Nauka i sztuka (el)
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 1179
Do czysta/ The Cleaner – to tytuł retrospektywnej wystawy Mariny Abramović, którą można oglądać w toruńskim Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu” do 11.08.19.
„Do czysta” to wyjątkowa, przekrojowa wystawa poświęcona twórczości Mariny Abramović – działającej od około pięciu dekad wybitnej artystki, ikony performansu i niezwykłej postaci świata sztuki współczesnej.
Wystawa zorganizowana w CSW w Toruniu jest odsłoną największej w Europie retrospektywy Mariny Abramović, zrealizowanej wspólnie z Moderna Museet w Sztokholmie, we współpracy z Muzeum Sztuki Współczesnej Louisiana w Humlebæk i Bundeskunsthalle w Bonn.
Polska jest jedynym krajem w naszej części Europy, który uczestniczy w tym tournée. Na prezentowaną w Toruniu wystawę złożyło się około 120 dzieł, począwszy od prac pochodzących z lat 60., na współczesnych realizacjach skończywszy. Organizatorzy zrekonstruowali także niektóre performatywne akcje Abramović, które są prezentowane na żywo podczas pokazu, tuż obok rysunków, obrazów, rzeźb, obiektów, fotografii, filmów wideo oraz elementów archiwalnych.
Międzynarodowy projekt „The Cleaner” pozwala europejskiej publiczności zapoznać się z szeroką twórczością Mariny Abramović, jak i wziąć aktywny udział w proponowanych przez nią działaniach, natomiast młodym artystom umożliwi unikalne szkolenie artystyczne i pracę z lokalnymi społecznościami.
Działania Mariny Abramović stały się ważnym fundamentem rozwoju sztuki współczesnej. Radykalna postawa twórcza, umiejętne postrzeganie przestrzeni świata i sztuki wyróżniają ją spośród ówczesnych środowisk twórczych, dając nieprzecenione źródło inspiracji dla artystów młodszego pokolenia. Przez cały okres swojej twórczości nawiązuje do najistotniejszych problemów współczesnego świata oraz wpływu jednostki na jego kształt.
Marina Abramović (ur. 1946) – artystka intermedialna serbskiego pochodzenia. W swojej sztuce próbuje przekroczyć fizyczne i psychiczne ograniczenia ciała, bada możliwości umysłu i związek zachodzący między artystą a widownią. Własne ciało jest dla niej narzędziem działań artystycznych, ale często bywa też tematem prac. Do swoich działań aktywnie włącza obserwatorów. Uczestniczka najważniejszych wystaw światowej sztuki, mieszkająca i działająca w Niemczech, Holandii, a obecnie w USA. W 2010 roku nowojorskie Museum of Modern Art zorganizowało wystawę retrospektywną Mariny Abramović, na której artystka zaprezentowała słynny performans „The Artist Is Present”, udokumentowany w filmie „Marina Abramović: Artystka obecna”.
Więcej - https://csw.torun.pl/
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 684
Do 8.01.22 w warszawskiej Zachęcie można oglądać wystawę prac Marioli Przyjemskiej pn. Konsumpcja, konstrukcja i melancholia.
Prezentowana w Zachęcie wystawa to pierwszy tak obszerny przegląd prac Marioli Przyjemskiej (ur. 1963), przybliżający jej dorobek artystyczny ze wszystkich okresów twórczości. Na monograficznej ekspozycji zostanie zaprezentowane ponad 100 dzieł wykonanych na przestrzeni ostatnich czterech dekad w oparciu o najnowsze i tradycyjne techniki — od malarstwa i rysunku, przez fotografię, po wideo.
Przyjemska w krytyczny i zaangażowany sposób komentuje przeobrażenia polskiego krajobrazu potransformacyjnego: realnego i symbolicznego. Na początku lat 90. XX wieku — niemal dekadę przed socjologami i badaczami kultury — odkryła, jak wielkie znaczenie we współczesnym świecie mają marka i logo.
Artystka obecna na polskiej i zagranicznej scenie artystycznej dotychczas nie zajęła należnego jej miejsca w kanonie współczesnej sztuki, choć pojawiała się na ważnych wystawach zbiorowych w Polsce i na świecie, a po jej monograficznej wystawie w CSW Zamek Ujazdowski w 1995 roku pokazane tam prace zostały zakupione do kolekcji Erica Francka.
Pod koniec studiów w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w drugiej połowie lat 80. Przyjemska wypracowała autonomiczną propozycję niepozbawionego elementów transgresyjnych malarstwa „mistycznego”. Na początku lat 90., w odpowiedzi na procesy transformacyjne, podjęła pionierską próbę podsumowania kwestii konsumpcji, sięgając po nową wtedy w Polsce technikę wielkoformatowej fotografii reklamowej. W cyklu Metki skutecznie wyraziła znaczenie brandingu, w pracach z cyklu Kosmetyki połączyła najnowsze trendy konsumpcji, z kolei cykle miejskich fotografii i obrazów to „naddokumentacja” współczesnych przekształceń architektury, rodzaj sytuacjonistycznego dryfu. Abstrakcja spotyka się tutaj z pop artem, krytyka — z reklamą, zaś konsumpcja — z radykalnym przeciwstawieniem się konformizacji.
Od roku 2000 Przyjemska tworzy artystyczny komentarz do konsumpcyjnego kapitalizmu, poszukując awangardy wolnej od dydaktyzmu i elitaryzmu. Prace te są ironiczne, bliskie trzeciej fali feminizmu, naznaczone afektem, charakteryzuje je jednak zdystansowane spojrzenie zarówno na konsumpcję, jak i na jej krytykę. Artystka zaprasza nas do świata neoliberalnej rozkoszy, a jej sztuka mówi coś więcej niż klasyczna sztuka krytyczna. Rozpoznajemy w niej siebie samych, nie tylko na zewnątrz towarowej ekonomii, ale również w jej centrum.
Kuratorkami wystawy są: Ewa Majewska i Ewa Opałka
Więcej - https://zacheta.art.pl/pl/wystawy/mariola-przyjemska-konsumpcja-konstrukcja-i-melancholia
- Autor: red.
- Odsłon: 4140
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 384
W Gorlicach, w Galerii Sztuki Dwór Karwacjanów, do 14.04.24 czynna jest wystawa murali Mariusza Brodowskiego – Mgr. Morsa pn. #serialnawegierskiej.
Jak podaje autor prac,”#serialnawegierskiej to cykl murali „odcinków” krótkotrwałych malowanych na jednej ścianie pod wiaduktem w Nowym Sączu przy ul. Węgierskiej. Tematy obrazów są zróżnicowane, często nawiązują do aktualnych spraw w Polsce lub na świecie. W wielu realizacjach czas wykonania ma ogromne znaczenie. Podejmuję tematy społeczne, polityczne, religijne - maluję to, co mnie otacza. Szacunek, wdzięczność, miłość to moje ulubione tematy.
Nie wszystkie murale niosą przesłanie, niekiedy bawię się formą, kolorem. Tworząc nowy mural, zamalowuję poprzedni, zdarza się, że tylko coś domaluję.
Łącznie powstały 184 murale, do ich powstania angażowałem lokalną społeczność oraz artystów street artu, m.in. Karo, Artka Lesera, Mikołaja Rejsa, Arkadiusza Andrejkowa, Autone’a.
Po co to robię? Przede wszystkim lubię malować na ulicy, poprzez moje murale chcę rozbawić, motywować, skłaniać do refleksji i rzetelnej dyskusji.
Wszystkie realizacje były finansowane z prywatnego budżetu. Na tej ścianie nie wykonałem zleceń komercyjnych. Sam decydowałem, co tam powstanie, wszystko co malowałem jest sygnowane moim pseudonimem Mgr Mors i biorę za to odpowiedzialność".
Mariusz Brodowski Mgr Mors - Absolwent Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydział w Cieszynie. Kierunek: Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, specjalizacja - malarstwo.
Artysta malarz, twórca murali, działacz społeczny, animator, edukator. Początki jego twórczości to koniec lat 90-tych. Pierwsze lata było to stricte graffiti, które było i nadal jest inspiracją. W malarstwie łączy różne techniki oraz wykorzystuje dostępne multimedia.
W okresie letnim działa głównie w przestrzeni miejskiej, pracując przy wielkoformatowych obrazach, natomiast zimą tworzy mniejsze formaty wewnątrz budynków oraz obrazy na płótnie w pracowni malarskiej. W ciągu roku prowadzi warsztaty, szkolenia, spotkania.
https://www.muzeum.gorlice.pl/component/ohanah/-554?Itemid=