Nauka i sztuka (el)
- Autor: ANNA LESZKOWSKA
- Odsłon: 3050
W Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu od 13 stycznia do 19 lutego można oglądać interesującą wystawę Daniela Rycharskiego - Street art na wsi.
Daniel Rycharski realizuje swoje instalacje multimedialne w przestrzeni wiejskiej Kurówka (okolice Sierpca), wsi jego dziadków, gdzie obecnie sam - chociaż urodzony w mieście - mieszka i pracuje. Projekt rozpoczął w 2009 roku i prowadzi dalej w ramach studiów doktoranckich. Inspiracją do tych działań artystycznych były kontakty z mieszkańcami i ich opowieści o tajemniczych zwierzętach i niezwykłych zdarzeniach, które zaowocowały we wsi serią murali z przedstawieniami hybrydalnych zwierząt i stworów.
Kolejny projekt artystyczny skierowany do mieszkańców Kurówka to Galerie-Kapliczki. Odnosi się on, jak mówi, artysta, do desakralizacji człowieka współczesnego, tęsknoty za religią i prób "zakładania świata na nowo". Galeria-Kapliczka to pomnik wiejski – drzewo kosmiczne. Pełni rolę sanktuarium sztuki, tak jak dawniej drzewo – Kolumna Niebios zastępowało świątynię.
Zdaniem kuratorki Doroty Łagodzkiej, Rycharskiemu udaje się realizować postulaty zawarte w manifeście Grupy Działania z 1980 roku (Grupa Działania, współtworzona przez Bogdana Chmielewskiego, Witolda Chmielewskiego, Andrzeja Maźca, Wiesława Smużnego i Stanisława Wasilewskiego, od drugiej połowy lat 70. prowadziła akcje artystyczne we wsi Lucim), (…) a może nawet jego twórczość można uznać za rodzaj ich aktywności. Rycharski widzi we wsi i jej mieszkańcach duży potencjał, także artystyczny, który zamierza wykorzystać.
Wystawa w Wozowni składa się z trzech części: fotograficznego pokazu murali, prezentacji projektu „Galeria-Kapliczka” oraz pokazu onirycznego filmu o Kurówku.
O Autorze:
Daniel Rycharski ukończył grafikę na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie prowadzi zajęcia w pracowni multimediów oraz pracowni interdyscyplinarnej. Od 2010 roku jest doktorantem w pracowni interdyscyplinarnej Zbigniewa Sałaja i Grzegorza Sztwiertni na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zajmuje się działaniami artystycznymi w przestrzeni wsi, jest twórca wiejskiego street artu, współpracuje z fundacją Vlepvnet, prowadzi Galerię-Kapliczkę, tworzy filmy, słuchowiska radiowe, instalacje, projekty site-specific. W latach 2005-2009 tworzył grupę artystyczną ze Sławomirem Shuty.
Więcej - http://www.wozownia.pl/exposureid176-27,26-Daniel_Rycharski_-_street_art_na_wsi
- Autor: red.
- Odsłon: 4725
- Autor: Anna Leszkowska
- Odsłon: 192
W Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie do 12.01.25 można oglądać wystawę prac studentów prof. Jacka Waltosia pn. Nieprzerwany dialog.
Wystawa prezentuje prace absolwentów pracowni malarskich jednego z czołowych polskich artystów, malarzy pokolenia powojennego, prof. Jacka Waltosia.
Profesor, w latach 1972-2011, pracował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dzisiejszy Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz) oraz na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Na obu uczelniach prowadził swoje pracownie malarstwa, przez które przeszło bardzo wielu studentów, przyszłych malarzy, grafików, scenografów, ilustratorów, rzeźbiarzy, projektantów wnętrz, przyszłych profesorów i wykładowców sztuki. Ludzi, którzy na arenie dzisiejszej sceny artystycznej odgrywają znaczącą rolę, a którzy nigdy dotąd nie wystawiali wspólnie ze sobą. Mimo ich odmiennych postaw twórczych, różnorodnych form wypowiedzi artystycznej, indywidualizmu, niezaprzeczalnie spaja ich wspólne źródło w osobie Profesora Jacka Waltosia.
Próba integracji, jaka odbywa się za sprawą wystawy Nieprzerwany dialog, jest ciekawym doświadczeniem, nie tylko dla samych zainteresowanych artystów, ale również dla Profesora, który po latach spotyka się ze swoimi studentami, dziś dojrzałymi już twórcami.
Zamysłem kuratorki Magdaleny Siejko jest, aby: „wydarzenie stało się klamrą spinającą ogromny etap pracy człowieka, który swoją charyzmą połączył tak dużą grupę ludzi. Paradoksalnie to spotkanie po latach odbierane w kategorii zamknięcia pewnego etapu drogi traktuję jednocześnie jako otwarcie i pretekst dla idei zaprezentowania małego fragmentu dorobku każdego artysty biorącego udział w wydarzeniu. Chciałabym, żeby to artyści-absolwenci-pozostali w centrum uwagi. Pomysł spotkania jest skonstruowany z myślą o nich i dla nich. Jednocześnie istnieje wobec obecności Profesora, który zespala wszystkich swoją osobą i twórczością, niczym Płaszczem Samarytanina (to tytuł jednego z obrazów Profesora, towarzyszących wszystkim ekspozycjom”.
Więcej - https://galeria.czest.pl/project/nieprzerwany-dialog-studenci-profesora-jacka-waltosia/
- Autor: Aleksandra Jach,Paulina Kurc-Maj
- Odsłon: 1580
W łódzkim Muzeum Sztuki MS2 czynna jest do 21 maja wystawa pn. Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody.
Wystawa pokazuje, jak na przełomie XIX i XX wieku zaznaczyła się w sztuce zmiana w relacji człowieka i środowiska. Rozpoczyna ona serię ekspozycji organizowanych przez Muzeum Sztuki w 2017 roku w ramach obchodów Stulecia awangardy w Polsce, których celem jest spojrzenie na jej spuściznę ze współczesnej perspektywy.
Użyta w tytule metafora superorganizmu odnosi się do ekspansywności gatunku ludzkiego, która powoduje zarówno rozwój cywilizacyjny, jak i degradację Ziemi. Nowoczesność to moment w historii Homo sapiens, kiedy środowisko intensywnie przekształcane jest przez rozwijający się przemysł, postępującą urbanizację, kolonizację kolejnych zakątków świata.
Postawy, które odnajdujemy w sztuce awangardowej, są intrygującym obrazem ludzkich fascynacji, lęków, złudzeń, rozważań i afektów, jakich doświadczamy w związku z przyrodą i które, ze względu na uniwersalność i trwałość tego doświadczenia, pozostają nieustająco aktualne.
Z jednej strony potwierdzają faustyczny mit człowieka-stwórcy budującego swój świat, przed którym nie ma ograniczeń.
Z drugiej pokazują, jak bardzo nieprawdziwe jest twierdzenie, że awangarda manifestowała się tylko poprzez negację natury i afirmację wytworów człowieka, czyli pozostające w powszechnej świadomości: miasto, masę i maszynę.
Wreszcie stawiają pytania, które poruszały i zapewne poruszać będą kolejne pokolenia: o zależności między człowiekiem i środowiskiem, o jego rolę i znaczenie.
Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody jest przeglądem tego, jak sztuka awangardowa rejestrowała zmiany w relacji człowieka do środowiska inspirowane rozwojem nauk przyrodniczych i technologii, ale też tekstami filozoficznymi i samą sztuką.
Kolejne części wystawy: Krajobraz postnaturalny, Biofilia, Wcielone widzenie, Czwarty wymiar, Mikrokosmos i Makrokosmos oraz Ewolucja
pokazują, jak uproszczone jest myślenie o awangardzie jako konflikcie racjonalności z tym, co nieracjonalne, materialistycznego z duchowym, organicznego z nieorganicznym.
Na wystawie zaprezentowano około 150 dzieł wypożyczonych z kolekcji publicznych i prywatnych. Są to eksponaty udostępnione przez czołowe muzea sztuki nowoczesnej m.in. z Tate w Londynie, Centre Georges Pompidou w Paryżu, The Museum of Modern Art w Nowym Jorku, The State Museum Of Contemporary Art - Costakis Collection w Salonikach czy Moderna Museet w Sztokholmie.
Projektowi wystawienniczemu towarzyszy także katalog w języku polskim i angielskim.
Publikacja podzielona jest na dwie części.
Pierwsza związana jest z wystawą Superorganizm. Awangarda i doświadczenie przyrody i przybliża problematykę projektu poprzez omawiane w niej pojęcia.
Druga część zawiera eseje uznanych badaczy – Fae Brauer, Iwony Luby, Jacoba Wamberga, Isabelle Wȕnsche, którzy opisują nowe sposoby odczytania relacji między awangardą a nauką, technologią i przyrodą.
Aleksandra Jach, Paulina Kurc-Maj, kuratorki wystawy