Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 545
Do 8.01.22 w warszawskiej Zachęcie można oglądać wystawę prac Marioli Przyjemskiej pn. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia.
Prezentowana w Zachęcie wystawa to pierwszy tak obszerny przegląd prac Marioli Przyjemskiej (ur. 1963), przybliżający jej dorobek artystyczny ze wszystkich okresów twórczości. Na monograficznej ekspozycji zostanie zaprezentowane ponad 100 dzieł wykonanych na przestrzeni ostatnich czterech dekad w oparciu o najnowsze i tradycyjne techniki — od malarstwa i rysunku, przez fotografię, po wideo.
Przyjemska w krytyczny i zaangażowany sposób komentuje przeobrażenia polskiego krajobrazu potransformacyjnego: realnego i symbolicznego. Na początku lat 90. XX wieku — niemal dekadę przed socjologami i badaczami kultury — odkryła, jak wielkie znaczenie we współczesnym świecie mają marka i logo.
Artystka obecna na polskiej i zagranicznej scenie artystycznej dotychczas nie zajęła należnego jej miejsca w kanonie współczesnej sztuki, choć pojawiała się na ważnych wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, a po jej monograficznej wystawie w CSW Zamek Ujazdowski w 1995 roku pokazane tam prace zostały zakupione do kolekcji Erica Francka.
Pod koniec studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w drugiej połowie lat 80. Przyjemska wypracowała autonomiczną propozycję niepozbawionego elementów transgresyjnych malarstwa „mistycznego”. Na początku lat 90., w odpowiedzi na procesy transformacyjne, podjęła pionierską próbę podsumowania kwestii konsumpcji, sięgając po nową wtedy w Polsce technikę wielkoformatowej fotografii reklamowej. W cyklu Metki skutecznie wyraziła znaczenie brandingu, w pracach z cyklu Kosmetyki połączyła najnowsze trendy konsumpcji, z kolei cykle miejskich fotografii i obrazów to „naddokumentacja” współczesnych przekształceń architektury, rodzaj sytuacjonistycznego dryfu. Abstrakcja spotyka się tutaj z pop artem, krytyka — z reklamą, zaś konsumpcja — z radykalnym przeciwstawieniem się konformizacji.
Od roku 2000 Przyjemska tworzy artystyczny komentarz do konsumpcyjnego kapitalizmu, poszukując awangardy wolnej od dydaktyzmu i elitaryzmu. Prace te są ironiczne, bliskie trzeciej fali feminizmu, naznaczone afektem, charakteryzuje je jednak zdystansowane spojrzenie zarówno na konsumpcję, jak i na jej krytykę. Artystka zaprasza nas do świata neoliberalnej rozkoszy, a jej sztuka mówi coś więcej niż klasyczna sztuka krytyczna. Rozpoznajemy w niej siebie samych, nie tylko na zewnątrz towarowej ekonomii, ale również w jej centrum.
Kuratorkami wystawy są: Ewa Majewska i Ewa Opałka
Więcej - https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/mariola-przyjemska-konsumpcja-konstrukcja-i-melancholia
- Autor: red.
- Odsłon: 3993
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 244
W Gorlicach, w Galerii Sztuki Dwór Karwacjanów, do 14.04.24 czynna jest wystawa murali Mariusza Brodowskiego – Mgr. Morsa pn. #serialnawegierskiej.
Jak podaje autor prac,”#serialnawegierskiej to cykl murali „odcinków” krótkotrwałych malowanych na jednej ścianie pod wiaduktem w Nowym Sączu przy ul. Węgierskiej. Tematy obrazów są zróżnicowane, często nawiązują do aktualnych spraw w Polsce lub na świecie. W wielu realizacjach czas wykonania ma ogromne znaczenie. Podejmuję tematy społeczne, polityczne, religijne - maluję to, co mnie otacza. Szacunek, wdzięczność, miłość to moje ulubione tematy.
Nie wszystkie murale niosą przesłanie, niekiedy bawię się formą, kolorem. Tworząc nowy mural, zamalowuję poprzedni, zdarza się, że tylko coś domaluję.
Łącznie powstały 184 murale, do ich powstania angażowałem lokalną społeczność oraz artystów street artu, m.in. Karo, Artka Lesera, Mikołaja Rejsa, Arkadiusza Andrejkowa, Autone’a.
Po co to robię? Przede wszystkim lubię malować na ulicy, poprzez moje murale chcę rozbawić, motywować, skłaniać do refleksji i rzetelnej dyskusji.
Wszystkie realizacje były finansowane z prywatnego budżetu. Na tej ścianie nie wykonałem zleceń komercyjnych. Sam decydowałem, co tam powstanie, wszystko co malowałem jest sygnowane moim pseudonimem Mgr Mors i biorę za to odpowiedzialność".
Mariusz Brodowski Mgr Mors - Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydział w Cieszynie. Kierunek: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, specjalizacja - malarstwo.
Artysta malarz, twórca murali, działacz społeczny, animator, edukator. Początki jego twórczości to koniec lat 90-tych. Pierwsze lata było to stricte graffiti, które było i nadal jest inspiracją. W malarstwie łączy różne techniki oraz wykorzystuje dostępne multimedia.
W okresie letnim działa głównie w przestrzeni miejskiej, pracując przy wielkoformatowych obrazach, natomiast zimą tworzy mniejsze formaty wewnątrz budynków oraz obrazy na płótnie w pracowni malarskiej. W ciągu roku prowadzi warsztaty, szkolenia, spotkania.
https://www.muzeum.gorlice.pl/component/ohanah/-554?Itemid=
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 2741
Do 20 lutego 2013 roku w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi można oglądać prace wybitnego, światowej sławy, artysty - Michała Batorego.
Polska szkoła plakatu nie zginęła, co więcej - ma się bardzo dobrze. Niedowiarków przekonuje wystawa Michała Batorego – Plakaty i obiekty w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. W ubiegłym roku trzymiesięczną wystawę prezentującą dorobek Michała Batorego zorganizowało paryskie Muzeum Les Arts Décoratifs w Luwrze. Część z nich pojawi się w łódzkim CMW.
W rodzinnym mieście grafika pokazano około 80 plakatów dużego i prawie 100 plakatów małego formatu, a także warsztat pracy artysty. Wystawie towarzyszy ekspozycja okładek książkowych zaprojektowanych przez Batorego dla wydawnictwa Drzewo Babel. Dla wielu osób charakterystyczne okładki do prozy Paulo Coelho stały się jej znakiem rozpoznawczym.
Stworzone przez Michała Batorego dzieła często balansują na pograniczu świata realnego i wyimaginowanego. Artysta lubi w swoich projektach ożywiać przedmioty lub uprzedmiotawiać ciała. W wywiadach prasowych mówi, że cel, jaki sobie stawia przy tworzeniu plakatów, to brak jednej odpowiedzi, jednej możliwej interpretacji. Uważa, że dobry plakat powinien być zaszyfrowany, inaczej staje się nudny i banalny. Artysta często podkreśla w wypowiedziach, że „galerią dla jego prac są ulice, a publicznością – przechodnie”.
Michał Batory jest absolwentem łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 1987 r. mieszka w Paryżu. To jeden z najbardziej cenionych plakacistów na świecie. Tworzy oprawę graficzną dla prestiżowych teatrów, ośrodków i instytucji kulturalnych. Jest laureatem wielu międzynarodowych nagród, a jego prace były wystawiane w licznych galeriach na całym świecie. Jest jednym z nielicznych, którzy nie tylko poza granicami kraju, ale i w Polsce walczą o przywrócenie plakatowi jego świetności. W Polsce pracuje dla teatrów w Poznaniu, Bydgoszczy, Chorzowie – wszędzie tam, gdzie twórcy, organizatorzy i sponsorzy nie wahają się zaufać afiszowi jako sztuce komunikatu. Od siedemnastu lat projektuje oprawy do wszystkich tytułów wydanych przez warszawskie wydawnictwo Drzewo Babel.
Więcej - www.michalbatory.com