udziałem prezydent m.st. Warszawy prof. Hanny Gronkiewicz-Waltz. Spotkanie prowadziła Dyrektor Naczelna Ateneum Sławomira Łozińska, która odczytała posłanie Johna Malkovicha. Do zebranych w imieniu międzynarodowej krytyki zwrócił się Yun Cheol-Kim, a Tomasz Miłkowski przedstawił portret warszawskiego centrum teatralnego.
Podczas Kongresu wręczono – choć zaocznie – nagrody teatralne: im. Ireny Solskiej, nagrodę polskiej sekcji IATC/AICT, którą otrzymała Nina Andrycz (laudację wygłosiła Krystyna Gucewicz), i międzynarodową THALIA PRIZE przyznawaną za wybitny wkład do refleksji nad teatrem, którą otrzymała Kapila Vatsyayan z Indii – tę część obrad prowadził Michel Vais (Kanada), laudację zaś przedstawili Margareta Sorenson (Szwecja) i prof. Ravi Chaturvedi (Indie). Zebrani wysłuchali nagranego przemówienia Laureatki.
Na zakończenie części seminaryjnej Walentyna Mikołajczyk-Trzcińska zaprosiła na panel o współczesnym polskim teatrze, w którym uczestniczyli: Renata Jasińska, dyrektorka teatru integracyjnego ARKA we Wrocławiu, Sylwester Biraga, dyrektor teatru Druga Strefa, Jan Englert, dyrektor Teatru Narodowego i Jacek Głomb, dyrektor Teatru Modrzejewskiej.
Podczas Kongresu trwały warsztaty dla młodych krytyków, które powadzili Mark Brown (grupa anglojęzyczna) i Jean-Pierre Han (grupa francuskojęzyczna).
Zgromadzenie Generalne ponownie wybrało prof. Yun-Cheol Kima na przewodniczącego, a Michela Vaisa na Sekretarza Generalnego IATC/AICT. Komitet Wykonawczy wybrał Tomasza MIłkowskiego na nowego wiceprzewodniczącego IATC/AICT.
Następny Kongres, 27. z kolei, odbędzie się jesienią 2014 roku w Pekinie.